Lægdsrll - tilgangsrll Vigerslev Sogn 1919 lægd 136b - hvad betyder oplysninger?

Startet af Inger Sørensen, 27 Feb 2014 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

I tilgangsrullen for Vigerslev Sogn i 1919 lægd 136b (opslag 9) har jeg fundet min morfar Rasmus Marius Pedersen. Jeg er helt med på, hvor han kommer fra (3-200-R-18), for der har jeg også fundet ham.

Men mit spørgsmål er:

Hvad betyder det der U/1316 og hvordan bruger jeg det?
Og kan nogen se, hvad der står under Afdeling - og hvordan bruger jeg det?

Ved FT1921 er han konstabel på Ringsted Kaserne på Teglovnsvej i Ringsted Købstad. Det er oplyst, at han kommer fra Hejnsvig og han er ankommet til Ringsted i 1921.
Men jeg kan ikke finde ham i tilgangsrullen for Ringsted Købstad, Ringsted, Skt. Knud eller Ringsted, Skt. Hans i 1921. Og jeg har heller ikke kunnet finde ham i Hejnsvig.

Jeg ved, at han får barn i Vigerslev Sogn i 1924, så har prøvet at finde ham i tilgangsrullen for Vigerslev Sogn i 1921, 1922, 1923, 1924 - men han er der ikke :(

Da jeg er meget ny i lægdsruller, håber jeg, at nogen kan hjælpe mig videre her.

Med venlig hilsen
Inger

PS: ville gerne have vedhæftet et skærmprint af siden i lægdsrullen, men kan ikke se, at man kan vedhæfte filer her??

Inger Sørensen

Citat fra: Inger Sørensen [797] Dato 27 Feb 2014 - 15:26
I tilgangsrullen for Vigerslev Sogn i 1919 lægd 136b (opslag 9) har jeg fundet min morfar Rasmus Marius Pedersen. Jeg er helt med på, hvor han kommer fra (3-200-R-18), for der har jeg også fundet ham.

Men mit spørgsmål er:

Hvad betyder det der U/1316 og hvordan bruger jeg det?
Og kan nogen se, hvad der står under Afdeling - og hvordan bruger jeg det?

Ved FT1921 er han konstabel på Ringsted Kaserne på Teglovnsvej i Ringsted Købstad. Det er oplyst, at han kommer fra Hejnsvig og han er ankommet til Ringsted i 1921.
Men jeg kan ikke finde ham i tilgangsrullen for Ringsted Købstad, Ringsted, Skt. Knud eller Ringsted, Skt. Hans i 1921. Og jeg har heller ikke kunnet finde ham i Hejnsvig.

Jeg ved, at han får barn i Vigerslev Sogn i 1924, så har prøvet at finde ham i tilgangsrullen for Vigerslev Sogn i 1921, 1922, 1923, 1924 - men han er der ikke :(

Da jeg er meget ny i lægdsruller, håber jeg, at nogen kan hjælpe mig videre her.

Med venlig hilsen
Inger

PS: ville gerne have vedhæftet et skærmprint af siden i lægdsrullen, men kan ikke se, at man kan vedhæfte filer her??

Inger Sørensen

Det går ikke så godt for mig med dette indlæg - først havde jeg glemt udskrivningskreds, så har jeg skrevet forkert udskrivningskreds.

Det er udskrivningskreds 3 (Fyn) - men jeg indsætter her et link til siden i lægdsrullen og håber at dette kan hjælpe til at nogle kan give mig hjælp til at komme videre.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480940#19559,1507215

Hvad står der under Afdeling - og hvordan bruger jeg det?
Hvad betyder det der U/1316 (eller hvad der nu står) - og hvordan bruger jeg det?

Ved FT1921 er han konstabel på Ringsted Kaserne på Teglovnsvej i Ringsted Købstad. Det er oplyst, at han kommer fra Hejnsvig og han er ankommet til Ringsted i 1921.
Men jeg kan ikke finde ham i tilgangsrullen for Ringsted Købstad, Ringsted, Skt. Knud eller Ringsted, Skt. Hans i 1921. Og jeg har heller ikke kunnet finde ham i Hejnsvig.

Jeg ved, at han kommer tilbage til Vigerslev Sogn på Fyn, for i 1924 får barn i Vigerslev Sogn, så har prøvet at finde ham i tilgangsrullen for Vigerslev Sogn i 1921, 1922, 1923, 1924 - men han er der ikke  :(



Med venlig hilsen
Inger

Jørgen Green

Hej Inger

Der står ikkke U/1326, men 21/1326, som henviser til en skrivelse udskrivningskredsen har modtaget i 1921, og som skal findes i udskrivningskredsens arkiver. Skrivelsen er en orientering om, at den pågældende er udskrevet i 1921 til den enhed, som er nævnt under afdeling. Du kan også se, at det er skrevet med den samme blyant.

Forkortelsen under Afdeling er lidt problematisk, jeg mener, at der står 4. Art. med et K tilført. Det kan næsten ikke være andet en 4. artilleribataljon, hvor K'et må stå for, at han er konstabel ved feltartilleriet ved 4. artilleribataljon. Det fremgår jo også, at han er konstabel. Det undrer mig blot, at det ikke af nogen af lægdsrullerne fremgår, at han har været på session og er blevet udskrevet fra sessionen. Så kan det tænkes, at han selv har meldt sig?

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Inger Sørensen

Hej Jørgen

Tusind tak for dit svar -var også lidt usikker på, om det var et U :)

Jeg ved desværre ikke, om han selv har meldt sig. Men hvordan ville jeg kunne se, om han har været på session? Og at han er blevet udskrevet fra sessionen?

Jeg er meget ny i dette område inden for slægtsforskning, og har fundet 2-3 af mine aner i lægdsrullerne - men ingen har haft andet en flyttehenvisninger.

Hilsen Inger

Jørgen Green

Hej Inger!

Dels ville der have stået et årstal for det år, hvor han var på session, og dels ville der have stået en kode for sessionens bedømmelse af, hvilken militær enhed han var vurderet til at være egnet til. F.eks. hvis han var fundet egnet til at blive konstabel ved Feltartilleriet, ville der have stået E.K. 4a, hvis han var fundet egnet til at blive konstabel ved Fæstningsartilleriet, ville der have stået E.K. 4b. Men i hans lægdsruller er der intet anført, bortset fra blyantnotatet om han var mødt ved artilleriet. Det sker nogenlunde samtidig til, at han skulle være mødt på session.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk


Inger Sørensen

Hej Jørgen og Verner

Tusind tak for svar og fundet af ham i omskrevet rulle.

Hilsen Inger