Anne Cathrine Prahl - hjælp til at finde hendes herkomst

Startet af Birgitte Schiøler Kallehauge, 04 Feb 2014 - 12:13

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg kan ikke forstå, at jeg ikke kan findes Anne Cathrine Prahls herkomst.

Navnet er da ikke så almindeligt endda og jeg har itv. kunne lokalisere Prahl til Bornholm og Holstebro.

Jeg ved, at hun blev gift med Zacharias Hermansen i d. 9. september 1778 i Garnisons Sogn København og jeg har 8 børnefødsler på dem, men ingen steder noget om alder og herkomst.

Er de nogen her, der kender hende og ved hvor og hvornår hun er født og hvem hendes forældre er?

Jeg har fat i Niels (Jacobsen) Prahls familie/slægt (Bornholm), men har ikke indtil videre fundet nogen Anne Cathrine der.


Mange venlige hilsner
Birgitte





Kirsten Didriksen

Hej Birgitte!

Jeg ved der var en del "Prahler" på Lemvig kanten, Lemvig købstad, Tørring og Gudum.
(Ringkøbing Amt).
Men om de var der så langt tilbage ved jeg ikke?

Har du prøvet Nygaards-sedler? der må der også kunne findes nogen!

Pøj pøj med din søgen!
Kirsten

Inger Buchard

Store Danske siger:
Prahl, dansk præste- og embedsmandsslægt. Den første præst var Jacob Nielsen Prahl (1696-1752) i Svaneke. Med provst i Tønder Peter Prahl (1761-1831) kom en gren af slægten til hertugdømmet Slesvig. Hans efterkommere i tre slægtled har været præster i Sønderjylland med hjemmetysk indstilling. Mest betydningsfuld er hymnologen Hans Schlaikier Prahl (1845-1930).

Opslaget på DDA om Peter Prahl i Vedsted, Haderslev 1803 nævnes han far:
Rasmus Prahl   76   Witwer   Vater des Hausvaters
og han har vel fået andre børn end Peter?

Mon ikke også en tur rundt på Nygaards sedler kunne hjælpe med materiale:
en dragon i Ribe gift 1770
og før ham en Løjtnant i Fredericia i 1698

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=303336&sort=e giver hurtig adgang til, hvad Nygaard har fundet i Nørrejylland

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Bente Aaris

Har du rigtig årstal på vielsen ?

Name:   Zacharias Hermandsen

Spouse's Name:    Anne Cathrine Prahl
   
Event Date:    09 Aug 1798
Event Place:    Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg synes ikke umiddelbart, at der er noget at hente i Nygaards Sedler - jeg har også forsøgt at Google og har fundet det her "træ" - men igen ingen Anne Cathrine Prahl.

http://www.barkhus.dk/fischer/names4.html#PRAHL


Birgitte Schiøler Kallehauge

Citat fra: Bente Aaris [158] Dato 04 Feb 2014 - 15:55
Har du rigtig årstal på vielsen ?

Name:   Zacharias Hermandsen

Spouse's Name:    Anne Cathrine Prahl
   
Event Date:    09 Aug 1798
Event Place:    Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark



Du har ret ... jeg har skrevet forkert ... det er 1798.

Men så vidt jeg kan læse kirkebogen, så er det september og ikke august!

Mogens Sander

Hej Birgitte.

Juveler Samuel Jacob Prahl var født 1800 i København (Skt Petri Kirke)

Familien findes på FT 1845, Købmager Kvater (København), Østergade 72.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen.

Lige en rettelse:

Samuel Jacob Prahl var født 7. maj 1800 i Skamstrup, Holbæk Amt.

Blev gift med Henriette Biorch i Skt. Petri Kirke,  København 1. august 1823.

Døde 14. marts 1885 i København.

Efterlod en stor familie, det er måske værd at undersøge denne gren.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Birgitte Schiøler Kallehauge

Citat fra: Mogens Sander [666] Dato 04 Feb 2014 - 19:57
Hej igen.

