Mere hjælp til sammenhæng i navne i fæstebreve søges

Startet af Kirsten Brodersen Cox, 26 Feb 2014 - 19:22

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Brodersen Cox

Jeg har tidligere fået hjælp til sammenhæng mellem Jens Jensen Østergaard, Niels Jensen og Morten Mand i et fæstebrev. Dette fæstebrev beskriver Jens Jensen Østergaards overtagelse af Niels Jensens fæste og samtidig overtagelse af forpligtigelse overfor Morten Mand.
Samme dag - 28.3.1806 - i det næste fæstebrevet - "læser" jeg, at Niels Jensen overtager fæstet efter Morten Mand.
Er der en som kan få et overblik over disse to fæstebreve? 
vh Kirsten Cox

Det sidst nævnte fæstebrev findes her: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-30014-19059-11?cc=2015318&wc=M9MN-1M2:n635017345

og på siden før findes det førstnævnte.

Ole Westermann

VS
Jens Jensen fæster en gård i Voldby, som Niels Jensen godvillig afstår; skal give ophold til Morten Mand. 28.marts 1806.
HS
Niels Jensen fæster den gård i Voldby, som Morten Mand godvilligt afstår til ham. 28.marts 1806.

Altså:
Morten Mand afstår fæstet af sin gård til Niels Jensen, der så til gengæld overlader fæstet af sin 'egen' gård til Jens Jensen, som så skal give ophold til Morten Mand.

mvh Ole

Kirsten Brodersen Cox

Tusind tak Ole - det giver mening - nu håber jeg, at jeg kan få det til af passe i "puslespillet" om Voldbys gamle gårde.
vh Kirsten Cox