Statsbogerskab-født i Søndeerjylland ca 1890 - dansk far- slesvigsk mor?

Startet af Egon Hansen, 18 Feb 2014 - 20:45

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jo, indlæghet har været bragt i en anden tråd, men denne tråd, leder ikke hen til mit spørghsmål,derfor denne flytning
Statsborgerskab?
Dorotea var født i Emmerlev, Tønder amt 1890. Hendes mor var selv født i Emmerlev, faderen var kommet fra kongeriget som landarbejder.
Dorothes kom til Esbjerg i 1911, fordi hun skulle have et barn uden for ægteskab.
Christen var født på Rømø 1889. Hans mor var født der, men hans far var født i Thorsted, ved Rnngkøbing, men tjente ved ægtesjabets indgåelse( 1 måned før Christens fødsel!) i Skærbæk, Tønder amt.
Efter Christens konfirmation,men før en yngre brors konfirmation og folketællingen 1906 flyttede Christens forældre og to yngre søskende til Esbjerg, hvor der var bedre arbejdsmuligheder.
Dorothea og Christen bliver gift i Esbjerg i 1912.
I 1914 flyttede Christen pog Dorothea til Mollerup i Visby sogn ved Tønder.
I 1916 skrev Christens bror fra Esbjerg-"Nu I har fået statsborgerskab kommer i vel snart hjem og besøger os"
Hvilket statsborgerskab havde Christen og Dorothes før de rejste til Mollerup, og hvilket mente broderen at de havde fået i 1916?
Begge var født medens landsdelen var tysk, begges fædre kom fra kongeriget. Dotheas far døde i Tønder i 1906, Christens far døde i Esbjerg i 1937 som dansk statsborger.
Christen flyttede ikke med sine forældre til Esbjerg før 1906, og jeg har heller ikke kunbnet finde ham i Esbjerg eller nabosognene i 1911. Christen har aldrig væretr hverken dansk eller tysk soldat.Vil jeg kunne finde ham i en dansk lægdsrulle, evt med bemærkning om at han ville være uegnet til militærtjeneste, eller ville han ikke være optegnet mellem 1906 og 1912, hvis han var statsløs, som født i Tyskland, med dansk far?
Det drejer sig om min kones mors forældre
Mvh Egon Hansen