Lige en rettelse:

Samuel Jacob Prahl var født 7. maj 1800 i Skamstrup, Holbæk Amt.

Blev gift med Henriette Biorch i Skt. Petri Kirke,  København 1. august 1823.

Døde 14. marts 1885 i København.

Efterlod en stor familie, det er måske værd at undersøge denne gren.

Venlig hilsen
Mogens

Tak for dit input!

Anne Cathrine Prahl er tidligere end Samuel Jacob Prahl. Hun blev gift i 1798 - altså før Samuel Jacob Prahl blev født. 

Som det fremgår af FT-1801, så er hans far Sognepræst Jacob Nicolai Prahl, som igen (så vidt jeg lige kan se) er efterkommer af den "Bornholmske" slægt, som er nævnt i de tidligere indlæg og hvor jeg itv. ikke har fundet nogen Anne Cathrine.

Holbæk, Tuse, Skamstrup, Schamstrup, , 1, FT-1801, B6571

Jacob Nicolai Prahl 40 Gift Huusbonde Sognepræst 
Anne Kirstine Lillievang 42 Gift hans kone   
Christian Fridrich Prahl 14 Ugift deres børn   
Anne Hedevig Prahl 5 Ugift deres børn   
Wilhelmine Augusta Prahl 3 Ugift deres børn   
Samuel Jacob Nicolai Prahl 1 Ugift deres børn   
Micael Peter Aagaard 25 Ugift Informator Student 
Karen Birch 37 Ugift Huusholderske   
Hans Andreasen 30 Ugift Tjenestefolk   
Mogens Nielsen 29 Ugift Tjenestefolk   
Jens Larsen 20 Ugift Tjenestefolk   
Rasmus Pedersen 18 Ugift Tjenestefolk   
Sara Nielsdatter 32 Ugift Tjenestefolk   
Mette Marie Jørgensdatter 25 Ugift Tjenestefolk   
Kirsten Sørensdatter 35 Ugift Tjenestefolk   
Christiane Jørgensdatter 14 Ugift Tjenestefolk

Men der ledes da videre!

Bente Aaris

En tanke kan hun ha forandret sit ene fornavn fra Helene til Ellen og så til Anne Cathrine:


København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Skidenstræde, No. 157 - 3. Etage ditto [...??...], 636, FT-1787, B5764


Niels Prahl 63 Gift Hosbonde   
Elisabeth Lilievang 43 Gift Konen   
Carolina Amalia 34 Ugift Hans Datter af 1.Ægteskab   
Jacob Prahl 13 Ugift Hans Søn af 2.Ægteskab   
Ellen Cathrine 12 Ugift Hans Datter af 2.Ægteskab   
Magrethe 10 Ugift Hans Datter af 2.Ægteskab   
Johanne Henriehe 7 Ugift Hans Datter af 2.Ægteskab   
Maren Peters 18 Ugift  Tienestepige

Name: Helena Cathrina Nielsen 
Gender: Female 
Christening Date: 10 Dec 1773 
Christening Place: FRUE KIRKE OR VOR FRUE KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK 
  Father's Name: Niels Prahl 
  Mother's Name: Elisabet Lillievang 


Du har fundet flere af hendes børn hvor? og hvad hedder de? hvem var faddere?

Finder bare en pige:

Name: Ludevica Dorthea Zachariasen 
Gender: Female 
Christening Date: 10 Nov 1799 
Christening Place: NIKOLAJ KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK 
  Father's Name: Sacarias Hermandsen Arbejdsmand 
  Mother's Name: Aniene Cathrine Pral 


om Niels Prahl:

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kunst_og_kultur/Litteratur/Forfatter/Niels_Prahl

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg har eksporteret en rapport fra min database, som jeg så har tilpasset i Word, så du må bære over med, at opslagene i kirkebøgerne skal findes under Endnotes. Det håber jeg går!

Jeg kan heller ikke selv finde andre end "Ludevica" på FamilySearch lige umiddelbart, men når jeg har noteret i min database, at jeg har fundet dem der, så går jeg ud fra, at det er tilfældet. Det er lidt gamle data - så jeg kan ikke erindre det!

Jeg har selv puslet med tanken om, at "Anne Cathrine" skulle være forvansket og alderen passer jo sådan set meget godt med "Ellen Cathrine".

Jeg har været opslagene fra kirkebogen igennem igen, men synes ikke, at jeg har fundet noget af opklarende interesse.

MEN jeg taber hurtigt tråden, så det er rigtigt dejligt med noget sparring!

De 8 børnefødsler, jeg har i min database:

1. CHRISTIAN LUDVIG5 ZACHARIASEN4, b. 26 jan 1797, Holmen Sogn, København5,6.
Baptism: 12 feb 1797, Holmen, København7,8

2. LUDEVICA DORTHEA ZACHARIASEN, b. 31 okt 1799, Skt. Nikolaj Sogn, København9.

3. CHRISTIAN LUDVIGSEN ZACHARIASEN10, b. 19 jun 1802, Vor Frue Sogn, København11,12.
Baptism: 11 jul 1802, Vor Frue, København13,14

4. CHRISTIAN LUDVIG ZACHARIASEN15, b. 19 nov 1803, Vor Frue Sogn, København16,17.
Baptism: 11 dec 1803, Vor Frue Sogn, København18,19

5. NICOLAI HERMANSEN ZACHARIASEN20, b. 30 aug 1805, Vor Frue Sogn, København21,22.
Baptism: 22 sep 1805, Vor Frue Sogn, København23,24

6. HERMAN ZACHARIAS PRAHL ZACHARIASEN25, b. 30 nov 1807, Vor Frue Sogn, København26,27.
Baptism: 13 dec 1807, Vor Frue Sogn, København28,29

7. NIELS FERDINAND ZACHARIASEN30, b. 21 sep 1810, Vor Frue Sogn, København31.
Baptism: 28 okt 1810, Vor Frue Sogn, København31

8. ELIESAR ZACHARIAS ZACHARIASEN, b. 30 mar 1812, Vor Frue Sogn, København.
Baptism: 31 maj 1812, Vor Frue Sogn, København35,36


