Kirkebog, Thisted A., Hundb. H., Torup Sogn - Helleberg, Jensen og Christensen

Startet af Lis Helleberg, 07 Feb 2014 - 20:29

Forrige emne - Næste emne

Lis Helleberg

Hej,

Efter at man nu kan få mere læslige udgaver på familisearch – og hurra for det – dukker der flere og flere indførsler frem, som jeg hidtil har været usikker på eller ikke har kunnet relatere til personer af interesse for mig – men nu sker der ting og sager. Desværre er jeg ikke så velbevandret i skriften i kirkebøgerne, så jeg har brug for hjælp til tydning – og ikke mindst bekræftelse på, at jeg har set rigtigt. Øvelse gør jo som bekendt mester.

Hele slægten bliver i det samme lille område i 1600, 1700 og 1800'erne og veksler mellem Jensen, Christensen og Helleberg (nå ja - og Nielsen skal da også med), så det er lidt svært at holde dem skilt fra hinanden - især når præsten skifter rundt mellem tilnavnene.

Jeg vil gerne have hjælp til at få bekræftet, at jeg har tydet dette rigtigt. Det er især farens navn, der er vigtigt, så jeg er sikker på, at det er nok et barn af den korrekte søskendefolk, der bliver lagt i graven.

I linket for Thisted A. Hundborg H, Torup S. KB 1689 – 1812 opslag 51 midt på siden spalte 1.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33549-7084-25?cc=2078555&wc=M94Q-37L:478040201

Under 1718 – begravelse 2
Samme dag blef Jens Christensøn liden søn i Taarup Laurids Jenssøn begravet.

Og i samme KB side 52 spalte 2 allernederst, hvor blækket løber ud – måske har nogen et bud:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33549-6932-12?cc=2078555&wc=M94Q-37L:478040201

Jeg læser noget i retning af:
Januari blef ?? Maren Niels
Datter ????? ???? Hellebergs liig jordet

Og så er jeg i tvivl om, om den efterfølgende tekst nedenunder hører til Maren, eller det er en ny indførsel.

??? ??? til Wang

Jeg håber, en venlig sjæl vil komme med input.

Med venlig hilsen
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Ole Westermann

Hej Lis

Mit bud på de 2 steder:

Samme dag blef og Jens Christensøn liden
Søn i Taarup Laurids Jensøn
begrafuet.

...3 Januarii blef Sl. Maren Ni-
(els Pe?)ter Hellebergs Liig jordet
              her? hører til Wang

(den slørede tekst i det venstre afrevne hjørne hører ikke til her (ses også på næste opslag))

mvh Ole

Lis Helleberg

Hej Ole,

Mange tak for det. Nu kan jeg i hvert fald få Laurids helt på plads.

Maren derimod er ny for mig, men jeg tror, kan være en faster til Laurids - desværre går kirkebøgerne ikke så langt tilbage, at man kan finde hendes (og Laurids' fars fødsler).
God lørdag.

Mvh
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg