Hvor stammer Johan Jørgen Thrane fra ?

Startet af lis teilmann, 11 Jan 2014 - 21:43

Forrige emne - Næste emne

lis teilmann

Jeg ved følgende om Johan Jørgen/Jørgen Johan Thrane :

Udfra Ft 1801, Christianshavns Kvarter er han født ca 1758., men hvor ?

Han er koffardikaptajn og der er to af samme navn i samme område, den anden Johan Jørgen dog en del yngre.

Han bliver i 1794, 30. dec viet til enken Anne Margrethe Altenburg i Frederiks Tyske Kirke 1786-1804 ao 34.

Anne Margrethe dør allerede i 1804, hvor hun begraves 6. juli fra samme kirke ( 1758-1813 ao 117)

I ægteskabet fødes disse børn :

Maren Jørgine Lovise i 1798.

Johanne Dorthea i 1800.

Kirstine Margrethe i 1802.

Pigerne er alle døbt i Vor Frelser kirke.

Angiveligt skulle han have giftet sig igen med Maren Barbara Jensdatter Juul, men jeg har ikke fundet belæg herfor, og er det mon sandt ?

Men hvor kommer han fra og hvad bliver der af ham ?

Er der mon nogen, der har et bud ?

Mvh Lis.

Egon Sørensen

God aften!


her er lidt fra skipper.dk

Udnævnt:       Noter:   
Id:   9235   Alder:   28
Lbnr:   11203   Død:   
Fornavn:   JOHAN JØRGEN   Fødested:   GUDHJEM-BORNHOLM
Efternavn:   THRANE   Bosiddende:   
Borgerskab:      Eksamensdato:   1814-03-28
ØT:   Ja   Afsked:   
Udnævnt:       Noter:   SKIPPER 20-10-1818-1818 STORE KONGENSGADE 232
Id:   10909

Mvh.

Egon Sørensen

lis teilmann

Hej Egon

Kan det mon være den rigtige ? Ham jeg søger er født ca 1757/58 , er det mon så ikke usædvanligt med en eksamensdato i 1814 ?

Den anden Johan Jørgen Thrane er nemlig født i 1787, så det kunne passe på ham måske ?
Men tak alligevel, det kan jo være, at han er fra samme egn.

MVh Lis.

Egon Sørensen

#3
Hej!


Jeg kan ikke vide om det er denne kaptajn du søger, men jeg synes godt det kan passe

http://www.danbbs.dk/~stst/artikler/vandet.htm


Fælder

Somme tider opdager man hurtigt at man er ved at gå i vandet. I København har jeg en ane Barbara Juul (1767 - 1822). I Olsens registre til vielser fandt jeg hendes 2' mand skipper Johan Jørgen Thrane gift 4 gange. Det så jo voldsomt ud, konerne kunne faktisk dårligt nå at dø så hurtigt, og Barbara levede længe nok til at det lignede bigami.

Ved en af vielserne blev det ganske klart: Skipper Johan Jørgen Thrane i Bredgade 169 bliver gift, og forlover er skipper Johan Jørgen Thrane i Bredgade 169. Plask Hr pastor! Man kan jo ikke være sin egen forlover, og vejviseren afslørede da også at den anden boede i St Kongensgade.

Bare for at se om jeg var vågen, havde skæbnen maget det så, at Barbaras 1' mand også havde en dobbeltgænger! Skipper Hans Thønnesen fås i to udgaver: En i Bredgade (fra Bornholm), og en på Christianshavn (af hollandsk afstamning). De er altså ikke i familie, men Thrane'rne er begge fra Bornholm, og antageligt fætre.

I Rinkenæs i Sønderjylland ledte jeg efter min ane Hans Schütt, og ham fandt jeg hurtigt. Men også her var jeg ved at gå i vandet, og der måtte et større udredningsarbejde til for at adskille tre fætre Hans Schütt, alle opkaldt efter samme farfar


Mvh.

Egon Sørensen

lis teilmann

Hej Egon
Jeg har også kigget på selvsamme side, men blev ikke helt klog på sammenhængen der, desværre. Navnesammenfaldet gør det ikke just lettere. Det kunne for den sags skyld også være far og søn... ham jeg søger er født ca 1758 , den anden ca 1787...men det er rent gætteri.
Er ved at studere kirkebogen i Gudhjem, det kunne jo være..
Mvh Lis.

lis teilmann

Der var heller ikke held ved Gudhjem, desværre.
Mon nogen har nogen forslag til, hvordan , jeg finder Johan Jørgen Thranes ( født ca 1757/58) oprindelse?

