Blev de gift eller ej - Nørre Kongerslev, Hellum, Ålborg, opslag 257

Startet af Kirsten Sanders, 01 Jan 2014 - 23:04

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Sanders

Lars Aagaard Theil og Ingeborg Dorethea Nissen
På Opslag 257 nederst og 258 øverst findes en indførsel, som jeg ikke fuldt ud kan tyde.

Jeg læser:
I et xxxxx Selskab paa Siegs-
gaard i NørreKongerslev sogn
d. 2den Jan. 1805 blev Xxxxx Egte-
skab og afgivet Egteskabs Løvte xxx
xxx den unge Person Hr Lars Aagaard

opslag 258
Theil, forvalter paa Mailgaard, og
hr. Herredsfogdes Claus Nissen Datter
Jomfru Ingeborg Dorthea, og xxx især xxx
dette Egteskabs forbindende emunmxxxxx
Præsten Hr. Bolle Nicolai Hvidberg, og
Birkedommer Nissen fra Ernstpris
de forxxxxx underskrevne som for-
lovere efter loven, samme som ogsaa
xx xxxxlovede fæstemands broder.

Jeg læser teksten som en trolovelse - og kan ikke finde nogen copulationsdato.

Den 17-3-1805 føder Ingeborg Dorethea en søn, Knud Theil (opslag 196). Her angives som ægte barn af LAT og IDN.

Den 26-12-1807 bliver IDN copuleret til Peder Høg Deden (opslag 260). Og den 23-9-1808 fødes PHD og IDNs første barn, Karl August (Sønder Kongerslev kb. opslag 66).

LAT dør i marts 1830 og bliver begravet i Estruplund 17-3-1830 (opslag 103).

Hvordan kan dette hænge sammen??? Jeg håber, at nogen kan give mig en rigtig god forklaring.
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!
Jeg har kun læst teksten opsl. 257 og 258 i KB 1773-1813 og kan derfor ikke kommentere om cop. har fundet sted (det er en lidt mærkelig formulering), men efter det du skriver er det vel usandsynligt, ja det ved jeg ikke.... Men det vil være spændende at høre, om der dukker noget op.

Jeg læser:

I et Venne Selskab paa Siegs-
gaard i NørreKongerslev Sogn
d. 2den Jan. 1805 blev Erklæret Egte-
skab, og afgivet Egteskabs Løvte mel-
lem den unge Person Hr Lars Aagaard

opslag 258
Theil, Forvalter paa Meilgaard, og
hr. Herredsfogdes Claus Nissens Datter
Jomfr(u) Ingeborg Dorthea, og var især ved
dette Egteskabs Forbindende overværende
Præsten Hr. Bolle Nicolai Hvidberg, og
Birkedommer Nissen paa Ernstpris
der saadant underskriver  som For-
lovere effter loven, saavel som ogsaa
den Forlovede Fæstemands Broder.

mvh

jørgen

efter at have læst Dortes efterfølgende kommentar, må jeg selvfølgelig give hende ret!
mvh
Jørgen

dorte frandsen

Hej Kirsten!

Det var sådan set trolovelsen, der var juridisk bindende! Mange par flyttede sammen og børn født efter at forældrene var blevet trolovede, blev betragtet som ægtefødte.

En trolovelse kunne også ophæves igen, ligesom man kunne få skilsmisse.

Med venlig hilsen Dorte


Kirsten Sanders

Kære Jørgen og Dorte

Tusind tak for jeres hurtige svar.
Jeg er enig i tankerne om en ophævet trolovelse, det er bare mærkeligt, at der intet står om den nogetsteds.
Det, der også får mig på disse tanker, er, at faderen, Claus Nissen, forærer Deden en gård:
Nygaards sedler: Den 10-1-1810 skøder herredsfoged Claus Nissen til ham Kellingberggaard (5 1/8) i S. Kongerslev sogn.
Men jeg ville jo gerne have et præsteligt notat om det et eller andet sted - og det kan jeg altså ikke finde.
Den gode Theil har nok også været hårdt presset i Venne Selskabet, med en pige, der var 6 måneder henne i svangerskabet.
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

dorte frandsen

Hej igen!

Du skal nok ikke regne med, at præsten har skrevet det i kirkebogen! Det var jo fine folk; ikke almindelige bønder. Den unge dame nævnes jo også som jomfru ved vielsen, selvom hun vel ikke kunne tilkomme det.

Trolovelsens juridiske gyldighed blev (så vidt jeg husker) ophævet i 1799, så der kan være tale om, at præsten ville hjælpe det unge par ud af en kattepine, og den lidt knudrede tekst dækker over, at de faktisk ikke blev "rigtig" gift, men den kunne udlægges på den måde, så barnet kunne noteres som ægtefødt. Måske var "brudgommen" ikke engang far til barnet, men blev betalt for at lægge navn til.

Indtil 1797 blev ægteskabssager behandlet i tamperetten, men derefter fik man skilsmisse ved bevilling eller dom.

Hvad blev der af den lille Knud?

Med venlig hilsen Dorte

Kirsten Sanders

Kære Dorte

Jeg har selv tænkt på, at det måske var et skalkeskjul for at dække over jomfruens fordærv.

Det er faktisk lidt sjovt med den lille Knud, for han blev opdraget i familien, og den gård, som far Claus købte til Deden, endte han med at bebo, og det var også her, Deden kom på aftægt, da han blev gammel.

Rent faktisk så giftede PHD og IDNs ægtefødte søn, Karl August Deden, sig den 13-1-1842 med enken (Ane Marie Riber) efter sin afdøde halvbror (Knud Theil).
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

dorte frandsen

Kære Kirsten!

Sikke dog en vidunderlig historie! Der kunne blive en TV-serie ud af den  :)

Hvem ved, om ikke gården fra Claus var bestemt for Knud lige fra starten!

Jeg sidder med en stærk fornemmelse af, at Theil i virkeligheden ikke var far til Knud! For hvorfor vente så længe med at forlove de to unge mennesker? Men det kan man jo desværre ikke finde ud af så længe efter.

Mange hilsener fra Dorte