Kammertjener Christen Smidt g. Ulricha Helene Bang, Rosenlund, Fakse 1773

Startet af Lars Skovvang Larsen, 01 Feb 2014 - 15:43

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

I min gennemgang af Rosendal (Totterupholm / Rosenlund) skifteprotokol er jeg i 1773 stødt på et skifte efter kammertjener Christen Smidt på Rosenlund (død 30 år gammel iflg. Fakse kb).
Han var gift med Ulricha Helene Bang.

Skiftet kan ses her: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29944-16740-5?cc=2015318&wc=M9MJ-SJG:547434328

De væsentligste detaljer:

Skifteprotokollen, Rosendal gods, folie 589a-597a. Registrerings- og vurderingsforretning den 8. december 1773 / skiftemøde den 29 december 1773 / auktion den 31. januar 1774 / skifte den 13. april 1774 efter Christen Smidt i Tystrup, tjener for kammerherren på Rosenlund.
Enke: Ulricha Helene Bang / Madame Smidt - med lavværge birkedommer Hans Hytter i Rode.
Arving:
1) Hans far Jens Nielsen, smed i Everdrup på Gisselfeldt gods.
2) En halvbror Niels Christensen, Møller i Blåbæk Mølle.
Skifteforvalter: Fuldmægtig Peder Aarestrup på Rosenlund.
Vurderingsmænd: Gårdmand Christopher Madsen i Tystrup og husmand Peder Rasmussen i Hovby.
Blandt det registrerede var 1 nyt stueur (16 rdl) og en violin (1 rdl.). Stueuret tilhørte dog herskabet på Rosenlund.
Boet vurderet til 169 rdl.

Enken Ulricha Helene Bang havde endnu sin mor - Fru Bang. Hun er nævnt blandt de mange kreditorer i boet; uden stedsangivelse.
Afdøde må antages at være døbt Christen Jensen - måske i Everdrup.
Blåbæk Mølle, hvor halvbroderen Niels Christensen var møller, ligger tæt på Rosendal og var fæstemølle under Rosendal.

Kender nogen til de nævnte personer?
Specielt kunne jeg godt lide at vide hvad der er for en Bang-familie det drejer sig om. Der var en Bangfamilie med udspring i Allerslev sogn, Bårse herred; men jeg kan ikke se en forbindelse til den.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk