OPDATERING Til hvem der måtte have interesse:
Jeg kommer lige med en opdtering til en af mine egne gamle tråde fra 2014, hvor jeg spekulerede i et muligt blodskamsforhold i Udby Sogn, Bårse Herred tilbage i 1814, på min morfars mors slægtsgren.
Jeg har nu fundet stærkt belæg for, at jeg havde ret i min mistanke.
Ved hjælp fra en dygtig herre i et slægtsforsknings-forum på Facebook, er min direkte ane,
Hans Hansen Oxe, samt hans søn
Hans Hansen i Udby, blevet identificeret i lægdsrullerne.
Personerne kunne følges utvetydigt i
lægdsrullerne for Udby, Vordingborg og Beldringe, hele vejen fra 1791 til 1823, hvor sønnen Hans Hansen dør.
Ud fra navne, steder og aldre m.m. i lægdsrullerne, kombineret med kirkebøgerne og folketællingerne, er det nu ad konventionel vej lykkedes at fastslå, at Hans Hansen Oxe BLEV født i Skallerup Udby Sogn i 1758, som søn af Hans Jensen og Kirsten Hansdatter.
Dermed VAR han helbror til de personer jeg nævnte som hans mulige søskende, og han både voksede op og levede og døde i Udby Sogn, som antaget ud fra de oplysninger jeg havde fundet frem til i 2014.
Som nævnt i den gamle tråd, blev Hans Hansen Oxe gift med fruentimmeret Maren Larsdatter, som i forvejen havde en datter født omkring 1779-1780, angiveligt født i Vordingborg Landsogn ifølge et par folketællinger. Denne datter fik sidenhen et ombrust og rodet liv, med mange mænd og mange uægte børn plus en skilsmisse. Hendes navn var
Maren Hans Oxes Datter.
I ægteskabet fik Hans Hansen Oxe og Maren Larsdatter i Udby By
sønnen Hans Hansen i 1788 og datteren Kirsten Hansdatter i 1793.
Min mistanke fra 2014 gik på,
at sønnen Hans Hansen fra Udby By 1788 kunne være identisk med dén unge Hans Hansen på Beldringe, som i 1814 blev udlagt til barnefader til den pige der blev født som Maren, et uægte Barn (
siden kaldt Maren Hansdatter, og endda også Maren Nielsdatter efter sin stedfar).
Moderen til dette barn var Maren Hans Oxes Datter!Min antagelse byggede på flere detaljer. Blandt andet folketællingerne, Hans Hansen på Beldringes alder ved vielsen til en Maren Jørgensdatter i Beldringe i 1815, og nogle meget sammenspiste relationer i hele denne families liv. Maren Jørgensdatter tjente på Beldringe samtidig med unge Hans Hansen, og hun holdt i 1814 hans uægte datter over dåben i Udby Kirke. Sidenhen hørte man aldrig mere til ægteparret Hans Hansen og Maren Jørgensdatter. De fik ingen børn sammen.
Nu viser det sig ud fra lægdsrullerne, at unge
Hans Hansen, der blev født i Udby By og var ægte søn af Hans Hansen Oxe og Maren Larsdatter,
VAR identisk med den Hans Hansen, der opholdt sig i Beldringe og blev udlagt som barnefader til sin halvsøsters datter, "Maren et uægte Barn", født i Udby 1814.
Det kunne være rigeligt galt. Men det bliver værre endnu.
I forvejen havde jeg et DNA-match med en efterkommer af Hans Hansen Oxes søster, Ellen Hansdatter, samt med en efterkommer af den anden søster, Ane Hansdatter, der var gift med Hans Hansen Lydike.
Nu har jeg omsider fået sat mig ind i, hvad forskellen er på et DNA-match der er autosomalt (fordelt ud over kromosomerne 1-22), og et DNA-match der er placeret på X-kromosomet.
Dét match jeg har med Ellen Hansdatters efterkommer i USA, (
som ud over denne danske gren ikke har andre forfædre der kan være fælles med mine), ligger UDELUKKENDE på X-kromosomet - og matchet er forbløffende kolossalt, og i ét ubrudt stykke.
Nu hvor jeg omsider ved, hvordan
X-kromosom-DNA nedarves nedover generationerne (det er der nogle ret faste regler for), har jeg skrevet det ind i et skema, som ud fra de oplysninger jeg har fundet frem til ad konventionel vej, klart viser at blodskams-sagen er værre end som så!
Det viser sig nemlig, at den DNA-sekvens der er blevet bragt videre i nærmest usvækket tilstand helt fra Hans Hansen Oxes og Ellen Hansdatters forældre, ud fra de kendte oplysninger p.t. KUN kan være blevet en realitet, HVIS Hans Hansen Oxe ikke bare er biologisk far til sønnen Hans Hansen 'på Beldringe', men OGSÅ til Maren Hans Oxes Datter!
Hidtil havde jeg antaget, at Maren Hans Oxes Datter blot var steddatter af Hans Hansen Oxe, og biologisk datter af Maren Larsdatter og en fremmed mand, der muligvis hed Jacob.
Men nu viser X-DNA-matchet, at han med tilnærmelsesvis sikkerhed faktisk VAR Maren Hans Oxes Datter's biologiske far.
Samtidig ved vi nu, ved hjælp fra lægdsrullerne, at han og Maren Larsdatter også var biologiske forældre til den Hans Hansen på Beldringe, som i 1814 fik datteren 'Maren et uægte Barn' med pigen Maren Hans Oxes Datter.
Så jeg må nu se i øjnene, at
Maren Hansdatter fra 1814 var et produkt af et højst upassende forhold mellem to helsøskende. Formentlig. Under alle omstændigheder var de som minimum halvsøskende.
X-DNA-mæssigt kan jeg ikke se nogen anden muliged for, at jeg og den anden efterkommer af Hans Hansen Oxes forældre kan have fået lige præcis dét X-kromosom-match vi har i dag, med mindre Maren Hansdatters (det uægte barns) forældre var HELsøskende.
På det danske DNA-slægtsforsknings-forum på Facebook fik jeg stor hjælp til at gå denne teori igennem på alle måder, og jeg fik fuldt medhold i mistanken.
Dette blot som et eksempel på, hvordan man kan kombinere forskellige konventionelle slægtsforskningsmetoder med moderne DNA-teknologi.
Det er dog nok yderst sjældent, at netop en stor gåde i slægtstræet kan opklares ad denne vej.
Det kræver jo at man er så heldig at falde over det helt rigtige match.
8)
Se mit skema over arvegangen på X-kromosomet i denne sag her:
https://www.myheritage.dk/site-family-tree-117396002/rauhartmanndenmark#!profile-89500068-infoLinket fører til Maren Hansdatters profil i mit slægtstræ på MyHeritage.
Åbn skemaet, der ligger blandt de billeder der hører til hendes profil.