Frederiksborg amt, Hillerød sogn 1697 - 1766

Startet af Jytte Klausen, 06 Jan 2014 - 21:14

Forrige emne - Næste emne

Jytte Klausen

Hej

Jeg søger hjælp til at tyde det, der står foran "Jens Svendsens hustru", AO h. side. d. 15. maj 1748 ops. 328.
Det er tydeligere at læse hos FS på side 328, men jeg kan stadig ikke få noget ud af det - måske en titel.

Jeg har også fundet skiftet efter konen Karen Bendixdatter i skifteprotokol 1741-1787 ops. 89, d. 30. april 1749 på  hj. side. I skiftet står der et lille u: foran hans navn.

Jeg læser i skiftet ham som "fradøde" - har jeg ret idet?

På forhånd tak for hjælpen.

mvh Jytte

Berit Frank Pagh


Hej,

Der står:

"Unge Jens Svensens Hustroe"

Det lille u i skifteprotokollen står sikkert for det samme.

Det er rigtigt, at der står fradøde, men det skal forstås som - ham hun er død fra - for han er  tilstede ved skiftebehandlingen.


Vh,
Berit Pagh.

Poul F. Andersen

En uddybning: Efter datidens opkaldsskik var det ret almindeligt, at far og søn bar samme navn.
Da de også ofte boede tæt på hinanden, skelnede man ved at sætte "Gamle" hhv. "Unge" foran navnet.
Venligst
Poul F. Andersen

Jytte Klausen

Hej Berit

Tusind tak for hjælpen, så ved jeg, jeg skal lede efter Jens' død senere, ham havde jeg ellers opgivet.

Selvom jeg desværre ikke kan læse skiftet, hvilket ville være fantastisk, undrer jeg mig over at hele boet tilsyneladende blev gjort op, når der stadig var en af ægtefællerne tilbage. Men det var måske almindeligt, hvis den efterlevende skulle gifte sig igen og få børn i det nye ægteskab?

Hej Poul

Også tak til dig for info om navne. Ved du om de blev ved at hedde "unge" selvom "gamle" var død?

Mange hilsner
Jytte

Poul F. Andersen

Godt spørgsmål..... :)
Det kan måske checkes hos DDD med en udvidet søgning
Venligst
Poul F. Andersen

Jytte Klausen

Hej igen Poul

Jeg ikke helt med på hvad du mener med udvidet søgning på DDD.

Det ville nemlig være rart at vide, hvad der var kutyme, jeg har nemlig imellem tiden, fundet en Jens Svendsen (tror jeg, der står) død d. 30. juli 1750 ops. 329.

mvh
Jytte

Poul F. Andersen

#6
Hej,

Jeg mente, at indenfor folketællingernes periode fra 1787 og frem kunne man søge på ordene "unge" og "gamle". Mit svar var mere generelt ment.
Med hensyn til din "unge" fra 1748, vil det altså ikke kunne lade sig gøre.
Om kutymen var den samme i 1748 som efter FT-1787, tør jeg ikke sige.
Men du har gjort mig nysgerrig, så nu vil jeg da prøve at finde ud af det....
Venligst
Poul F. Andersen

Jytte Klausen


Tak for dit uddybende svar - så er jeg med ;)

mvh
Jytte

Poul F. Andersen

Hej igen,

Jeg har lavet en lille test, og dykkede tilfældigt ned i Uggeløse Sogn, Frederiksborg Amt.

Både i FT-1787 og FT-1801 bliver især "unge"-betegnelsen jævnligt brugt.

Jeg fandt bl.a. ham her i FT-1787:
Unge Anders Pedersen, 40 år, gift, Bonde, Gaardbeboer og Bleger, Badstrup Bye

Han forekommer også 14 år efter i FT-1801:
Unge  Anders Pedersen, 55 år, gift, Bonde, Gaardbeboer, Badstrup Byes Gårde.

Så ham her var i hvert fald "ung" til han blev 55 år... ;)

Den evt. "gamle" version af denne person, har jeg ikke fundet endnu...

Hvis man fandt nogle flere eksempler, kan man måske nok begynde at snakke om kutyme med denne skik.
Nok både i 1700 og 1800-tallet.
Venligst
Poul F. Andersen

Poul F. Andersen

#9
Hej igen igen,

Fandt alligevel ham her i FT-1787:

Navn: gamle Anders Pedersen Alder: 45 Civilstand: Ugift
Erhverv: bonde og gårdbeboer
Fam.nr: 82 Stednavn: Badstrup Bye [Bastrup]
Sogn: Uggeløse Kilde: FT-1787 KIPnr: C0722 Lbnr: 422

Det kan ikke være den unge Anders Pedersens far, så her har man valgt betegnelserne
"unge" og "gamle", fordi det var praktisk indenfor Badstrup by, når man havde to beboere med samme navn.

Det interessante er, at der i FT-1801 ikke findes en eneste "gamle Anders Pedersen" i hele amtet...
Forklaringen tør jeg ikke gætte på, men han kan jo være afgået ved døden, hvorefter den unge Anders Pedersen bliver ved med at være "ung"...
Venligst
Poul F. Andersen

Jytte Klausen

Interessant undersøgelse du har lavet.

Ja det ser ud til, det også blev brugt for at kende forskel på to med samme navn, selvom de ikke var i familie, så man skal nok passe på med for tidlige konklusioner.

I mit tilfælde, hvor jeg har fundet en Jens Svendsen uden betegnelsen "ung" el. "gamle" død i 1750, kunne måske være den ældre Jens Svendsen, han havde bare ikke fået betegnelsen "gamle".

Jeg er i gang med at undersøge om "min" Jens Svendsen" har indgået nyt ægteskab. Noget tyder på det, da jeg har fundet et skifte i 1764 efter en Jens Svendsen, som foruden enken Helvig Simonsdatter efterlader en datter med navnet Karen. Min Jens' første kone hed Karen, så jeg føler, jeg er på rette vej.

Havde der ikke stået "unge" før navnet ved konens død, havde jeg formentlig ikke fået fat i den rigtige Jens's død.

mvh
Jytte

Jytte Klausen


Hej igen

Lige til info har jeg fundet "Unge Jens Svendsen" viet i 1752 til Sophia Hedewig, og de fik en datter Karen i 1753.  "Unge Jens Svendsen" døde i 1764, så helt ung kan han heller ikke være, da hans første barn, Svend er født i 1732. Men nu passer det hele - dejligt.

mvh
Jytte