Et skifte-mysterium fra 1769 - har nogen set det før?

Startet af Per Andersen, 17 Feb 2014 - 21:36

Forrige emne - Næste emne

Per Andersen

Sagen handler om Jens Mortensen fra Riis i Givskud sogn, Vejle amt.

Skiftet efter ham (Mikrofilm M41684 side 243) nævner klart, at skifteretten mødte den 20. januar 1769 for at forestå skiftet efter afdøde gårdmand Jens Mortensen fra Riis.

Kirkebogen er tilsvarende klar, at han blev begravet palmesøndag i 1771, Jens Mortensen fra Riis - og der ses ingen tilsvarende død ultimo 1768 eller januar 1769.

Vi ved også, at det må være den samme, da afdøde Jens Mortensen i Riis havde en række børn, der er nævnt i skiftet og deres fødsler ses i Riis, Givskud sogn. Det er endog meget svært at forestille sig, at det ikke er tale om samme person - lige som det er vel utænkeligt, at begravelsen finder sted efter så lang tid!

Så er der nogen, der kan kaste lys på hvad der er galt her?

Tak.

Inge Johansen

Hej!
Er der et andet familiemedlem der bliver indført i kirkebogen omkring samme tidspunkt, præsten og degnen kan have glemt at indføre dødsfaldet, i det mindste skrev de Jens Mortensen ind i kirkebogen, det er set før de helt har glemt det. Det kan også være skriveren i skifteretten, der har skrevet forkert, de var jo ikke ufejlbarlige, det er der jo ikke nogen der er. Jeg ville selv skrive indførslen ind med en humoristisk kommentar :).
V.H. Inge

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har to tilfælde hvor der bliver foretaget skifte da "de gamle" flytter på aftægt ved et af børnene.
I det ene skifte står at de få ejendele de har ved deres død går til det barn hvor de er på aftægt.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Per Andersen

Tak til jer begge for gode ideer.

Det er ikke en aftægtssag, da der adskillige steder står "sal." og afdøde, og datoen den 20. januar 1769 står både i indledning og ved underskrifterne. Hvad også er afgørende, er at børnenes alder passer med, at skiftet faktisk foregik på dette tidspunkt, 1769.

Så jeg må hælde til, at kirkebogen er det ukorrekte, og at præst/degn først langt senere fik indskrevet begravelsen - men hvorfor så ikke notere det. Det er et lille sogn, og i Riis var der kun 6 gårde. Antal døde om året er en håndfuld eller så. Så de kan vel ikke have mistet overblikket.

MVH Per

Egon Hansen

Du er da umanerlig heldig, at du overhovedet får den afdøde begravet, omend det sker med et par års forsinkelse!
Jeg har et skifte efter gdm Peder Nielsen på Søgaard i Tim, dataret 27 september 1792 (Timgaatrds  skifteprotokol) men ingen begravelsesindførdsel overhovedet!
En søn, Tue Pedersen overtager fæstegården, med moderen på aftægt.
Ikke desto mindre hævder en anden forsker at Peder Nielsen og hans kone flytter til en datter i et andet sogn. Her "slår han så Peder ihjel" pog flytter enken tilbage til Søgaard i Tim, hvor hun opholder sig ved folketællingen 1801, og dør fredeligt nogle år senere!
Ak ja-- hvad skal man tro!
mvh Egon

Hanne Fisker

Hej Per

Jeg vover lige pelsen, da jeg faktisk har set dette før, men i det tilfælde var det fordi man skulle indkalde arvingerne igen, da det ikke var lykkedes at få alle til at møde første gang.

Har du kigget efter om der skulle være en henvisning til et skifte mere?

Mvh
Hanne Fisker

Per Andersen

Hej Hanne,
Tak - jeg tager imod alle forslag med kyshånd. Dog synes dit eksempel at være det modsatte (et sent skifte). Her er der tale om, at skiftet holdes i 1769 med tydelig angivelse af "afdøde", men begravelsen først optræder i kirkebogen i 1771.
MVH Per

Hanne Fisker

Hej Per

Der kan jo være sket en fejl fra præstens side så han havde glemt at notere ham og blev gjort opmærksom på det senere.

Men mystisk er det jo.

mvh
Hanne Fisker