Hvor flytter Margrethe hen efter 1855?

Startet af Egon Hansen, 20 Jan 2014 - 21:51

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Min tip-tip-tip oldemor, Margrethe Olesdatter bliver 1802 gift med min 3tip oldefar, Lars Nielsen i Almagerhuset, Nørager Enemærke, Sæby sogn.
1816 bliver hun enke, og gifter sig med enkemand, aftægtsgårdmand Niels Christensen i Ll Fuglede.og flytter med ham i aftægtshuset ved den gård han har overladt til en datter og svigersøn, Karen og Jørgen Pedersen. Niels Christensen dør allerede 1826, og Margrethe bliver boende i aftægtshuset.Sidst set her i 1855, hvor hun angives at være 79 år
Hun bor ikke her i 1860, og er heller ikke fundet død i Ll Fuglede sogn mellem 1855 og 1860.
Hun opholder sig heller ikke hos nogen af sine børn.Hvor flytter hun hen? Hvornår dør hun?
Der er ingen afgangsliste i Ll Fuglede kirkebog mellem 1855 og 1860.
Både Karen og Jørgen Pedersen, som havde gården hvor aftægtshuset lå, døde i 1858/59, Men Karen var altså af Niels Christensens første ægteskab.
For en ordens skyld, alle stednavne er i Holbæk amt.
Mvh Egon Hansen

Egon Hansen

Jeg prøver at trække denne gamle tråd frem igen, i håb om at der er nogen som har et bud på Margrethes død?
Mvh Egon


Egon Hansen

Hej Egon
Tak for hjælpen, hvordan bar du dig ad? Jeg har søgt hos alle Margrethes børn i folketællingen 1860 efterhånden som den kom på DDA, uden held. og et nyt opslag på Anthon Larsen, Istebjerg (jeg kunne have overset noget!) gav heller ikke noget.
Jeg regnede derfor med at hun var død i intervallet 1855 til 1860 på et fattighus eet  eller andet sted, men kunne ikke finde hvor Ll Fuglede sendte deres lemmer hen.
Mvh Egon

Egon Sørensen

Hej!

Ganske let, hun kunne Googles og Istebjerg ligger jo i Tømmerup.

Mvh.

Egon Sørensen

Egon Hansen

Fantastisk!  Men Tømmerup lokalhistorie er vist ganske ny.
Det var nu heldigt for den gamle kone at hun døde på dette tidspunkt, for jeg kan se af lokalhistorien at Anton døde året efter!
Margrethe har haft et hårdt liv, først Lars død som efterlod hende med 4 småbørn, sa to børn med den nye ægtemand, som døde som spæde, så enke igen , og den ældste datter, Lydia, som døde i barselseng, hvor hun måtte tage sig af barnebarnet, stadig boende i aftægtshuset, til steddatteren og hendes mand døde på gården, hvorefter hun forlader aftægtshuset - men hvor flytter hun hen? hun er ikke hos sønnen på Istebjerg i 1860, og jeg syntes næsten jeg har prøvet alle muligheder - også med jokkertegn . på DDA . eller er den bare ikke i humør til at hjælpe mig at søge?
Mvh Egon

Egon Sørensen

God aften!


Det må være Margrethe Olsdatter



Samtlige personer i husstanden


holbaek, Merløse, Niløse, Verup, et Huus, 44F2, FT-1860, C1474

Jakob Hansen 68 Gift Huusfader, Almisselem  Steenlille S: Holb: Amt [Stenlille Sogn, Holbæk amt] 
Magrethe Olsdatter 81 Gift hans Kone  Lille Fuglede Holb. Amt [Lille Fuglede Sogn, Holbæk amt]

Der er lidt med alder, men mon ikke det er hende

Mvh.

Egon Sørensen

Morten Ingemann

Hej

Det er det nok ikke:

Hun er her i 1850:

Holbæk, Merløse, Stenlille, Bordal, et Huus, 3, FT-1850, C1497
Jacob Hansen 59 Gift  Opsynsmand ved brændte Lyng, Huusfader Heri Sognet 
Margrethe Olsdatter 72 Gift  hans Kone Værløse S. Holbæk A. 
Karen Jørgensdatter 9 Ugift  Pleiebarn Nidløse S. Holbæk A. 
Niels Pedersen 24 Gift  fraværende, indkaldt til Krigstjeneste Heri Sognet 
Bodil Larsdatter 24 Gift  hans Kone Lille Fuglede S. Holbæk A. 
Ole Peter Nielsen 2 Ugift  deres Barn Heri Sognet 


Og der er den efterlyste Margrethe Olsdatter her:

Holbæk, Ars, Lille Fuglede, Lillefuglede By, et huus, 2, FT-1850, C3567
Margrethe Olesdatter 74 Enke  aftægtskone Reersløv sogn 


Til Egon Hansen:
Har du kigget den originale FT1860??

Mvh
Morten Ingemann

Egon Hansen

Tak for mailene..Desværre bringer det mig ikke tættere på Margrethe.
Jeg har fulgt hende i folketællingerne 1834, 1840, 1845, 1850, 1855, og konstateret at hun ikke var i aftægtshuset i 1860, og ikke død i Ll fuglede mellem 1855 og 60. men det er godt nok mange år siden.
Jeg har søgt hjælp i "Hvem forsker hvad" og her i tråden for flere år siden i det gamle nu lukkede forum.
hvor flere prøvede at hjælpe mig, men hun kunne jo være rejst hvor hen det skulle være, og boede ikke hos nogle af børnene.
Nu hvor DDA for 1860 endelig er næsten komplet regnede jeg med at der skulle være mulighed for at finde hende, hvis hun var blevet flyttet til et fattighus et eller andet sted, og stadig levede i 1860, men enten er min DDA blevet stædig eller også kludrer jeg med eet eller andet.
Mvh Egon

Egon Sørensen

#9
God morgen Egon!

Håber jeg er mere heldig denne gang.

jeg tror det er din Margrethe Olsdatter der ankommer til Tømmerup i 1855

Hun ankommer fra Lille Fuglede og skal bo hos sin søn Gmd. Anton Larsen

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=206384&side=138  Nr.21

Jeg kan ikke finde hende i afgang fra Tømmerup, og hun dør jo også hos Anton Larsen så hun har nok været hos ham siden sin ankomst fra Lille Fuglede i 1855 hun er måske blevet glemt i tælling 1860 for Tømmerup

Mvh.

Egon Sørensen

Egon Hansen

Hej Egon.
Bravo, Det må være hende. Der er ingen afgangslister i Ll Fuglede, men navn og alder, og så at det er til hendes søn.
Jeg havde regnet med at hun først var flyttet fra aftægtshuset da steddatteren og dennes mand på gården døde i 1858 og 1859.
Mærkeligt at hun ikke er i Folketællingslisten. For en sikkerheds skyld slog jeg Tømmerup op på arkivalieronline. Den eneste mulighed jeg kan se er hvis hun har været fraværende ved tællingen, måske på sygehus eller lignende.
Desværre er listerne over fraværende ikke medtaget i den nye billedviser.er der nogen herinde som har adgang til Tømmerup folketælling 1860 på de gamle M-film?   evt på det lokalarkiv som dækker Tømmerup?
Tak for hjælpen
mvh Egon