tipoldefar Lars Hansens og Dorthe Hansdatters datters dåb i Aversie

Startet af Kjeld Allan Larsen, 26 Jan 2014 - 00:50

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

mine tipoldeforældre Lars Hansen og Dorthe Hansdatter fik ni børn i Aversie
der er et enkelt ord, som jeg ikke kan tyde i forbindelse med datteren Ellens dåb
det vil være dejligt med assistance

mvh
Kjeld

Datteren Ellen Larsdatter
Kirkebog Aversi 1814-1837
Opslag 49
Født: ? April 1830
Døbt: 31te Maii 1830 i Kirken
Forældre: Gmd Lars Hansen, Dorthe HansDatter i Aversie
Faddere: Grethe LarsDatter i Tv?? Gaarden, Gaardmand Jens Pedersen, Jens Larsen og Jens Povelsen, alle i Aversie

Poul F. Andersen

Prøv at se her i stedet:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33496-1067-79?cc=2078555&wc=M94Q-WG9:791147340

Dette opslag fra FS (kontrabogen) er meget tydeligere, og giver dig også den manglende fødselsdato (31.maj)   :)

Gårdens navn læser jeg som: Tvidegaarden evt. Tvedegaarden
Venligst
Poul F. Andersen

Kjeld Allan Larsen

hej Poul

Mange tak for din henvisning til kontrabogen. Der findes en gård med navnet Tvedegaard i sognet Tybjerg, så det er nok den (Kilde: Trap Danmark).
Så vidt jeg kan se står omtalte Grethe Larsdatter anført som dt (datter) af Lars Hansen, men endnu en datter med dette navn har jeg ikke været i stand til at registrere. Min tipoldefar fik i alt 11 børn, heraf 9 med tipoldemor Dorthe Hansdatter. Men der kan selvfølgelig være nogle, som jeg har overset. En kilde nævner en datter Karen Marie Larsdatter, som jeg ikke kan finde, og en søn Hans Larsen, som skulle være med tipoldefars første kone Karen Madsdatter.

For mig er det intereesant, at mormonerne har fat i kontrabogen. Der må vel være andre sådanne eksempler, når en ældre kirkebog ikke optræder hos AO, men angives som mistet?

med venlig hilsen
Kjeld

Poul F. Andersen

Det tror jeg, at du har helt ret i. AO har måske ikke haft resourcer/muligheder/kontrakt til at opsøge denne kilde såfremt den første ikke var tilgængelig.
Det ville være forfriskende med en kommentar fra AO desangående.
Venligst
Poul F. Andersen