Stokholmgården Høje Dong, v. Svendborg

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 11 Feb 2014 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Finn Hartvig Frederiksen

Hvordan finder jeg dato for overtagelsen af gården - STOKHOLMGÅRDEN - ved Høje Dong, Lunde sogn, Svendborg amt.
Anders Peter Bonneskov & Anette f. Rasmussen
Det er imellem 1906 og 1911
(FT 1906 ikke på gården  -  FT 1911 side 48,hvor de er på gården)
Er der nogen der vil fortælle hvordan eller finde det til mig ?
VH Finn

Peder Sørensen

hej
prøv tinglysningsbøgerne
hilsen peder

Finn Hartvig Frederiksen

hvor finder jeg tinglysning ?
VH finn


Finn Hartvig Frederiksen

Tak for adressen.
Men den går ikke så langt tilbage (1906 - 1911)
VH Finn

Hans Mikkelsen

I la Cour's Danske Gaarde II. samling står der at Peter Banneskov ovrtog gården 1. april 1908. Han var født i Østrup 1878 og gift med Annette Rasmussen, født i Revninge 1872.
Matr.-Nr. 21a af Lunde. 93 Tdr.Ld

Venlig hilsen

Hans Mikkelsen

Finn Hartvig Frederiksen

Mange tak for din oplysninger .
Den la Cours Danske gårde kendte jeg ikke - Hvordan finder jeg den ?
VH Finn

Leif Thor Olsen


- på større biblioteker.

Mvh. Leif

Finn Hartvig Frederiksen

OK
Jeg troede de fandtes på nettet.
VH Finn

Gitte Stokholm

Hej Finn. Som du måske har gættet på mit efternavn har jeg forbindelse til Stokholmgården. Jeg sidder her søndag eftermiddag med min faster (91 år) og taler, som mange gange før om slægtens gård -
Stokholmgården i Lunde - som hendes morfar, min oldefar Hans Jørgen Stokholm måtte sælge på grund af økonomisk nød.
Gården blev ifølge ejendomsregistret overdraget til Anders Peter Marius Bønneskov d. 12. Marts 1908. Prisen var 42.100kr og gården var belånt for 26.000kr.
De ælste optegnelser jeg indtil nu har fundet på gården er fra 1740 hvor det var en fæstegård. I 1801 bliver gården en selvejergård. Optegnelser om Stokholmgården kan ses på de historiske geodætiske kort for området.. Min familie får ifølge Kgl. bevilling af 9/9 1896 tilladelse til at hedde Stokholm, efter gården.
Mvh Gitte Stokholm

Finn Hartvig Frederiksen

Hej Gitte Stokholm
Undskyld at jeg først ser dit indlæg her på DIS Forum,men jeg har ikke haft så meget tid til at være med.
Jeg er meget glad over at du skriver for at fortælle om gården og dens ejere.
Mange tak for oplysningerne hvordan jeg finder mere om gården.
Ja det må havde være trist at miste en slægtsgård.
Jeg kan fortælle at Anders Peter Bønneskov døde 6.dec. 1918 af Spansk syge begr. Lunde kirkegård Gården blev igen solgt, hans hustru Anette flyttede til Ålborg - de fik ingen børn. Anders Peter s søster Marie Bønneskov boede på gården hos sin bror, hun var lærer og hun blev gift d.12 maj 1918 med lærer Niels Thykjær i Lunde kirke , og brylluppet blev holdt på Stokholmgården- deres datter ( 80) bor i Øster Vrå, Brønderslev - hun bliver glad for den oplysning du giver os .
Hendes mor Marie Bønneskov fortalte hende så meget om gården.
Skulle der dukke flere historier op om gården vil jeg meget gerne høre fra dig.
Venlig hilsen
Finn Frederiksen  :)

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Hvordan kom gården til at få navnet Stockholm .....? men måske kan man finde mere på www.Wadschier.dk

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr