Hjælp til tydning af vielse på AO

Startet af Jytte Holst, 13 Okt 2010 - 22:59

Forrige emne - Næste emne

Jytte Holst

Hejsa
Mon der er nogen der vil tyde denne vielse for mig.
På forhånd tak
Hilsen Jytte

Odense Amt Vigerslev KB 1720-1814 opslag 573
1 Nov. Peder Jørgensen og Maren Nielsdatter

Christel Pierson

1. Nov: Bleve Karlen Peder Jørgensen og Pigen Maren Nielsdatter af Trauen copulerede, Forloverne vare Jesper Andersen i Rue og Andreas Pedersen i Høved
-------------------
Her er familien ved FT 1801 - men den har du måske allerede.

Odense, Skovby, Vigerslev, Traun, -, 160, FT-1801, A3470


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Jørgensen   34   Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Maren Nielsdatter   31   Gift   Hans kone   -   
Jørgen Pedersen   1   Ugift   Deres barn   -   
Maren Pedersdatter   6   -   Deres barn   -   
Kirsten Pedersdatter   4   -   Deres barn   -   
Jørgen Carlsen   22   -   Tienestekarl   Rytter   
Jørgen Pedersen   69   Enkemand   Huusbondens fader   Lever af Aftægt
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Jytte Holst

Tusind tak Christel
Jo jeg har dem i FT 1801, det var forloverene jeg ikke rigtig kunne tyde, men desværre ser de ikke ud til at være familiemedlemmer, så det kunne ikke hjælpe mig til at finde ud af hvor parret er født. Det er jo lidt træls med de almindelige navne, man tager jo så nemt fejl.
Men du får endnu en gang tak
Hilsen Jytte

Christel Pierson

Måske din Maren Nielsdatter er hende du kan finde i samme kirkebog -
Odense Amt Vigerslev KB 1720-1814 opslag 363

Hun står her som datter af Husm. Niels Mathiesen og Karen Jørgensdatter af Rue - døbt 12. feb 1769.

Hvis du læser alle navnene igennem for 1769 - de er jo understregne og ikke så svære at finde - så kan du måske finde en anden Maren, hvis det ikke er hende her.

God jagt!

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Jytte Holst

Hejsa Christel
du får rigtig mange tak fordi du forsøger at hjælpe mig. Jeg har svært ved at læse de gamle kirkebøger, fordi mit syn ikke er det bedste og fordi der er mange gamle udtryk jeg ikke helt kender, men det går bedre jo mere jeg prøver og hvis skriveren ikke har sjusket for meget.

Jeg nåede ikke så langt i går aftes men tror det  være hende her i FT 1787 og Jesper Andersen må være hendes stedfader,
som også er forlover ved hendes vielse med Peder Jørgensen

Samtlige personer i husstanden

Odense, Skovby, Vigerslev, Rue Bye, , F 4, FT 1787, A3178
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jesper Andersen 44  g  Bonde og Gaardbeboer 
Maren Jørgensdatter 53  g  - 
Maren Nielsdatter 17  u  - 
Birte Jespersdatter 13  -  - 
Niels Jespersen 9  -  - 
Jens Rasmusen 22  u  Tienestekarl

Måske er hun datter af Maren Jørgensdatter og en Niels Hansen Ballen, jeg må prøve at læse noget mere i den kirkebog
Hilsen Jytte


Christel Pierson

Hej Jytte!

Ja, den FT 1787 lyder meget sandsynlig.

Du skrev:
>Måske er hun datter af Maren Jørgensdatter og en Niels Hansen Ballen<

Hvad opslag er det i kirkebogen? Jeg kan ikke finde det.

De senere dåbsindførsler fra 1769 er meget svære at læse, men jeg vil da godt gøre et forsøg.

Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Jytte Holst

Hej igen Christel

Maren Nielsdatterdør 22 dec 1832 62 år gammel, det fik jeg så til at hun er født i 1770
på opslag 384 finder jeg en Maren med forældrene Niels Ballen og Maren Jørgensdatter

på FS kan jeg se nogle søskende hvoraf den enes far står som Niels Hansen Ballen

Jeg kunne også se at der var en Maren Jørgensdatter der var gift med en Niels Hansen tror det var 1753, det har jeg ikke fået slået op.

Der var også en Maren Jørgensdatter der blev gift dec. i 1772 med Jesper Andersen

på opslag 400 den 4 dec 1772 står der navnet Niels Ballen, men jeg kan ikke tyde resten

Mere har jeg ikke lige fundet, og aner ikke om jeg er på rette spor

Hilsen Jytte

Christel Pierson

På opslag 400 står der:

(1772) - 4. Decembr. ? ?: Niels Ballens yngste Søn af Rue, ? begravet ? Christen 3 Aar gl.

Måske står der "udøbt" efter "begravet", men hvis han er 3 år, lyder det lidt mærkeligt.
--------------

Når jeg ikke ledte efter Maren så sent som i december 1770, var det fordi hun står som 31-årig i FT 1801, og jeg gik ud fra at FT foregik  1. februar. Men det ser ud til at passe alt det du har fundet ud af.
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Jytte Holst

Hejsa Christel
du får tusind tak for al din hjælp, jeg må prøve at lede videre, skal jo nok på arkivet og se om der er noget, så jeg er sikker på at det er de rigtige jeg har fat i. Det er jo altid mere svært når vi når uden for folketællingerne.
Hilsen Jytte