1600-tal - Vejby+Lem sogn (Røddings herred)

Startet af Martin Brandt, 29 Dec 2013 - 23:22

Forrige emne - Næste emne

Martin Brandt

Hej,

Jag har nyligen funnit ett spår för mina skånska förfäder av släkten Salling som leder mig till halvön Salling på Jylland. Där ska år 1676 ha bott två bröder Christen Matsson och Nils Matsson.

Nils Matsson ska ha bott i Lems sogn och Christen Matsson i Vejby sogn. De bör ha varit födda omkring 1620-1630.

Jag undrar vilka källor som finns att tillgå kring åren 1600-1676 för dessa socknar. Då det hade varit roligt att finna deras fader Mats. Finns det mantalslängder? Regnskaber?

Jag är inte så bra på att hitta på danska Rigsarkivets webbplats.

Kan någon hjälpa mig? Eller rent av vet något om personerna i fråga? (Ej särskilt sannolikt  :-\ )

med vänliga hälsningar
Martin

Aase Madsen

Hej Martin.

Hvor har du fundet de 2 navne helt tilbage i 1600-tallet.

I Danmark begynder folketælligerne først i 1787, og meget få sogne har kirkebøger tilbage til 1600 tallet.

Måske kan du finde dem i nogle godsarkiver, men her er der heller ikke mange fra den periode.


Sallingslægten har mange grene.

Min veninde er en Salling og hendes 4 x tipoldefar er:

Michel Pedersen Salling, handskemager i Horsens f. ca. 1749 og gift med Ane Marie Bender. De blev gift 9 November 1787 Horsens Vor Frelser, Nim, Skanderborg, Denmark.

Men der er mange andre grene af slægten Salling.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Martin Brandt

Hej,

Bröderna på Salling nämns i en bouppteckning från 1676 i Landskrona (Skåne). Min ana Anders Matsson (vars barn tar namnet Salling) sägs ha två bröder Nils och Christen Matsson boendes i ovannämnda socknar.

mvh
Martin

Aase Madsen

Hej Martin.

Jeg tror det bliver meget svært om ikke umuligt at finde de 2 brødre, da arkivalier fra den tid er meget sjældne.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Martin Brandt

#4
För Skåne under danska tiden finns mantalslängder och annat trevligt material som jag har tittat i på Rigsarkivet i Köpenhamn så långt ner som till slutet av 1500-talet och hittat förfäder i detta material.

Finns inte motsvarande material för resten av Danmark? (Jag fattar inte riktigt hur man söker på Rigsarkivets webbsida)

Det är alltså inte "folketælligerne" eller kyrkoböcker jag är intresserad av utan skattematerial, som åtminstone finns för Skåne ner till 1500-talet.

mvh
Martin

Aase Madsen

Hej Martin.

Du må besøge Rigsarkivet og der spørge om hjælp til at finde og bestille, noget materiale fra den tid du søger.

Mandtalslister har jeg kun set på Arkiv Digital for de forskellige sogne, i Sverige, men ikke alle har dem så langt tilbage.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen