Militære arkiver fra 1790erne?

Startet af Anne Messmann, 28 Feb 2014 - 15:40

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Min 2xtip, Johann Georg Mehloe, er ved en søns fødsel i 1792 i Garnisons kirke betegnet som:

Musqueteer ved Prinds Friderichs 2.Musqueteer Compagnie

i 1806 ved en anden søns fødsel er han "afskediget soldat". Fødslen indført i Frederiks Tyske kirke, den tyske menighed. Han må altså stamme fra Tyskland.

Ud over 5 børns fødsel i forskellige kirker i København, kan jeg intet finde på ham. Har prøvet Folketællinger i hele landet 1797 og 1801 uden resultat. Heller ikke Familysearch giver noget. Har søgt på mange stavemåder.

Findes der et militærarkiv for "Prinds Frederichs Compagnier", hvor jeg evt. kan finde noget?

Eller er der andre idéer til, hvordan jeg kommer videre?
Håber på lidt hjælp:)

Venligst, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jørgen Green

Det eneste regiment, som der kan være tale om omkring 1792 er Kronprinsens Regiment opkaldt efter kronprins Frederik i 1768. Skiftet navn til Kongens Regiment i 1808, da kronprinsen blev konge. Regimentet bestod af 3/4 udskrevne soldater og 1/4 hvervede soldater. Dele af regimentets befandt sig i København på det oplyste tidspunkt.

Nedenfor har du et link til regimentets arkiver. Det er begrænset, hvad der er bevaret af stambøger for den relevante periode, men kig også under listebøger, som nogle gange rummer oversigter over personel.

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=5.+Bataljon&b=stam&c=&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=1239451&ngnid=&heid=2222526&henid=2222527&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Bemærk, at der er to arkiver med stambøger, som dækker den relevante periode.

Nogle andre steder at kigge kunne være:
Arkivskaber: Forsvarets arkiver
Arkivserie: Kartotek over Justitsarkivet, Frisedler
som bl.a. rummer oplysninger om tilladelse til at indgå ægteskab. Hvervede soldater skulle ligesom officerer have tilladelse til at indgå ægteskab. Frisedlerne ligger på efternavn.

Arkivskaber: Krigshospitalskassen
Arkivserie: Register til indkomne sager

Arkivskaber: Krigshospitalskassen
Arkivserie: Register over Krigshospitalskassens pensionister

Hvis han har været hvervet i et tilstrækkeligt antal år, kunne han få bevilget pension.

Arkivskaber:  Det kongelige Christians Plejehus
Arkivserie: Stambøger
Indeholder oplysninger om dem, som blev optaget plejehuset, der fungerede, som en stiftelse for afskedigede soldater, enker og deres børn. Stedet flyttede i 1785 til Eckernførde, men bevarede en afdeling i København.

Arkiverne for den københavnske afdeling, skal findes på Københavns Stadsarkiv og ikke på Rigsarkivet, hvilket skyldes, at Københavnsk Kommunen overtog ansvaret for driften.
www.starbas.dk kan du finde oplysninger om dets arkiver. 






Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Gitte Johansen

Har du heller ingen alder på ham?

Det kunne jo være, det er ham her!!



København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Gothersgade 10, 26, FT-1787, C1746
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Joh.Christ.Blank    57    Gift   Mand    Skoemager Mester   
Bollette Catrine Blank    53    Gift   Kone      
Andres Ehler Blank    13    Ugift   Søn af Mandens 1.Ægteskab      
Karen Blank    9    Ugift   Datter af Mandens 1.Ægteskab      
Benthe    29    Ugift       Tieneste Pige   
Jacob Polan    42    Ugift       Skoemager Svend   
Christ.Kiøbenh.    28    Ugift       Skoemager Svend   
Hans Sellender    42    Ugift       Skoemager Svend   
Abel Svahrborg    30    Ugift       Soldat ved Printz Friderich Regim.   
Bereitter Mathias Dyncfelder    29    Ugift       Soldat ved det Siell.Regim.   
Friderich Weisenfelder    28    Ugift       Soldat ved det Siell.Regim.   
Johan Georg    23    Ugift       Husar ved det 1.Esqvad.Gule   
Søren Erichsen    11    Ugift       Lære Dreng   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Er han gift med Ana Larsdatter, for så bliver han gift i

Garnisons, 1770-1816, opslag 160, 2 rk.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Messmann

Mange tak, Jørgen for alle dine oplysninger! Der er da noget konkret at gå efter:). Det var meget venligt af dig.

Også tak til Gitte - nej, ingen alder, men jeg har hans vielse med Ane Larsdatter (Lassen), Garnison, 1792 - hvor også hans 1. barn blev født. samme år.

Om det er ham i FT-1787, tja, det er jo ikke samme regiment - men dér vil jeg da også kigge på RA el. KS.

Da han stammer fra Tyskland, men er optaget i den danske hær, går jeg ud fra han må være fra Nordtyskland?

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann