Legenden Mads Møller fra Krumstrup og Mette

Startet af Vivian Hvenegaard, 01 Mar 2014 - 12:53

Forrige emne - Næste emne

Vivian Hvenegaard

Hej :)
Jeg arbejder på at opdatere Hvenegaard Slægtens hjemmeside med data fra FT og kirkebøger. Men vedhæftede kirkebogsnotat giver mig grå hår ???.
Kan I hjælpe mig med tydning af beretningen fra Paarup Kirkebog ved brylluppet mellem Mads og Mette?

Mange hilsner
Vivian Hvenegaard
http://www.hvenegaard-slaegten.dk/MadsM%C3%B8ller.htm

1747-1814 opslag 68, Paarup, Odense, Odense Amt

Mit spæde forsøg:
Søndagen 28nd November blev Gr Mads Møller, ejer af Ellegaard og Mette Peders Datter Copulerede
paa Ellegaard, efter erholdt Kongelig Tilladelse af 10de Oktober 1794 at maatte vies i ?.. ?..
?indgaae? Trolovelse; og efter Kongelig ?ils..? Dom af 4de April 1794, at hendes forrige Æg-
teskab da var ?opævet?, og hun maatte indlade sig i nyt Ægteskab. ?So....? sam
levende for, at ikke heller i andre Henseender var Ægteskabet ?hæderligt? ?..? ?i..-
...---? ?..?  iflr? galt i Lign Grad om Rasmus Hendrichsen, hendes forrige Mand --

[vedhæfting slettet af admin]

Poul F. Andersen

Mit bud med en mangel:

Søndagen 28nd November blev Gr Mads Møller, ejer af Ellegaard og Mette Peders Datter Copulerede
paa Ellegaard, efter erholdt Kongelig Tilladelse af 10de Oktober 1794 at maatte vies i Huset uden fo-
regaaende Trolovelse; og efter Kongelig Skilsmisse Brev af 4de April 1794, at hendes forrige Æg-
teskab da var ophævet, og hun maatte indlade sig i nyt Ægteskab. Forloverne, som
leverede for, at ikke heller i andre Henseender var Ægteskabet hinderligt ?   ?
...? Skilsmisse Brevet galt (gjaldt) i Lige Grad om Rasmus Henrichsen, hendes forrige Mand --
Venligst
Poul F. Andersen

Elin Madsen

Hej

Jeg læser:

Søndagen 28de Novembr blev Hr Mads Møller, Eyer af Ellegaard og Mette Peders Datter copulerede
paa Ellegaard, efter erholdet Kongelig Tilladelse af 10de Octobr 1794 at maatte vies i Huset uden fo-
regaaende Trolovelse; og efter Kongelig Skilsmisse Brev af 4de April 1794, at hendes forrige Æg-
teskab da var ophævet, og hun maatte indlade sig i nyt Ægteskab. Forloverne som
caverede for, at intet heller i andre Henseender var Ægteskabet hinderligt vare underteg-
nede. Skilsmisse Brevet galt i lige Grad om Rasmus Hendrichsen, hendes forrige Mand --

Den første forlovers navn kan jeg ikke tyde. Den anden er Jens Møller.

venlig hilsen
Elin

Jørgen Thue Pedersen

#3
Hej!

Jeg har rettet til, som jeg ser det.

Fredagen 28de November blev Hr Mads Møller, Ejer af Ellegaard og Mette Peders Datter Copulerede
paa Ellegaard, efter erholdet Kongelig Tilladelse af 10de October 1794 at maatte vies i Huset uden fo-
regaaende Trolovelse; og efter Kongelig Skilsmisse Brev af 4de April 1794, at hendes forrige Æg-
teskab da var ophævet, og hun maatte indlade sig i nyt Ægteskab. Forloverne, som
Caverede for, at intet heller i andre Henseender var Ægteskabet hinderligt vare underteg-
nede - Skilsmisse Brevet galt (gjaldt) i Lige Grad om Rasmus Hendrichsen, hendes forrige Mand --

mvh

Jørgen

PS!
Jeg havde ikke set Elins indlæg, da jeg sendte.

men "Fredagen" er jeg sikker på .
mvh
Jørgen

Vivian Hvenegaard

Hej Poul, Elin og Jørgen
Ih hvor hurtigt, mange tusind tak for hjælpen, det var bare SÅ flot, YES!! så kan jeg komme videre med opdateringerne :D.

Mange taknemmelige hilsner
Vivian

Elin Madsen

Hej igen

Ja, selvfølgelig står der Fredag

Flov hilsen
Elin

Vivian Hvenegaard

Ingen skal være flove. Jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp ;D
Det er menneskeligt at fejle, og jeg er selv meget menneske ;)

I kender sikkert alle Dansk Kirkekalender, det Excel-dok., hvor man ved at rette årstallet [2006] kan finde datoer. Når man putter 1795 ind i det - ja, så får jeg det til, at den 28. november var en lørdag :D??

Prøv evt. selv:
http://ribewiki.dk/da/Kirke%C3%A5ret  (nederst under henvisninger)

Mange hilsner
Vivian

Vivian Hvenegaard

Ha ha  ;D - så var jeg meget menneske igen!!
Det var jo 1794, og så er det ganske rigtig Fredagen :D.

Så er der vist helt styr på det ;).

Tak  ;D
Vivian