Nikoline Berthelsen Bajer f. 21.6.1909

Startet af Helga Reinhardsdottir, 25 Feb 2014 - 09:12

Forrige emne - Næste emne

Helga Reinhardsdottir

Jeg inkludere Nikoline i diskutionen under emnet: Helga Kristjana Nikoline Bertelsen - tidligere, men vil forsöge at gentage det med denne overskrift.

Nikoline Berthelsen Bajer f. i Reykjavik 21.6.1909, forældrene var ikke gift. Hendes far var dansk, Aslak Bajer, sön av Frederik Bajer 1837-1922, som fik Nobels Fredspris 1908.

Nikoline rejste til Danmark omkring 1930 og giftede sig med en fyrböder Larsen på skibet Botnia som sejlede mellem Island og Danmark.

Nikoline har en halvbror i livet i Island, som er  90 år gammel og vil så gerne vide noget om hendes öde.

Det jeg har fået hjælp med er at Nikoline blev gift med #fyrböder Larsen", Karl Johan Friberg Larsen f. í Köbenhavn 22.5.1906 men de bliver skilt i 1936 og han gifter om sig meget kvikt, får skilsmisse 15.5.1936 og gifter sig igen (borgerligt begge gange) 3.6.1936.

Nikoline bor på adressen Borgergade 55 da de bliver gift.


Heidi Ilsoee

Her skriver Karl Johan Friberg Larsens datter af 2. ægteskab om hendes familie:

Min far hed carl-johan friberg larsen födt 1906 05 22 og min mor alice magarethe larsen 1909 12 19 födt pedersen

Boede i ryesgade 127 a med mine to store brödre, ole holger larsen og carl-johan friberg larsen, så blev jeg födt hjemme, jeg blev döbt i nazaret kirke og den tilhörte vi.

Som barn havde jeg astma, og har det stadig, så jeg kom på hospitalet mange gange under min barndom, blandt andet dronning loises börne hospital, når jeg var 6 år kom jeg på astmahjem i kongsberg i norge 3 til 4 måneder


Min far har sejlet i 19 år og var maskinist

Begge mine foräldre er döde nu, min far döde på kommunehospitalet i köbenhavn 1957  han var marinesoldat på samme tid som kong frederik

Mine foräldre boede i dannebrogsgade inden ryesgade der faldt min mor ned fra 4 sal, min mand siger det stod i alle aviser, det händte 1941 der omkring, min mor var på hospitalet undet lang tid, under den tid tog min far til norge hvor han traf en kvinde som hed solveig, har min mor fortalt, der fik han en sön med hende der hedder kjeld, han bor nok i norge, så jeg har en norsk halvbroder
har fået besked om carl johan larsson, muligtvis er min fars far, fordi jeg henvendte mig til sverige fordi mon mor har fortalt at min farfar var svensk

Gennem släktsforskarnas hus folkräkning 1890-1900 i malmöhus län  ifölje det skal han väre födt i kbh 1870 28/9, men havde fosterforäldre i malmö. Fosterfadern var lumpsamlaren husägaren jöns larsson födt 1807 8/8 i lunds forsamling. Hans fostermor var elna jakobsdotter födt 1817 22/7 i sandby forsamling  hun döde 1876 28/2 i malmö, caroli forsamling.
De havde biologiske börn også fostersonen carl johan larsson  hvorfor han var fostersön ved jeg ikke

Med hensyn til min fars mor pedersine josephine larsen ved jeg at arbejdede på et skib som kahytsjomfru som sank, og jeg ved at hun var döv. Jeg ved ikke hvad skibet hed, eller hvilket farvand det sank i.

Jeg blev födt hjemme i lejligheden hvor vi boede ryesgade 127 a
29-10-1945 jeg hedder solveig margarethe friberg willumsen, födt larsen
min jordemoder kom fra rigshospitalets vakt läge og vakt jordmoder
en större bror er ågså födt hjemme
karl-johan friberg larsen 28-04-1944
en yngre söster er også födt hjemme
alice vibeke friberg larsen 30-10-1947


http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,172542

Heidi

Helga Reinhardsdottir

Tak Heidi, det var en rigtig essay! Masser med intressante ting om Larsen, håber at noget giver mig en ledtråd til Nikoline.