KB Odense Odense Sct. Hans 1848-72 opsl 185 nr 60 NU MED SOGN

Startet af Klaus Guldager, 29 Jan 2011 - 16:35

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Nu fik jeg sognet med :) og rigtigt årstal  :)

Jeg har brug for hjælp til sikker tydning af et par ord omkring Anders Hansen

KB Odense Odense Sct. Hans 1848-72 opsl 185 nr 60

1855 22. Oktober Nielsine Christine Hansen Moderen Else Marie Elisabeth Mathiesen paa Nørrebro (30 Aar) som barnefader angaves Tømmerxxx Anders Hansen paa xxxxxxx


mvh
Klaus Guldager

Hans Poulsen


Hej Klaus

Jeg fornemmer, at vi begge er fredlige personer, der vil hinanden det godt, men jeg er en anelse bange for, at vi i den konkrete sag er lidt på kollisionskurs.

- Blander du ikke opslag 185 nr. 59 Hansine sammen med nr. 60 Nielsine?

- Eller er det mig, der fjumrer i det og forvirrer dig?

- Hvis det sidste er tilfældet, kommer undskyldningen sporenstregs, så det fredelige forhold mellem os kan opretholdes.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Klaus Guldager

Jeg har sammenhængen mellem Nielsine og hendes moder fra en FT - og teksterne står ovenfor navnene i denne KB. Jeg tror jeg er på rette vej  -  håber det i hvert fald.

Jeg har Nielsine fra en FT:
Odense, Odense, Odense Købstad, Nørrebro, 65 & 67, Baghuset, 2090, FT-1870








Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Her er min tydning af den, du beder om, uden hensyntagen til Hans' indlæg, som jeg først ser nu.

KB Odense Odense Sct. Hans 1848-72 opsl 185 nr 60

1855:
født: 23de(!) October
Nielsine Christine Hansen

døbt: I Kirken
Midfaste
Søndag
d. 2den Marts
1856

Moderen Else Marie Elisa-
beth Mathiesen (30 Aar)
paa Nørrebroe. Til Barne-
fader angaves Tømmer-
karl Anders Hansen paa Hesselagergaard.

Faddere:
Pigen Trine Pedersen og Arbmd.
Jacob Nielsens Kone, Brolægger
Anders Andersen og Boelsmand Lars
Jørgensen af Villestofte.

Anm.
Moderen er en uægte Datter
af Anne Marie Larsen
af Frue Sogn.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Klaus Guldager

1000 tak - det var super. Det er lidt indviklet at forklare hvorfor, for denne Anders Hansen er svær at holde fast i.
Men jeg tror at "Hesselagergaard" hjælper mig helt utrolig meget.

mvh

Klaus

Klaus Guldager

Jeg fortæller lige lidt om min eftersøgning på Anders Hansen fordi jeg har spørgsmålet: hvad stiller man op når en KB siger Tommerup og rigtig meget andet siger Brendekilde. (Jeg er nybegynder) Men her er historien, som den er blevet til med hjælp til tydning fra mange her i forummet!

Jeg søger Anders Hansen, som er fader til Wilhelm Emil Mathisen
født 30.december 1852 i Odense.

Det sikre udgangspunkt er:

KB Odense, Odense, Sct. Hans 1848-1872 opsl 38 nr 79:

1852  30.december   Wilhelm Emil Mathisen 
Moderen Else Marie Elisabeth Mathiasen 27 Aar
paa Nørrebroe. Til Barnefader angaves Ungkarl
Anders Hansen fra
Tommerup Sogn.
[Under Anmærkninger står]
Moderen er en uægte Datter af Anne Marie Larsen af Frue Sogn.


Else Marie Elisabeth Mathiasen får 3 børn med udlagt barnefader Anders Hansen.
Indtil videre går jeg uf fra at der den samme Anders Hansen, men det er jo ikke sikkert. Problemet er som vi skal se om lidt at KB oplyser lidt forskelligt. Hvad skal man lægge i det? Der er i KB Tommerup og i FT  Wissenbjerg og Brendekilde  Men de ligger jo i nærheden af hinanden.

