1958 Finsensvej Köbenhavn barakkerne

Startet af bente rosenborg, 14 Jan 2014 - 16:50

Forrige emne - Næste emne

bente rosenborg

Hej er der nogen ,som kan huske de tyske barakker .Findes der billeder på biblioteket .De lå på Finsensvej i Köbenhavn.

Med venlig hilsen Bente Rosenborg,
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com


bente rosenborg

 Hej.Anne tak skal du have for hjälpen.Med venlig hilsen Bente Rosenborg
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com

Inger Toudal

Hej Bente

Barakkerne er nævnt her: http://www.dbukoebenhavn.dk/oevrigt_indhold/DBUK_Historie/Spillestedernes%20historie/Finsensvej%20II.aspx

"Den 13. november 1945 kom meddelesen om at anlægget på Finsensvej skulle lukke, da der skulle bygges barakker på stedet til de tyske flytninge."

Måske Frederiksberg Stadsarkiv kan hjælpe: http://stadsarkivet.frederiksberg.dk/

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

bente rosenborg

Hej.Det er en fantastisk verden vi lever i.Med computerens hjälp,når vi hele verden.

Jeg har jo ikke holdt på så länge,men jeg tänker på ,vor svärdt det er i dag,at finde i historie,omkring,vores släkt.vI Söger ,men finder oftes bare datoer.vi ,som lever i dag burde jo ,også fortälle lidt historie.Jeg ved ikke ,om folk er bange,for at skrive om sit liv efter,som at alle kan se det.

Jeg boede på Henrik Ibsensvej på Fredriksberg i köbenhavn.Jeg er äldst ud af 5 börn.Jeg var 3-4år,når vi flyttede fra Ringsted  sct hansgade. til Köbenhavn.Jeg havde nogle fine år der .Begyndte,at gå i skole på Rabek-skolen,Det var ikke let for en mor med 5 börn de sidste 2 var tvillinger.Jeg skulle passere Vesterbrogade for at komme til skole.Jeg gik selv.Jeg boede i et hus med mange lejligheder.Vi havde en stor baggård,at leje i.Vi boede på 5 sal 2 värelser og kökken.toilet på gården
det var forfärdeligt inget varmt vand komfur med gas,og en kakkelugn.Vi havde det ellers godt der mange lejekammerater,min mor vidste alltid vor vi var.Jeg var jo 7 år og måtte hjälpe til med ,at gå og handle.Ismejeriet var jo sjovt når man ser tilbage på det,smöret fandes i en tönde mälken på flasker.Jeg köbte smör og så gik jeg ned i källeren ved siden ,af og köbte koks til kakkelugnen.Der var dejligt på Fredriksberg med Fredriks Bergs have. Inden tvillingerne blev födt .Jeg tror at det var vinteren 1955-56.Vi fik en riktig vinter med masser af sne.Min mor köbte en stor släde.hun drog os op til Söndermarken,var vi kälkede.Vi byggede en snehule inde på gården,den var ca.2gange 3m.

Nå,men så var det sjove over.De kom fra,muligvis börnevärnet .De sagde at vi ikke måtte bo der längre for at vi var for mange börn,Jeg kan huske ,at min mor og jeg gräd.

Vi fik ,så at vide ,at vi skulle flytte ud i de der barakker på finsensvej.Ja det var ikke så sjovt,men man vender sig til alt her i livet.Vi boede der i 2 år.JUBBI,derefter flyttede vi til Silkeborg et helt nyt
räkkehus.Der var alt hvad ,man kunde drömme,om.Vaskehus,badevärelse,2 börnevärelser sovevärelse
stue ok kökken,have.det var en dröm,men den varede ikke så länge ´Det vat et indblik i mit liv.Mnh Bente Rosenborg.
Med venlig hilsen
Bente Rosenborg
Forsker  I Nicolaisen Mögeltönder
Marie Frederikke Ock Alsted
bente.rosenborg@telia.com