latinsk håndskrift fra 1500-tallet

Startet af flemming chr. nielsen, 12 Jan 2014 - 22:52

Forrige emne - Næste emne

flemming chr. nielsen

I en bog om matematik fra begyndelsen af 1500-tallet er der gjort fem samtidige håndskrevne notater på latin. Skriften er ganske pæn, og jeg søger egl. ikke en oversættelse, men har en formodning om, at notatskriveren måske et sted har angivet sit navn.
Kan nogen af jer mon læse en fem hundrede år gammel latinsk håndskrift, eller kender I én, der kan, vil jeg gerne høre derom i håb om at få notatskriverens navn tydet (jo forudsat, han har anført det).

Jeg har de fem notater indscannet som jpg-filer.

med venlig hilsen

Flemming

Ole Kaare

#1
Du har ikke en kinamands chance for hjælp i forummet, så længe du ikke vedhæfter de latinske tekster til din anmodning om tydning. Det er vist nok en uskreven regel her på siderne.

I min bedste mening :-)

flemming chr. nielsen

Det forstår jeg godt, men jeg kan vist ikke vedhæfte i dette forum pga. størrelsen. Har du et forslag til, hvor jeg uploader billederne? mvh. Flemming

Ole Kaare

Der findes et hav af upload/download sites, her er bare to af slagsen:

http://imageshack.dk/
http://billedeupload.dk/

mvh


Eva Bjarnø

Det er meget længe siden jeg har haft latin og for den sags skyld matematik. Men som jeg ser det,er der ingen navne, men derimod en beskrivelse af de geometriske figurer.
Eva

Inger Buchard

Der står ikke et ejernavn på dækbladet forrest?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

flemming chr. nielsen

Desværre - der er ingen signaturer anført på pergamentbindet. Bogen er meget velbevaret, og det undrer også mig, at ikke en eneste ejer igennem 500 år har anført sit navn.

Poul Eriksen

Der er med sikkerhed ingen "personlige" oplysninger skjult i margen-noterne. Det er udelukkende kommentarer til (formentlig) bogens tekst.

Flere af (alle?) figurerne stammer fra Euklids Elementer (fx den i tekst 3, som hører til Euklids bog 2, nr.14: "At konstruere et kvadrat lig en given retlinet figur"). I tekst 1 og 5 nævnes navnet Theon, som må være Theon fra Smyrna, en græsk matematiker fra 4. årh. e.v.t.

Derudover forekommer i tekst 3 to personnavne:
i linje 1 : 
male Campanus, nam non supponitur in
propositione qvod supplementa sint parallelo-
gramma, sed poßunt eße et Irregularia ......osv.
og linje 8:
..., licet figura eius ex I(?)tatione Lam-
berti
eadem sit, ....osv.

Campanus må være 1200-talsmatematikeren Giovanni Campano fra Novarra.
Lambertus kan jeg ikke genkende, men er givetvis en anden, mindre kendt middelaldermatematiker.

Venlig hilsen,
Poul

flemming chr. nielsen

Kære Poul - tak for dit grundige svar. Åbenbart er notatskriveren heller ikke den (i 3. person?) omtalte Lambertus. Jeg overvejer jo, om hans notater er matematisk kyndige, eller om han er en slags amatør. Ret forbløffende er det, at en 505 år gammel bog ikke har et eneste ejernavn indskrevet. I hvert fald ser notaterne ud til at være af nogenlunde samme alder som bogen, der hedder "Euclidis megarensis philosophi acutissimi mathematicorumque omnium sine controuersia principis opera, &c.", og er trykt i Venedig i 1509. mvh. Flemming

Poul Eriksen

Ud fra den ikke overvældende tekstmængde(!) er mit umiddelbare bud, at han ikke er nogen ren begynder i faget. Nu er der jo forskel på, hvor meget almindelige mennesker forventedes at forstå af matematik dengang vs. nu - men i den lange tekst 3 vurderer han, så vidt jeg kan se, to-tre af de kendte matematikere over for hinanden og vurderer, at Campanus udtrykker sig forkert (l.1: 'male Campanus nam non ... '), og foretrækker Theons fremstilling (linje 7-8: 'melius igitur Theon qui de supplementis loquitur generaliter...'.
Nå, men jeg er vist på vej ud over dette forums hovedformål .... ;)
Venlig hilsen,
Poul

flemming chr. nielsen

Kære Poul - det er du nok, men alligevel stor tak. mvh. Flemming