Det følgende er lidt kompliceret, og jeg har ikke fundet nogen enkel måde at fremstille det, så hav tålmodighed.!

Vilhelm Emil havde en storesøster fra 1851

KB Odense Sct Hans 1848 - 1872 opslag 149 nr 5
29. januar 1851
Agnes Wilhelmine Marie Hansen
Moderen Else Marie Elisabeth Mathiesen (25 år) ved Kræm(m)ergyden.
Til Barnefader angivet Anders Hansen af Frue Sogn
Moderen er uægte datter af Anne Marie Larsen af Frue Sogn.
Den udlagte Fader har skrift-
lig vedkjendt sig Paterni-
teten.


Og en Lillesøster fra 1855:

1855:født: 23de(!) October Nielsine Christine Hansen
døbt: I Kirken Midfaste Søndagd. 2den Marts 1856
Moderen Else Marie Elisabeth Mathiesen (30 Aar) paa Nørrebroe. Til Barne-
fader angaves Tømmerkarl Anders Hansen paa Hesselagergaard.
Anm.
Moderen er en uægte Datter
af Anne Marie Larsen
af Frue Sogn.

Hesselagergård fører til:
Svendborg, Gudme, Hesselager, Hesselager., et Huus/Familie 2., 106, FT-1860, C3058

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Hansen.   35    Gift   Tømmerkarl.      Brendekilde sogn, Odense amt
Christiane Wilhelmine Dietz.   25    Gift   Hans Kone      Hesselager sogn.
Andreas Hansen.   1    Ugift   Deres Søn.      Hesselager sogn.

Tager vi KB og FT sammen får vi: Fader til Nielsine fra 1855 er Anders Hansen Brendekilde, tømrer og født omkring 1825.


Moderen Else Marie Elisabeth Mathiasen finder vi  1855 i Nørregade sammen med sine de to første børn og med en nabo, nemlig tømmerlærling  Anders Hansen, Brendekilde født o. 1825.

AO FT 1855 Odense opsl 286
Nørregade hus 474 q

Paa Qvist Kammeret Anders Hansen,                  30, ugift,   Brendekilde Sogn og Odense Amt,
                                                                                                    Tømmerlærling, Lutheransk                                                             
Paa Qvist ...    Marie Elise Mathiesen ,                 29, ugift, Odense, S......., Lutheransk
                       Agnes Wilhelmine Marie Hansen,   4,          Odense, hendes Datter, Lutheransk
                       Wilhelm Emil Hansen ,                    2 ,         Odense, hendes Søn, Lutheransk



Og denne Anders Hansen finder vi i Staalstræde FT 1845, som tjenestekarl, 20 år fra Brendekilde

Og så  er der én  25-årig i FT 1850 Odense: Frue Kirkestræde
Anders Hansen 25 Ugift karethmagersvend Wissenberg, Odense Amt
Han er da så i det mindste nu i Frue Sogn! Passer med KB omstoresøsteren fra 1851!




Vores Anders Hansen fra Brendekilde o 1825 finder vi KB Brændekilde 1814 - 1841
opslag 8 nr 7  1. maj 1825  Og derfra er der masser at gå videre med.  Det er gjort, men jeg kom tvivl om hvorvidt jeg havde fat i den rigtige Anders, når KB sagde Tommerup.


Der er nemlig fire  andre Anders Hansen født i Tommerup 1813-1830 nemlig to i 1819 og en 1818 og en 1816. Men der er ingen af dem som jeg genfinder senere i sammenhænge der tyder på at de kan være Else Marie Elisabeth Mathiasens kærste gennem flere år og fader til tre børn.