Endnotes
5.  FamilySearch.
6.  www.arkivalieronline.dk, KB Holmen Sogn, København 1793-1805, Opslag 165 Højre, Erhverv: Ej oplyst, Adresse: Kan jeg ikke tyde, hvis den står der! Blant fadderne ses Peter Schiølert Rebslager...
7.  FamilySearch.
8.  www.arkivalieronline.dk, KB Holmen Sogn, København 1793-1805, Opslag 165 Højre, Erhverv: Ej oplyst, Adresse: Kan jeg ikke tyde, hvis den står der! Blant fadderne ses Peter Schiølert Rebslager...
9.  www.arkivalieronline.dk, KB Skt. Nikolaj Sogn, København 1796-1805, Opslag 87 #304, Blandt fadderne ses Madam Hermandsen og Schiøllert.
10.  FamilySearch, Christian Ludvigsen Zachariasen.
11.  FamilySearch.
12.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1785-1804, Opslag 270 Højre, Adresse: Filosofgangen, erhverv kan jeg ikke tyde, hvis det står der!
13.  FamilySearch.
14.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1785-1804, Opslag 270 højre, Adresse: Filosofgangen, erhverv kan jeg ikke tyde, hvis det står der!
15.  FamilySearch, Christian Ludvig Sacariasen.
16.  FamilySearch.
17.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1785-1804, Opslag 290 Venstre, Adresse: Filosofgangen, erhverv: Arbm.
18.  FamilySearch.
19.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1785-1804, Opslag 290 Venstre, Adresse: Filosofgangen, erhverv: Arbm.
20.  FamilySearch, Nicolai Hermansen.
21.  FamilySearch.
22.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1805-1813, Opslag 11 Højre 2. nederst, Adresse: kan jeg ikke tyde, hvis det står der, Erhverv: Muursvend?
23.  FamilySearch.
24.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1805-1813, Opslag 11 Højre 2. nederst, Adresse: kan jeg ikke tyde, hvis det står der, Erhverv: Muursvend?
25.  FamilySearch, Herman Sacarias Prahl Sacariasen.
26.  FamilySearch.
27.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1805-1813, Opslag 69 #135, Adresse: kan jeg ikke tyde, hvis det står der, Erhverv: Muursvend?
28.  FamilySearch.
29.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1805-1813, Opslag 69 #135, Adresse: kan jeg ikke tyde, hvis det står der, Erhverv: Muursvend?
30.  FamilySearch, Niels Ferdinand Zachariasen.
31.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1805-1813, Opslag 129 Venstre, Adresse: Løngang: 172, Erhverv: Murersvend.
32.  FamilySearch, Eliesar Zacarias Zacariasen.
33.  FamilySearch.
34.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1805-1813, Opslag 161 Venstre.
35.  FamilySearch.
36.  www.arkivalieronline.dk, KB Vor Frue Sogn, København 1805-1813, Opslag 161 Venstre.
37.  DDD Dansk Demografisk Database, FT-1840, København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Strandgade, Huuset No 49, Stue Etagen, 2, FT-1840, C9569  Eliser Zacharias Hermansen 28 Gift  Naalemagermester    Marie Katrine Lytchen 27 Gift  hans Kone    Emilie Wilh. Marie Hermansen 3 Ugift  deres Børn    ikke døbt pigebarn 1 Ugift  deres Børn    Helene Petrine Lytchen 21 Ugift  Tjenestepige    Carl Gotlob Gottfr. Kaufman 21 Ugift  Læredreng    Jacob Adrian Thruelsen 19 Ugift  Læredreng    Johannes Fredrik Theo. Gynther 18 Ugift  Læredreng    Peter Petersen Misorsky 78 Gift  Naalemagermester, Huusfaderens Compagnion    Kirstine Hedevig Jokumsen 50 Gift  hans Kone.

Bente Aaris

#11
Det er jeg enig med dig i de faddere gav ikke så meget, der var vel et par stykker som kan kobles til manden Zacharias Hermandsen, det er oså godt nok mærkeligt hvor de har gjort af sig i FT:1801,
finder dem ikke hverken i Løngangstræde eller på Vestervold (Filosofgangen), du må måske gennemse hele Vester kvarter på AO og Borgergade (adressen som faderen står opført med i Skt. Nikolaj).

Jeg havde godt nok gennemskuet Naalemagermesteren Eliesar måtte være en af dem,
ant. døde de 2 første Christian Ludvigsen måske også Ludevica og hvad med Herman Peter f. i 1798?

Her er vel ant. halvsøsteren:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 161, 914, FT-1801, A5029

Ole Holmstrøm 55 Gift Huusbond Kapt.,i Ostind.  
Else Margrethe [Holmstrøm] 41 Gift hans Kone  
Johanne Cathrine [Holmstrøm] 12 Ugift deres Datter  
Karen Olsdatter 48 Ugift Tjenestepige  
Ane Cathrine Tornberg 67 Enke Huusmoder  
Ane Sophie [Tornberg] 26 Ugift hendes Datter  
Caroline Amalie Prahl 48 Ugift Logerende Vasker

Måske du skulle finde et skifte efter Niels Prahl og se om Helene/Ellen/Anne Cathrine Prahl står som arving!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Så tror jeg vi kan glemme alt om hun kan være Niels Prahls datter Ellen hun er nemlig her hos ant. en faster i FT:1801:


Præstø, Hammer, Rønnebæk, Grevensvænge Hovedgaard, 1, 7, FT-1801, C1099

Christian Grønbek 35 Gift Huusbonde Eier af Grevensvænge 
Magrethe Prahl 37 Gift Hans kone   
Anneke Funch 58 Ugift Konens moster Lever af sine midler 
Ellen Prahl 24 Ugift Konens sødskendebarn Opholdes i gaarden 
Cathrine Sonne 14 Ugift Konens søsterdatter Ligeledes [opholdes i gaarden] 
Lars Rasmussen 28 Ugift Tienestefolk Gevorben soldat 
Morten Johansen 25 Ugift Tienestefolk Løber 
Peder Hansen 22 Ugift Tienestefolk   
Jørgen Pedersen 56 Enkemand Tienestefolk   
Mette Nielsdatter 22 Ugift Tienestefolk   
Sidse Pedersdatter 22 Ugift Tienestefolk   
Karen Hansdatter 21 Ugift Tienestefolk   
Anna Hansdatter 20 Ugift Tienestefolk   
Anna Jacobsdatter 18 Ugift Tienestefolk




Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Christian Buhelt

Hej på tråden
I Norge, Stavanger findes der i 1600 tallet en stor slægt Prahl.
Hilsen Chr.

Inger Toudal


Eliesar er et ret specielt navn, så måske har vi en slægtning her:

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Citadellet (fortsat), 345, FT-1801, A5020
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Ludwig Døhrer    30    Gift    Mand    Corporal    
Karen Larsen    40    Gift    hans Kone       
Johan Adam Døhrer    5    Ugift    deres Søn       
Jens Hansen    21    Ugift       Let Infanterist    
Eliasar Pralie    25    Ugift       Let Infanterist

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Schiøler Kallehauge

#15
Citat fra: Bente Aaris [158] Dato 05 Feb 2014 - 18:50
Det er jeg enig med dig i de faddere gav ikke så meget, der var vel et par stykker som kan kobles til manden Zacharias Hermandsen, det er oså godt nok mærkeligt hvor de har gjort af sig i FT:1801,
finder dem ikke hverken i Løngangstræde eller på Vestervold (Filosofgangen), du må måske gennemse hele Vester kvarter på AO og Borgergade (adressen som faderen står opført med i Skt. Nikolaj).

Jeg havde godt nok gennemskuet Naalemagermesteren Eliesar måtte være en af dem,
ant. døde de 2 første Christian Ludvigsen måske også Ludevica og hvad med Herman Peter f. i 1798?

Her er vel ant. halvsøsteren:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 161, 914, FT-1801, A5029

Ole Holmstrøm 55 Gift Huusbond Kapt.,i Ostind.  
Else Margrethe [Holmstrøm] 41 Gift hans Kone  
Johanne Cathrine [Holmstrøm] 12 Ugift deres Datter  
Karen Olsdatter 48 Ugift Tjenestepige  
Ane Cathrine Tornberg 67 Enke Huusmoder  
Ane Sophie [Tornberg] 26 Ugift hendes Datter  
Caroline Amalie Prahl 48 Ugift Logerende Vasker

Måske du skulle finde et skifte efter Niels Prahl og se om Helene/Ellen/Anne Cathrine Prahl står som arving!


Jeg har ingen Herman Peter født i 1798. Hvor har du ham fra?

Caroline Amalie Prahl er, så vidt jeg lige husker, datter af Niels Prahls af første ægteskab og har (ind til andet er bevist) ikke noget med Anne Cathrine Prahl at gøre. Caroline Amalie dør samme år - altså i 1801 jf. det træ, jeg har lagt link ind til tidligere.


Birgitte Schiøler Kallehauge

Så vidt jeg lige kan overskue det, så har vi ind til videre ikke dokumenteret noget slægtskab mellem Niels Prahl og Anne Cathrine Prahl.

Men jeg er nysgerrig efter, hvem Herman Peter Prahl født 1798 er.
:)


Inger Toudal

#17
Citat fra: Birgitte Schiøler Kallehauge [5336] Dato 08 Feb 2014 - 13:22

Jeg har ingen Herman Peter født i 1798. Hvor har du ham fra?