Mvh Lis.

lis teilmann

På min  jagt efter Jørgen Johan Thranes oprindelse er jeg stødt på flere sære ting.
En hjemmeside angiver, at han bliver gift med Maren Barbara Jensdatter Juul efter ægteskabet med Anne Margrethe Altenburg (sidstnævnte vielse har jeg fundet og også ægteparret i Ft 1801)
Frederiks Tyske Kirke, 1786-1804 ao 34


Johan Jørgen Thrane   Mand   43   1758   Gift   Koff. Kapt.
Ane Margrethe [Thrane]   Kvinde   27   1774   Gift   g Johan J.T.
Maren Jondine [Thrane]   Kvinde   3   1798   Ugift   
Johanne Dorthea [Thrane]   Kvinde   1   1800   Ugift   
Margrethe Thrane   Kvinde   20   1781   Ugift   
Margaretha Jørgensen   Kvinde   20   1781   Ugift   Tj. Pige
FT 1801 Christianshavns Kvart



Jeg har ikke kunnet finde vielsen mellem ham og Maren Barbara. Angiveligt skulle de have fået en datter sammen i 1814, Jacobine Emilie...da Maren Barbara er født ca 1766 og dermed er 48 år gammel på det tidspunkt, anser jeg det for noget usandsynligt. Jeg fandt pigens dåb i kirkebogen

(KB1814-1826 Garnisons, Sokkelund, København data_kirkeboeger_019_2_002_K02-40-A ao 73)

og hendes moder hedder Maren Petersen...Maren Petersen er muligvis gift med Johan Jørgens navnemæssige dobbeltgænger , der er født ca 1786 i Gudhjem ( iflg skippere.dk) og pigen således ikke datter af ovennævnte par.
Der findes endnu et pigebarn født i 1810..her er jeg mere usikker, da hun senere bor hos Jørgen Johans datter Johanne Dorthea, af ægteskabet mellem ham og Anne Margrethe , denne angivet som henholdsvis konens søster og datter af kaptajn Thrane.

J. J. Hansen   Mand   41   1799   Gift   Skibsfører
Johane D. Thrane   Kvinde   40   1800   Gift   Kone
Johane Jørgine Hansen   Kvinde   11   1829   Ugift   Datter
Hansine Thrane   Kvinde   30   1810   Ugift   Datter af Capt. Thrane
Ft 1840 Skt Annæ Øster København Staden, Norgesgade 169

Til gengæld, bliver man endnu mere forvirret, når man ser nedenstående:

• Folketælling, 1855. Præstegården i Semb by, Hvidbjerg sogn
Sognepræst - hans kone Jacobine Emilie - deres børn Engelke Lovise Christine 17 år, Karen Hansine Sophie 14 år, Johanne Kirstine Angusta 12 år, Carl Jacob Sigvard Irgens 11år, Johan Jørgen William 8 år og Christense Marie Mentzine 6 år - hustruens søster Hansine Thrane 45 år, Ugift - en lærerinde, 3 tjenestekarle og 3 tjenestepiger

Efter dette burde de være søstre, men hvordan ? Og blev "min Johan Jørgen/ Jørgen Johan"  gift med Maren Petersen i stedet for Maren...Juul, eller hvordan i alverden hænger det sammen???

På en anden side finder jeg samme teorier samt udsagnet, at Jørgen Johan dør efter 1834, begrundet i en notits fra Skippere.dk, men ser jeg efter, står der at omtalte Jørgen Johan Thrane er 28 år i 1814, hvor han fik sin eksamen, det kan af gode grunde ikke være den sammen mand, som var gift med Anne Margrethe Altenburg, da han kun ville have været 8 år ved ægteskabets indgåelse..

Id:   9235   Alder:   28
Lbnr:   11203   Død:   
Fornavn:   JOHAN JØRGEN   Fødested:   GUDHJEM-BORNHOLM
Efternavn:   THRANE   Bosiddende:   
Borgerskab:      Eksamensdato:   1814-03-28
ØT:   Ja   Afsked:   
Udnævnt:       Noter:   SKIPPER 20-10-1818-1818 STORE KONGENSGADE 232

Ydermere har jeg et skifte fra Neksø, hvor en J.J. Thrane nævnes som ægtemand, men det må være den yngre, da sønnen der, er født i 1820 og Maren Barbara dør i 1822, som 56 årig.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig, med at rede trådene ud.

Mvh Lis.