Mord og selvmord i Ringkøbing amt i 1846 oktober måned

Startet af Rune Sckerl, 10 Feb 2014 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

Rune Sckerl

Når Niels Andreasen Holm først slår sin kone ihjel og bagefter begår selvmord og derfor ikke bliver begravet på Ringkøbing kirkegård, men i et markskel mellem Rindum og Hedegaard, blev graven så dengang på nogen måder markeret, vil den kunne findes idag, f.eks. hvis man gravede skellet igennem, jeg mener nogen rester må der jo være, hvis ikke den senere bliver flyttet.

mvh Rune Sckerl

Kim Melchior

Jeg tror ikke der er noget at finde efter naesten 170 aar.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Annette Damgaard Hansen

#2
Det var helt almindelige at selvmordere blev begravet i uindviet jord.

I Ulfborg, som er min barndomsegn, har vi Lars' Grav. Lars var en ulykkelig forelsket bondekarl, der hængte sig på Kærgård. Sagnet siger, at man lagde hans lig på en oksekærre. Der hvor vognen stoppede skulle han begraves. Vognen stoppede først på gården Lille Meldgård, men her blev okserne drevet ud. Senere væltede vognen på Larses Lav, som det så hedder nu - et sted på heden. Her blev Lars så begravet ca. 1790..

Langt senere  - vel i 1900-tallet et sted - satte nogle drenge et kors op over ham. Korset blev fjernet et sted i 1940'er og er nu på Skjern Museum - I 1949 blev et nyt kors sat op af en af drengene, der nu var voksen. På korsets bagside står der:

Han hængte sig blot men hans synd kaldtes stor
Ingen præst måtte over ham prædike og bede
Han måtte ej hvile i indviet jord
Derfor fik han sin grav på den store og ensomme hede.

Gravstedet har i dag en sten hvor der står Lars. Jeg ved ikke hvornår den er sat på, men sikkert sammen med korset i 1949.

Som du ser, havde Lars ingen kors og sten fra starten. Det fik han på baggrund af et sagn ca. 160 år senere. Og så er der ingen garanti for at sten og kors står præcis der, hvor Lars ligger.

Vh Annette

Rune Sckerl

Tak for svarene, blev en selvmorder/morder begravet i kiste eller bare kastet i et dybt hul, jeg er klar over at der ikke var en præst med ved denne handling, men vides der om nogen ceremonier i forbindelse med begravelsen?

mvh Rune Sckerl

dorte frandsen

Hej Rune!

Selvmordere blev formodentlig begravet i en kiste!
Jeg skrev på et tidspunkt en artikel om en morder, der blev henrettet i 1600-tallet, og han blev langt i kiste efter henrettelsen.
I kirkebøgerne står der gerne, at begravelsen er foregået uden ceremonier m.m., hvilket betød, at man gravede et hul, sænkede kisten derned og dækkede hullet til! Præsten deltog ikke, kirkeklokkerne ringede ikke, og det var forbudt at holde gravøl eller anden form for selskabelighed i anledning af begravelsen.

Med venlig hilsen Dorte

Rune Sckerl

Hej Dorthe, tak for dit svar, det var en helt igennem sørgelig historie, ikke engang et godt gravøl var det muligt at holde for at afslutte dette sørgelige liv, gad nok vide hvordan børnene havde det med det?

mvh Rune Sckerl