Måske samme sted fra, hvor jeg fandt ham i din gamle tråd https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,70114.0.html

Skt Nikolaj 1796 -1805, opslag 54, nr. 132 - Der synes at råde forvirring om moderens navn.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Schiøler Kallehauge

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 08 Feb 2014 - 13:54
Citat fra: Birgitte Schiøler Kallehauge [5336] Dato 08 Feb 2014 - 13:22

Jeg har ingen Herman Peter født i 1798. Hvor har du ham fra?


Måske samme sted fra, hvor jeg fandt ham i din gamle tråd https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,70114.0.html

Skt Nikolaj 1796 -1805, opslag 54, nr. 132 - Der synes at råde forvirring om moderens navn.

Venlig hilsen
Inger T.


Alle tiders ... ham kigger jeg på.

Peter Herman er meget interessante navne, fordi de linker bagud til slægten på Zacharias Hermansens side.

Det er lige gået op for mig, at Zacharias og Anne Cathrine altså fik to børn før de blev gift. Ikke, at der er noget usædvanligt i det, det er bare lige gået op for mig.

Jeg kan se, at det også er dig, der har svaret i min gamle tråd også. På daværende tidspunkt var det gaden, der var i mit fokus - derfor har jeg ikke fået registreret Herman Peter. Det er først nu, at jeg begyndt at interessere mig dybere for det her slægtsled. Det forklarer min "uvidenhed".

Tak for hjælpen!

Kjartan Kristjansson

Hej Birgitte!
Prøv at se her: http://www.myheritage.dk/site-family-tree-272631/kristjansson . Ane (ikke Anne) Cathrine Prahl er døbt den 8 april 1772 i Kundby kirke, Holbæk (se KB 1769-1814 opslag 55). Faderen er skoleholder i Thorslunde, Kundby sogn, Holbæk Nicolai Christian Christensen Prahl.
B h Kjartan Barkhus Kristjansson

K. Thidemann

Citat fra: Kjartan Kristjansson [69] Dato 01 Mar 2014 - 01:42
Hej Birgitte!
Prøv at se her: http://www.myheritage.dk/site-family-tree-272631/kristjansson . Ane (ikke Anne) Cathrine Prahl er døbt den 8 april 1772 i Kundby kirke, Holbæk (se KB 1769-1814 opslag 55). Faderen er skoleholder i Thorslunde, Kundby sogn, Holbæk Nicolai Christian Christensen Prahl.
B h Kjartan Barkhus Kristjansson


http://ddd.dda.dk/soeg_oeders.html

1 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Nicolai Prahl Mandens erhverv:  Skoeleholder
Mandens alder:  45 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  3 Hustrus alder:  46
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  2
Sogn:  Kundby Herred:  Tuse
Amt:  Holbæk
Indtastningsnr:  C3770 Løbenr.:  115

mvh K.Thidemann 9000

Birgitte Schiøler Kallehauge

Spændende ... ja, foranlediget af det forrige indlæg, så var jeg gået i gang med at kortlægge Prahl ... og mener, at jeg havde fat i en, der i hvert fald havde været gift to gange ...

... jeg dykker ned i det igen.

Mange tak for input.

Jeg er interesseret i ALT, der kan bekræfte, at min ane Peter Schiølert Hermansen ER bror til netop den Zacharias Hermansen, som giftede sig med Ane Cathrine Prahl.

Forbindelsen i København er dokumenteret for så vidt, at Peter Schiølert Hermansen figurerer som fadder ved barnedåb hos Zacharias Hermansen og Ane Cathrine Prahl. Begge mænd var rebslagere.

Og da Ane Cathrine Prahl kom fra Holbæk Amt, så bekræfter det kun sandsynligheden af, at både Zacharias Hermansen og Peter Schiølert Hermansen er dem, jeg mener de er - brødre født i Holbæk.

Men altså mange tog vel til Købehavn - spørgsmålet er, om Zacharias og Ane Cathrine har mødt hinanden før eller efter de tog til København. Om der har været en forbindelse mellem de to familier.
Men det finder man nok aldrig ud af.