Lars Bo Foller Larsen

CitatTil Barnefader angaves Ungkarl
Anders Hansen fra
Tommerup Sogn.

dette betyder ikke, at du kan gå ud fra Anders Hansen er født i Tommerup, det kan lige så vel betyde at han på barnets undfangelse/fødselstidspunkt opholdte/tjente i Tommerup
mvh
Lars Foller Larsen

Klaus Guldager

ok - men jeg tror nu han var i Odense, jvf. min lillle historie ovf. - men han kan jo have været et smut Tommerup  - det er jo i nærheden af hans hjemstavn Brendekilde

Hans Poulsen



Kære Klaus

Du har i denne *Hjælp til tydning*-sag været i kontakt med den aboslutte top og den absolutte bund, henholdsvis Jørgen Thue Pedersen og mig, sagde hunden, når det drejer sig om hjælp til gotisk håndskrift, udredning af familieforhold, placering af bygninger etc. etc.

Selv venter jeg, at moderator meget snart forbyder mig permanent adgang til *Hjælp til tydning*, for det går galt hver eneste gang, og utallige er de medslægtsforskere, jeg har ført på vildspor.

Hav det godt, Klaus, og undskyld det grus, jeg nåede at smide i maskinen.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Klaus Guldager

Hej Jørgen,
inspireret af Hans Poulsen ovf. om dine færdigheder tillader jeg mig  at spørge til et opslag

AO FT 1855 Odense opsl 286
Nørregade hus 474 q

Paa Qvist Kammeret Anders Hansen,                  30, ugift,   Brendekilde Sogn og Odense Amt,
                                                                                                    Tømmerlærling, Lutheransk                                                             
Paa Qvist ...    Marie Elise Mathiesen ,                 29, ugift, Odense, S......., Lutheransk
                       Agnes Wilhelmine Marie Hansen,   4,          Odense, hendes Datter, Lutheransk
                       Wilhelm Emil Hansen ,                    2 ,         Odense, hendes Søn, Lutheransk

Med din tydning ovf. af KB Odense Odense Sct. Hans 1848-72 opsl 185 nr 60 blev jeg endeligt overbevist om Anders Hansens identitet. Mit spm. nu er til en detalje. Er Anders og Else Marie naboer eller bor de sammen - kan man ud fra opslaget sige noget om det?  De fik tre børn sammen!

mvh Klaus

Hans Poulsen



Hej Klaus

Jørgen har åbenbart ikke set dit nyeste indlæg, men så må du nøjes med mig. Dog føler jeg mig denne gang sikker i min tolkning:

I ft. 1855 opslag 286 er der vandtætte skotter mellem Anders og Else Marie. De bor begge på kvisten, HAN alene, HUN med sine to børn.

Optælleren har haft linialen fremme og sørget for streger, der adskilte kvistbeboerne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Klaus Guldager

Ja sådan har jeg også det på det. Men de får jo 3 børn sammen så helt vandtæt har det jo nok ikke været.
Jørgen henviser til næste opslag i FT 1855 og den skal jeg nu se at få tydet.

mvh
Klaus

Klaus Guldager

Nå det opslag 287 i AO FT 1855 Odense opgør antallet af beboere:
12 personer, heraf 10 i 2 familier og 2 udenfor familie.
Så officielt boede Anders Hansen for sig selv, og ikke til leje eller lignende hos Else Marie:

AO FT 1855 Odense opsl 286
Nørregade hus 474 q

...      Knud Jensen osv {[alene]    ...     

Paa Qvist Kammeret Anders Hansen,                  30, ugift,   Brendekilde Sogn og Odense Amt,
                                                                                                    Tømmerlærling, Lutheransk                                                             
Paa Qvist ...    Marie Elise Mathiesen ,                 29, ugift, Odense, S......., Lutheransk
                       Agnes Wilhelmine Marie Hansen,   4,          Odense, hendes Datter, Lutheransk
                       Wilhelm Emil Hansen ,                    2 ,         Odense, hendes Søn, Lutheransk

... Henning ... [familie på 7 personer]