Ægtefællers begravelser.

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 26 Jan 2014 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

 Jeg henviser venligst til min tråd "Lambert Bonnesen født 1790 i Korsør", Aneefterlysning.

Lambert var født 08.12.1790 i Korsør.  Hans kone Abelone Hansdatter Bagge dør 09.07.1851, Skt. Morten, Næstved.

I F.T. 1860 Næstved bor Lambert hos sin datter Catharina og hendes mand Fredrik Møller.  Da er han 69 år.  I F.T. fra 1870 Næstved kan jeg ikke se dem.

Han havde tre andre børn og kan jo været flyttet til en af den.

Mit spørgsmål er nu, var det almindeligt i 1850-70 at ægtefæller blev begravet i den samme kirke ?


Med venlig hilsen


Jess

Lene Søgaard Pedersen

Hej Jess
Jeg kan ikke lige hjælpe dig, kun siger at jeg i alle de mange slægtsgårds-slægter jeg har arbejdet med, tilbage til 1700, er de altid blevet begravet fra samme kirke også selv om de var på aftægt hos en slægtning i en anden by, eller i nyere tid var kommet på alderdomshjem, jeg har eks. på at de er tranporteret tilbage til Sjælland fra Fyn, en ikke helt lille opgave med hest og vogn og sejlads, så jeg tror at man gjorde alt for at få dem forenet på den samme kirkegård.
Jeg har kontroleret Sct. Mortens sogn i Næstved og du har ret, han er der ikke, nu lagde jeg ikke lige mærke til om det var mineteralbogen eller kontrabogen der var affotograferet, men måske var det umagen værd at finde den modsatte på arkivet, måske har præsten "glemt" ham.
Meget tit er dødsfaldet skrevet ind i både det sogn hvor han dør og der hvor han bliver begravet, det stødte jeg ikke på i Næstved, så måske var der et særligt register til det, som ikke er affotograferet.
God vind med den videre forskning.
Venlig hilsen Lene

Hans Poulsen

#2
Hej Jess og Lene

Jeg har ingen statistik at hvile mig op ad; men temmelig mange gange har jeg set ægtefæller blive begravet både fra forskellige kirker og på forskellige gravsteder.

Hvad vil I sige til følgende tænkte tilfælde:

Et ungt ægtepar i begyndelsen af tyverne får temmelig hurtigt efter hinanden to - tre børn i Roskilde amt, og efter fem års ægteskab dør ægtemanden.

Tilværelsen bliver temmelig hurtig meget besværlig for enken og børnene, og navnlig økonomien er et problem, lige som det er næsten uforeneligt for hende med et job og samtidig få børnene passet.

Som 28-årig opgiver hun bopælen i Roskilde amt og flytter til sine forældre i Thisted amt.

Hun bliver ikke gift igen, og efter cirka 50 år dør hun 78 år gammel uden en eneste gang at have besøgt ægtefællens grav, hvis den da i det hele taget fortsat eksisterer, og hendes voksne børn har ikke fjerneste erindring om deres biologiske far.

Den 78-årige bliver begravet i sine forældres gravsted i Thisted amt.

=====

Min farfar var 24 år ældre end min farmor. Han var enkemand, da de traf hinanden, og han blev begravet i Nørresundby, hvor hans første kone lå begravet. Min farmor blev ikke gift igen, og da hun døde cirka 25 år efter min farfar, blev hun begravet på min oldeforældres gravsted i Hvorup. Begge lokaliteter ligger i Kær herred i Aalborg amt.

=====

Et tænkt og et konkret tilfælde, og man bygger ikke statistik på så spinkelt et grundlag.

Med venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lene Søgaard Pedersen

Hej Hans
Tak for dit eksempel, du har en god evne til at tænke kreativt og se med andre øjne på tingene og selvfølgelig har du ret, jeg tror også jeg er støt på det med forholdsvis unge personer, når jeg tænker efter, når jeg svarede som jeg gjorde var det fordi jeg her opfattede det som en ældre mand på aftægt, der tilsyneladende bliver i området og så fordi at jeg syntes Jess skulle have et svar.
Venlig hilsen Lene

Inger Toudal

#4
Hej Jess

Jeg har et eksempel fra 1830'erne, hvor en aftægtsmand (fhv. gårdmand) flyttede fra en yngre datter, der var gift med en gårdmand i Ejstrup sogn, Skanderborg amt, til ældste datter, der var gift med en gårdmand i Skarrild sogn, Ringkøbing amt. Han flyttede kort efter, at hans hustru var død som aftægtskone. De er ifølge kirkebøgerne begravet i hver sit sogn.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Lene, Hans og Inger.

Tak for Jeres betragtninger om hvor ægtefæller blev begravet.

Jeg forsøger nu at finde frem til hvor hans øvrige børn boede.  Desuden vil jeg besøge Rigsarkivet, for at se om der er noget der i kirkebogen for Næstved.

Men det undre mig dog stadig at jeg ikke kan finde dem i F.T. 1870 for Næstved.  Hans svigersøn, født i København, var jo instrumentmager, og de flyttede vel så meget rundt, som f.eks. murer og tømre.


Med venlig hilsen

Jess