Jeg har skrevet om Peter Schiølert Hermansen og min jagt på den endelige dokumentation andet steds.




K. Thidemann

#22
Måske kan det bruges


Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, Præstegade, 41, F48, FT-1801, B9470
Mette Sophie  [Schiøler, Herman Zachariassens Enke] 60 Enke - Fattig  
Eilert Hermansen 24 Ugift hendes Søn Rebslagersvend  
Johannes Hermansen 21 Ugift hendes Søn -
------------
Moderens navn ? Mette Sophie eller Anna Sophie.
Børnene Eilert og Johannes passer nogenlunde.

Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, Callundborg Kiøbstad, Møllestrædet No 78, 86, FT-1787, C1838
Herman Zachariasen 56 Gift til Leie Boende Skræder  
Anna Sophie  Schøler 47 Gift Hans Kone  
Jonas Hermansen 10 Ugift Deres Søn  
Peter Schøler Hermansen 9 Ugift Deres Søn  
Zacharias Hermansen 8 Ugift Deres Søn    
Eiler Schøler Hermansen 7 Ugift Deres Søn  
Johannes Schøler Hermansen 5 Ugift Deres Søn  
Elias Hermansen 1 Ugift Deres Søn


http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,318629,318987

Jeg kan se du i 2007 har fået disse oplysninger
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#23
Skiftet efter Mette Sophie kan du set her
AO
Holbæk - Byfoged - Kalundborg byfoged Skifteprotokol 1783 1804 opslag 499, 500 og opslag 507 og 508
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_skifter#

At sønnerne Peder og Zakarias ikke bliver nævnt i skiftet skal du ikke tage så tungt, det har jeg før set i skifter hvor der ikke er så meget at arve, og hvor de ældste børn er myndige.
mvh K.Thidemann 9000

Inger Toudal

#24

Måske ser vi Eliesar, der er infanterist i København 1801, her:

Holbæk, Merløse, Butterup, Buutrup Sogn og Bye (Huusmænd etc:), , 40, FT-1787, B7774
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Jacob Gandrup    43    Gift    Hosbond    Sogne Degn    
Ane Kierulf    50    Gift    Hustrue       
Christine Bendrup    42    Ugift       Har været Kammer Jomfrue og nu til Last    
Kirsten Jensdaatter    39    Ugift    Tieneste Pige       
Elieser Pradt    9    Ugift    1 fattig Dreng    opføds af Herskabet paa Løvenborg

Butterup er nabosogn til Kundby.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Schiøler Kallehauge

Ja, det er dem, jeg regner for at være mine aner, men jeg mangler endnu én kilde for at kunne dokumentere det, da der er uoverensstemmelse mellem de oplysninger, jeg har på Peter Schiølert Hermansen (PSH) hhv. i København og Holbæk.

PSH blev født i Holbæk 1770 og da han døde i København i 1833 var han 66 år, hvilket ikke stemmer overens og det kræver endnu en kilde for at dokumentere, at det er én og samme person. (Sådan er reglerne!)

Jeg er dog ikke selv så meget i tvivl om, at det er den samme person. For der er nok ikke ret mange, der lige præcis hed sådan på det tidspunkt. Navnet er relativt sjældent.

Oplysningerne har jeg oprindeligt fra en (primitiv) manuel anetavle, som er i familiens eje. Den er udført af min mormors bror og (vist primært) hans hustru. Der er intet anført om kilder, men jeg vil tro, at de har brugt kirkebøgerne. Desværre er de begge gået bort for længe siden, så jeg kan ikke tage snakken med dem nu.

Jeg har netop haft en veninde på Stadsarkivet i København og kigge i Rebslagerlavets protokoller, men det gav ikke noget med den tid, hun kunne bruge på det.







