Landsretssagfører og lokalhistoriker N. C. Skouvig, Holstebro

Startet af Annette Damgaard Hansen, 30 Jan 2014 - 23:44

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære Alle

Mon der er nogen, der ved noget om Landsretssagfører Niels Christensen Skouvig i Holstebro, født d. 28. august 1902 i Ryde sogn, Ringkøbing amt, og søn af bolsmand Anders Skov Christensen og hustru Petrine Olesen. Han har berettet en del om min slægt, som gengives i bogen Ryde Sogn 1796 - 1996.

Mine tip2 oldeforældre Peder Andersen Skov og Johanne Pedersdatter fra Sønderskov i Ryde sogn er tilsyneladende hans tipoldeforældre.

Jeg spekulerer på, om nogen ved, hvad han har skrevet lokalhistorisk set, og hvor og hvornår han er død, og om han har efterkommere?

vh Annette Damgaard




Hans Poulsen



Hej Annette

Du får helt givet et eller flere spørgsmå besvaret ved at læse hans biografi i den bog, der hedder "Juridisk Stat".

Den finder du på stort set alle danske biblioteker.

Måske kan du få en medforsker til at slå den op i sit eget eksemplar. Mange har bogen stående i egen reol.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Toudal

#2

http://www.dki-02.dk/holstebro_ege/

Afdøde:   Niels Christensen Skouvig    Alder:    81 år, 3 måneder og 3 dage
Født den:   1902-08-28    Fødested:   
Død den:    1983-12-01    Dødssted:   
Kirkegård:   Holstebro Ege.    Afsnit:   A.
Vis stenen                              ID:        128

Gravsten: http://www.dki-02.dk/holstebro_ege/holstebro_ege_visbilled.php?img=/holstebro_ege/pics/10086.jpg

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

Kære Hans og Inger

Tusind tak skal I ha'. Jeg vil glæde mig rigtig meget til at låne hans bog på biblioteket. Det har været sjovt at læse bogen Ryde sogn, hvor jeg fandt ham. beskrivelserne ligger jo forholdsvis tæt på - i hvert fald så tæt på, at jeg ligger inde med et billede af hans oldemors søster Christiane Pedersen Skov (min tipoldemor).

Og dødstidspunkt og sted er lige så forunderligt. Min far, som så er hans grandfætter (fælles tipoldeforældre), var dyrlæge i Ulfborg og senere på Holstebro slagteri. Han interesserede sig for bl.a. lokalhistorie og kendte Alfred Kaae. Han døde i 1882 (63 år), men jeg tror ikke han kendte N. C. Skouvig.

:D

De bedste hilsener

Annette Damgaard



Hans Poulsen



Hej Annette

Lige for at rydde en eventueel misforståelse af vejen:

Den finder du på stort set alle danske biblioteker.


Hvis du tænker på Juridisk Stat, er det en håndbog, som man normalt ikke kan låne med hjem, men de forskillige biografier er som regel så korte, at man nemt kan skrive dem af - måske ligefrem få en fotokopi af den pågældende side.

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Regelsen

Hej Annette

Navneforandring 1927, søn Preben * april 1936 i Ikast der blev dommer i Hobro.
Venlig hilsen
regelsen

Annette Damgaard Hansen

Tusind tak for info.begge to

Hans: Jeg er så heldig at være bosat i Aarhus hvor vi både har Stadsbiblioteket og Hovedbiblioteket, så jeg er sikke på at jeg kan skaffe den og få kopi. Så det er godt.

Regelsen: Nå da, det ser ud til at han er gået i faderens fodspor. Jeg har også googlet mig frem til en Landsdommer Ida Skouvig. Hun er sikkert også hans familie.

De bedste hilsener og god week-end

Annette

Per Kühlwein

Hej Annette.

Først tror jeg det vil være en god ide, at skrive til Holstebro Lokalhistoriske Arkiv:
http://www.lokalhistorisk-arkiv.dk/
Så vidt jeg husker overlod han sit historiske materiale til dem.

Skouvig var i mange år engageret i Historisk Samfund for Ringkøbing Amt og i 1984-udgaven af Hardsyssel Årbog finder du en nekrolog over ham. Deraf fremgår det bl.a. at han omkring Ryde sogn skrev en artikel: "Tidsbillede fra Ryde sogn i første tredjedel af 1900-tallet". Denne skildring fra hans fødesogn blev optaget i Hardsyssels Årbog 1979, side 27-56.

Jeg er ikke sikker på han gik så meget op i sin egen slægts oprindelse og historie og dermed skrev om denne, men derimod Jellingedynastiet. I den forbindelse skrev han bogen "Hardeknud I og Hardsyssel. Jellingedynastiets oprindelse".

Venlig hilsen
Per

Henrik Brandt

#8
Hej Annette,

Du kan læse lidt om Skouvig i denne bog:

http://www.rosekamp.dk/Juris_web/juris4_OK.pdf

Du finder det, hvis du ruller ned til side 109.

Måske kan dit bibliotek skaffe denne bog:

Titel   Optegnelser om min slægt og mig til efterslægten
Forfatter   N. C. Skouvig
Udgiver   Eget forlag, 1964

mvh Henrik


Annette Damgaard Hansen

Tak til Per Kühlwein og Henrik Brandt for de spændende oplysninger.

Jeg er sikker på, at der i de nævnte bøger og på Holstebro Lokalhistoriske Arkiv vil være mange oplysninger at hente om min egen slægt. I bogen Ryde Sogn 1796 - 1996, hvor han er nævnt, gengives der eksempelvis et brev fra hans bedstefars bror Peder Christensen Skov fra krigen i 1864, som han har oversat fra gotisk til nyu-dansk. Peder Christensen voksede op hos sine morforældre Peder Skov og Johanne Pedersdatter i Sønderskov, Ryde. De to er som tidligere nævnt mine tip2 oldeforældre.

Jeg er derfor sikker på, at de oplysninger jeg har fået af jer, kommer til at give mig et hidtil ukendt indblik i min farmors slægt. Jeg glæder mig til at komme igang.

mvh Annette

Anette Bøge Degn


"Optegnelser om min slægt og mig til efterslægten" af NC. Skouvig
står på Holstebro Bibliotek og kan lånes med hjem. (Kan sikkert skaffes til dit eget bib via www.bibliotek.dk)
Der er både bind 1 og 2. To'eren er vist mest om hans liv som sagfører.

Her fortæller han en del om sin slægt og om lokalområdet i Ryde.

Hans mor, Petrine, var søster til min oldemor, Ane Kirstine Olesen.
Olesen familien kan du også læse en del om i Ryde-bogen. De boede en årrække i Felde, Stendis og flyttede siden til Mejrup v. Holstebro. To af søstrene havde tøjbutikken "Flensborg Lager" i Nørregade i Holstebro (nu gågade).

Petrines far hed Just Olesen og hans far, der hed Ole Jensen blev født i Trabjerg og var bror til Severin Weiersøe, der voksede op i fattige kår, men alligevel fik en uddannelse som lærer. Han har også skrevet om sin opvækst i bogen "En jydsk drengs dagbog".
Der har de sidste år været meget opmærksomhed om denne bog og Severin som person. Der er blevet udgivet flere bøger om ham. Hans bog er endda blevet citeret i en ny læsebog for 7. klassetrin.

Mvh Anette