efterkommere søges efter sognepræst Mads Andersen Hviid 1606-1660

Startet af Jette Wied, 14 Jan 2014 - 12:39

Forrige emne - Næste emne

Jette Wied

Han var sognepræst i Brenderup-Ore,  1632-1660.
Han blev født i 1606 i Norge(?) og døde 1660 i Sokkelund Herred.

Var han gift med Dorthea?

Havde han 3 børn:
Anne Madsdatter Hviid
Ingeborg og
Anders?

Blev Anne Madsdatter Hviid gift med Albrecht Knudsen  f. ? 1650 og død 1736 i Egen Sogn?

Albrecht Knudsen var skovfoged i Sjellerup Skov.


Kilde: bl. a. kartotek over kendte danskere - Gustav Wied

Er der mon nogen, der kan bekræfte eller afkræfte den nævnte familie-sammenhæng?
og hvor kan jeg i givet fald søge yderligere oplysninger?




Regelsen

Hej Jette

1640 gifter Mads Hvid sig med Dorthea, 3 børn; en søn der blev præst i A/R & en dattersøn
der blev præst i B.
Venlig hilsen
regelsen

Jette Wied

Hej Regelsen.

Tak for dit svar.

I Anetavler for berømte danskere om Gustav Wied står der, om præsten Mads Andersen Hviid f. 1606 og død i 1660, at hans datter Madsdatter Hviid  f.ca. 1650 var gift med Albrecht Knudsen f. ca. 1650.

Albrecht Knudsen er født på Fyn (form. ved Sallinge).

Albrecht Knudsen forlod ca. 1680 Fyn for at gå militærvejen. Kom til Als, hvor han blev skovfoged  i Sjellerupskov.

Albrecht Knudsen og hans hustru fik sønnen Matz Albrechtsen f. ca. 1683 (d.1774), der ligeledes blev skovfoged i Sjellerupskov.


Madsdatter Hviid eller Anna Madsdatter Hviid (jeg går ud fra det er samme person) er andre steder omtalt som gift med Lauritz Pedersen Moerck (kilde bl.a. Mads Pedersen Kehlet's anetavle).


Jeg har svært ved at finde yderligere oplysninger, der kan be- eller afkræfte ovenstående oplysninger.


Stammer Wiedslægten mon overhovedet fra præsten Mads Andersen Hviid?


Om Mads Andersen Hviid's børn skriver du, at en søn blev præst i A/R og en dattersøn præst i B.
Hvad dækker bogstaverne A/R og B?





Regelsen

Hej Jette

A/O = Asperup-Roerslev

B = Brænderup

Se: Aarbog for Historisk Samfund 1925 [Odense & Assens amter]

(Anders Andersen Hvid til Haarslev, "Studeprovsten")

En del af familien er behandlet i gl. forum Hvid/Helm/Hornemann.
Venlig hilsen
regelsen

Jette Wied

Det var da noget af en historie at få leveret.
Der står en ret udførlig historie i Kertemindes historie - kærlighed og mord om præsten Anders (Madsen)  Hviid's datter Anne Helene og hendes kæreste Lars Mørch, der begge blev henrettet.

Jeg har dog endnu ikke fundet nogen præcise oplysninger om Anne Madsdatter Hviid, der var søster til Anders Madsen Hviid og om hendes mulige ægteskab med Albrecht Knudsen, skovfogeden i Sjellerup Skov på Als (døde i 1736).

Tak for hjælpen.


vh Jette Wied

Ole Henrik Madsen

Det jeg har fundet frem til er at Anne Madsdatter Hvid blev gift med storbonden/lille godsejer på Nordvestfyn Laurits Pedersen. Jeg har en del materiale om den del af slægten.
Ole H Madsen
Melfar.dk - Mine egne aner og en del af deres efterkommerer.

Hanne Fisker

Hej

Der findes et 5 binds værk: Den Seidelinske Slægtsbog hvor også slægten Hviid er nævnt, blandt andet en Anne Helene Hviid i Bind 2 på side 506, 519, 742.

Venlig hilsen
Hanne Fisker