Englandskrigene, gode råd søges.

Startet af Otto Kjærgaard, 16 Jan 2014 - 19:29

Forrige emne - Næste emne

Otto Kjærgaard

Jeg har nu via lægdsrullerne fundet frem til at flere af mine forfædre har været soldater i perioden 1799 til 1814. Et par af dem har været ved norske livregiment i København. Hvor er det godt at lede, hvis man vil grave et spadestik dybere og måske finde ud af, hvor de har været under krigen. Er der arkiver over de forskellige regimenter og hvor nemme/svære er de, at gå til.

Jeg mangler at undersøge om mine sønderjyske aner, fra de kongerigske enklaver i Vestslesvig, har været soldater i perioden, hvor leder man efter oplysninger om det.

Jørgen Green

#1
Hej Otto

Vedrørende Norske Livregiment, så finder der nogle stambøger/stamsedler for den relevante periode i dette arkiv:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=Norske+livregiment&b=stam&c=&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2214273&henid=2214274&epid=2214273&faid=11&meid=2332007&m2rid=5921141&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Men det er ikke alle stambøger, som er bevaret for denne periode.

Herudover blev der uddelt fortjenstmedaljer til nogle soldater efter slaget på Reden, jeg har navnene på disse.

Vedrørende Slesvig skal du forsøge at finde udskrivningsarkivalierne for det område, hvor de opholdt sig og her se, hvilken enhed de har været udskrevet eller hvervet til. Mange af soldaterne i hertugdømmerne deltog i Den bevægelige Armedivision og i de hjælpekorps (Auxiliærkorps) som dels indgik i det 13. franske Armekorps, dels i kampen mod Napoleon og senest i besættelsen af Frankrig, men for at finde oplysninger om dem, skal du vide, hvilket regiment, som de gjorde tjeneste ved.

De soldater, som deltog i stormen på Stralsund i 1809 eller indgik i det 13. franske armekorps i 1813 eller var udstationeret på de franske linieskibe ved floden Schelde og Antwerpen fra 1808-1813 fik i 1857 mulighed for at søge om Skt. Helenamedaljen. Jeg har en navneliste over disse ansøgere.


Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Otto Kjærgaard

Det var meget nyttige oplysninger.