Dänisch Ordonnancehuse

Startet af Michael Wilhelmsson, 22 Jan 2014 - 13:20

Forrige emne - Næste emne

Michael Wilhelmsson

http://www.historie-online.dk/udgiv/fortid/hverve.pdf

In Deutschland was a lot of Dänisch Ordonnancehuse from the arme. The Ordonnancehuse rekruterade men from Deutschland to the Dänisch arme.

In following citys was a Ordonnancehuse : Altona, Lubeck, Hamburg, Bremen, Muhlhausen, Frankfurt, Hildburghausen, Worms, Nurnberg, Regensburg, Nördlingen and Ulm.

Kan man finde dem på netet?

Inger Buchard

Nein, leider.
Sie werden alle in der einschlägigen Literatur erwähnt, aber die Werbe-Aktivitäten findet man nur angedeutet - und nur wenn die Quellenlage gut ist- in den Eingangsprotokollen der verschiedenen Regimenter. Diese sind so weit vorhanden im Rigsarkiv, Kopenhagen einsehbar

Inger

PS
Lieber Deutsch als Kauderwelsch  ;D - denn dann können wir mit Google Translate und Schulwissen eher kapieren, was Sie schreiben
Redaktør på DIS-Wiki

Michael Wilhelmsson

Tak, men gerne på dansk også :)

Inger Buchard

UNDSKYLD!

Hvor *** havde du fået teksten fra?

Men til spørgsmålet:
Jeg kan ikke se spor af rekrutteringskontorerne på www.sa.dk eller internettet. Hvis du er heldig, kan du finde antydninger af, hvor hvervede soldater er hvervet, i indgangsprotokollerne for regimentet, de tjente i (eller hvad de protokoller måtte hedde)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Michael Wilhelmsson

Tak, fik det fra en tysk side på netet.

Inger Buchard

Jo, men 'Uroxen', der spurgte, er jo dansker og starter med at citere www.sa.dk:
Den udenlandske hvervning fandt udelukkende sted i Tyskland. Generalhvervekommissionen
etablerede hvervekontorer, Ordonnancehuse, i en række større
tyske byer, hvor fremmed hvervning var tilladt. Herfra kunne hverveofficeren
sende sine underofficerer ud til de nærliggende byer for at oprette mindre hvervestuer.
Udvendigt var ordonnanshusene forsynet med et farvestrålende hverveskilt.
Indvendigt var der indrettet aflåselige rum, hvor rekrutterne kunne opbevares
mellem transporterne.


og den tekst synes jeg sådan set, du burde have brugt her i DIS-Forum.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Michael Wilhelmsson

uroxen?
Og hvorfor ikke bara svar på det jeg spör om.
Att bande og skriv masse annet hjälper ikke til.  >:(  >:(