K. Thidemann

Citat fra: Birgitte Schiøler Kallehauge [5336] Dato 02 Mar 2014 - 18:47

PSH blev født i Holbæk 1770 og da han døde i København i 1833 var han 66 år, hvilket ikke stemmer overens og det kræver endnu en kilde for at dokumentere, at det er én og samme person. (Sådan er reglerne!)

Holbæk - hvilken kirkebog. Mon ikke det er Holbæk amt der menes.
mvh K.Thidemann 9000

Birgitte Schiøler Kallehauge

#27
Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 02 Mar 2014 - 18:43
Skiftet efter Mette Sophie kan du set her
AO
Holbæk - Byfoged - Kalundborg byfoged Skifteprotokol 1783 1804 opslag 499, 500 og opslag 507 og 508
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_skifter#

At sønnerne Peder og Zakarias ikke bliver nævnt i skiftet skal du ikke tage så tungt, det har jeg før set i skifter hvor der ikke er så meget at arve, og hvor de ældste børn er myndige.

Jep, skiftet har jeg også ...

Men jeg har først fået taget kopier af det nu ... hvor du har givet mig linket.

Hvordan kan det mon være, at det står to forskellige steder i protokollen og hvordan fandt du skiftet?


Birgitte Schiøler Kallehauge

Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 02 Mar 2014 - 19:00
Citat fra: Birgitte Schiøler Kallehauge [5336] Dato 02 Mar 2014 - 18:47

PSH blev født i Holbæk 1770 og da han døde i København i 1833 var han 66 år, hvilket ikke stemmer overens og det kræver endnu en kilde for at dokumentere, at det er én og samme person. (Sådan er reglerne!)

Holbæk - hvilken kirkebog. Mon ikke det er Holbæk amt der menes.


Jeg er ikke helt med på, hvad der menes her, men PSH figurerer i kirkebogen for Skt. Nikolaj Sogn, Holbæk.

KB Sankt Nikolaj Sogn, Holbæk, 1742-1793, Opslag 293

K. Thidemann

#29
Peder er døbt i Holbæk (Skt. Nicolai) som du skriver år 1770 opslag 293

Søn af Herman Zakariasen Skrædder (med er d) og Mette Sophie Schiøller

Nedennævnte Peter er født meget senere ?  

Jeg har lige set den originale FT (opslag 19) begge forældre er i første ægteskab
Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, Callundborg Kiøbstad, Møllestrædet No 78, 86, FT-1787, C1838
Herman Zachariasen 56 Gift til Leie Boende Skræder  
Anna Sophie Schøler 47 Gift Hans Kone  
Jonas Hermansen 10 Ugift Deres Søn  
Peter Schøler Hermansen 9 Ugift Deres Søn  
Zacharias Hermansen 8 Ugift Deres Søn  
Eiler Schøler Hermansen 7 Ugift Deres Søn  
Johannes Schøler Hermansen 5 Ugift Deres Søn  
Elias Hermansen 1 Ugift Deres Søn

Noget der ikke stemmer

Måske er den første Peter død ?
Prøv at finde Peter Schøler Hermansen i Kalundborg - også hans Konfirmation.
--------------------------------------------------------

Skrevet af  Carsten Friis Fischer
Børn:
1. Peder Schiøler Hermansen. Født 14-9-1762. Død før 1771.
2. (Kirstine) Sophia Magrethe H. - 6-1-1765 Død før 1787.
3. Jonas Samuelsen H. - 13-11-1767.Død før 1777.
4. Peter Schiøler H. - 26-9-1770. Død før 1779.
5. Zacharias H. - 7-4-1774. Død før 1779.
6. Jonas H. - ca. 1777. Død 7-10-1788 i Kalundborg
7. Eilert H. - 3-9-1777. Død før 1780.
8. Peter Schiøler H. - ca. 1778.
9. Zacharias H. - ca. 1779.
10. Eiler H. - ca. 1780.
11. Johannes Schiøler H. - 26-4-1781 i Kalundborg.
12. Elias H. - 27-6-1786 i Kalundborg.
mvh K.Thidemann 9000