Niels Chr. Mørk i Lyngby

Startet af Jens Munk Larsen, 01 Feb 2011 - 13:11

Forrige emne - Næste emne

Jens Munk Larsen

Du har vel ikke oplysninger om død på Niels Chr. Mørk f.14 feb 1827 i Sæby sogn, karetmager i Lyngby ved Terndrup, Hellum herred, Aalborg.
Hans kone Mariane Christiansdatter f.21 aug 1832 i Mosbjerg sogn, Horns herred, Hjøring.
Jeg har folketælling med familien fra 1970 i Lyngby, men derefter er de pist borte.
Jeg har gennemtravet folketællingerne S. Kongerslev, N. Kongerslev og Bælum for 1880 men uden resultat. flyter han fra sognet og hvis, hvor flytter han så hend.

Jeg kan ikke se i kirkebogen at de er flyttet.

Peter Kristiansen

Nu er det jo så heldigt, at FT 1880 næsten er 100% søgbar på www.ddd.dda.dk

og med lidt kreativ søgning fandt jeg disse:

Aalborg, Hindsted, Astrup, Lillearden By i Astrup Sogn, Et Huus- 2 familie, Nr.6, FT-1880, C3296
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mariane Christensen 46  Enke Indsider, Væver  Mosbjerg Sogn, Hjørring Amt
Thomine Mørk 11  Ugift hendes Barn  Lyngby Sogn
Ane Dorthea Mørk 8  Ugift hendes Barn  Lyngby Sogn
Niels Christian Mørk 6  Ugift hendes Barn  Rostrup Sogn

Det må være den efterladte kone med børn - og så er manden altså død før 1880 og efter yngste barns fødsel i ca. 1874. Prøv at finde barnets fødsel, der kan måske være ekstra oplysninger om manden. Prøv også at søge i Rostrup sogn efter mandens død.
M.v.h. Peter Kristiansen

Jens Munk Larsen

Mange tak, det vil jeg prøve.

Jens Munk Larsen

Det viser sig at Niels Chr. Mørk og familie først flytter til Rostrup sogn. Der fødes de to sidste børn; Anw Dorthea og Niels Chr. Albinus. Den sidste i 1874.
Jeg har gennem-travet Både Rostrup og Astrup sogen, men det gav ingen død på Min Tipoldefar Karetmager Niels Chr. Mørk. Og heller ikke på min Tipoldemor Mariane Christiansdatter.

Peter Kristiansen

Ane Dorthea Mørch, født 6.2.1871 på Stenstrup Hede, Rostrup sg., Hindsted hrd. (Rostrup 1864-83, opsl. 58)

Niels Christian Albinus Mørch, født 11.9.1873 i Stenstrup, Rostrup sg., Hindsted hrd. (Rostrup 1864-83, opsl. 18).

Jeg kan ikke finde faderen død i Rostrup og Astrup 1873-80.
Jeg kan ikke finde Ane Dorthea konfirmeret i Astrup 1885-87

Jeg kan ikke finde famiilen i FT 1890 for Astrup sg.

Måske datteren Ane Dorothea her:


Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hindsted, Store Arden, St. Arden Sogn, , 33, FT-1890, D2085
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Christoffersen 35  Gift Husfader Bestyrer paa Fattiggaarden Hindborg Sogn, Viborg Amt
Jensine Pedersen 30  Gift Husmoder Hans Kone Hvorslev Sogn, Viborg Amt
Christoffer Christoffersen 1  Ugift Barn  Hvorslev Sogn, Viborg Amt
Karen Pedersen 15  Ugift Tyende  Astrup Sogn, Aalborg Amt
Laurs Pedersen 69  Ugift  Under Fattigforsørgelse Astrup Sogn, Aalborg Amt
Ane Kathrine Andersdatter 77  Enke  Under Fattigforsørgelse Fræer Sogn, Aalborg Amt
Dorthea Mørk 18  Ugift  Under Fattigforsørgelse Rostrup Sogn, Aalborg Amt
Vilhelm Mørk under 1 aar  Ugift  Hendes uægte barn St. Arden Sogn, Aalborg Amt
Mads Christian Jørgensen 53  Enkemand  Under Fattigforsørgelse Astrup Sogn, Aalborg Amt
Jens Christensen 72  Enkemand  Under Fattigforsørgelse St. Arden Sogn, Aalborg Amt
Else Jensdatter 46  Ugift  Under Fattigforsørgelse St. Arden Sogn, Aalborg Amt
Johan Ingeman Andersen 14  Ugift  Under Fattigforsørgelse Astrup Sogn, Aalborg Amt
Johanne Marie Andersen 14  Ugift  Under Fattigforsørgelse Astrup Sogn, Aalborg Amt
Laurine Poulsen 10  Ugift  Under Fattigforsørgelse Astrup Sogn, Aalborg Amt
Andrea Regina Marie Poulsen 7  Ugift  Under Fattigforsørgelse Astrup Sogn, Aalborg Amt
Nicoline Marie Nielsen 3  Ugift  Under Fattigforsørgelse St. Arden Sogn, Aalborg Amt
M.v.h. Peter Kristiansen

Jens Munk Larsen


Jenny Elisabeth Jensen

Vedr. Niels Christian Mørchs død (faderen til Niels Christian Albinus Mørch og Ane Dorthea Mørch), som er min tipoldefar. Se i kirkebog Storarden 1860-79, opslag 104. Det må være ham.

Anny Mørch

Niels Christtian Mørch (Mørk) min tipoldefar døde 03.04.1877, Hesselholt Mark, Store Arden, Hindsted Herred begravet 09.04.1877 Store Arden. St.Arden kb 1860-79 mikro 4/4 side 115 nr. 4.
Hans hustru Mariane Christiansdatter (Christensdatter kan jeg til gengæld ikke finde død.
Ej heller kan jeg finde Niels Chritian Albinus Mørch, har hørt han emigrerede til Amerika og at begge hans forældre var døde omkring konfirmationsalderen, søsteren Tomine Mørch emigrerede også, jeg ved min oldemor har modtaget breve fra moster Mine medens min far opvoksede hos sine bedsteforældre Ane Dorthea Mørch og Thomas Pedersen.
Venlig hilsen
Anny Mørch
Næstved
morchanny26@stofanet.dk