Mariane Kirstine Thomasdatter flytter fra Ringkøbing til Tønder i 1835?

Startet af Anelle Cosedis, 15 Feb 2014 - 00:46

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej alle,

mon jeg kan være heldig at få hjælp til at finde Mariane Kirstine Thomasdatter fra Ringkøbing? Nogle gange bliver hun kaldt Mariane Kirstine Samuels eller Samuelsdatter.

Hun er født 14. apr. 1818 AO opsl. 33 i Ringkøbing Købstad. I 1835 er hun på afgangslisten no. 13, og der står, at hun flytter til Tønder, men der kan jeg desværre ikke finde hende. Mon en eller anden har en idé til, hvor jeg kan søge efter hende. Jeg har prøvet i FT uden held og tilgangslister i Tønder er der ingen af.

På forhånd tak.

De venligste hilsner
Anelle

Christian Konstmann Autzen

Hej Anelle

Du mener vel i 1837 - opslag 118 (?) nr. 13, og 18 år gammel.

Hilsener herfra  :)
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej Christian,

selvfølgelig, du har ret. Undskyld jeg var så upræcis. Det må være de sene nattetimer, der blokerer min tankevirksomhed. Jeg synes ellers, at det er her koncentrationen er på sit højeste.

Men som du siger flytter Mariane Kirstine Thomasdatter fra Ringkøbing til Tønder i 1837 AO opsl. 113, nr. 13, 18 år gammel. Men Tønder kan jo være et vidt begreb, hvis der kun er tale om amtet. Øv. Jeg må se, om hun skulle være blevet viet i købstaden.

Tak for svaret.

De venligste hilsner
Anelle

Christian Konstmann Autzen

Hej Anelle

Nu så jeg ikke så meget på de andre, som flyttede fra Ringkøbing, men jeg synes nu ikke at der kan være tvivl om, at det er Tønder (sogn) som der flyttes til. Men hvis - så kan det jo være i et sogn lige udenfor, som Abild, Møgeltønder, Ubjerg og Hostrup.

Da hun jo "kun" er 18 år gammel, så må det vel være noget familiemæssigt, og måske kan der findes en forbindelse via hendes familie i Ringkøbing (?). En mulighed er jo at gå alle vielser igennem for 10 år i en række af sognene, - du har vel tjekket Ringkøbing (hendes fødesogn) for vielser ?

Folketællingerne siger intet om hende - men her er Tønder amt generelt noget fattigt på data.

God jagt  :)

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anelle Cosedis

Hej Christian,

først og fremmest tusind tak for svaret. Det var da heldigt, at Thomas Jensen Samuelsen var skrædder med så mange pigebørn. Hvis der altså var råd til klædestof. :-\

Jeg har fem søstre til Mariane Kirstine Thomasdatter. To af dem flytter til Sønderjylland, nemlig:

Caroline Claudiane Thomasdatter, der bliver viet i Løgumkloster, Tønder Amt 6. maj 1849 til Peter Andersen Hansen (Familysearch). Jeg har ikke kunnet finde vielsen i kb. Hun dør 24. okt. 1883, AO opsl. 417 i Abild.

Henriette Marie Thomasdatter, der flytter til Tønder 1840 (afgangsliste Ringkøbing opsl. 123. Jeg ved ikke, hvor hun blev af, om hun blev gift eller andet.

En tredje søster Karen Johanne Thomasdatter (nogle gange kaldet Samuelsdatter) bliver også væk i Ringkøbing efter FT 1840. Tønder????

De to sidste piger, Ane Cathrine Thomasdatter og Thomasine Elisabeth bliver i Ringkøbing.

Det ser desværre ud til, at Mariane er kommet først til Tønder, så familierelationen kan jeg ikke finde. For dælen da....

De venligste hilsner
Anelle