Soldat i Flensborg 1851

Startet af Annette Kjærsgaard, 01 Apr 2015 - 09:51

Forrige emne - Næste emne

Annette Kjærsgaard

Hej,

Jens Sørensen er f. 30 maj 1827 i Syv, Ramsø, Roskilde søn af Søren Pedersen (1779-1831) og Kirsten Jensdatter (1784-1840)

Jeg har fulgt Jens i Lægsrullen frem til hovedrullen 1850 hvor han er i Gadstrup sogn, og der er angivet soldat i Flensborg afg. 1851

han ses i FT 1850 her:
Roskilde, Ramsø, Gadstrup, Ramsømagle, Gaard, 50, FT-1850, B2465
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Olsen   51   Gift      gaardmand, Sognefoged   Gadstrup Sogn
Mette Christoffersdatter   43   Gift      hans kone   Højelse Sogn, Roskilde Amt
m.fl.
Jens Sørensen   23   Ugift      Tjenestefolk   Syv Sogn, Roskilde Amt
Jens Christensen   61   Enke      Tjenestefolk   Aarestrup Sogn, Aalborg Amt
Ane Larsdatter   19   Ugift      Tjenestefolk   Gadstrup Sogn
Ane Rasmusdatter   23   Ugift      Tjenestefolk   Thune Sogn, Roskilde Amt

Jeg finder han i afgangslisten Gadstrup, Ramsø, Roskilde 1837-1869 gl. opsl. 153 nr. 31. Afgang 24/9-1851 til Flensborg.

Jeg finder ham ikke senere i området omkring syv sogn. Hvordan kommer jeg videre med denne mand ?

VH
Annette
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737

Ellen Steen-Petersen

Hej Annette
Har det checket om det kunne være ham her?

Holbæk, Skippinge, Bregninge, Bregninge Sogn, Kaldred By, En Gaard, 33, FT-1880, C5600
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Sørensen   53   Gift   Husfader, Gårdejer      Viby Sogn, Roskilde Amt
Ane Marie Dorthea Sørensen   49   Gift   Hans Hustru      Slesvig
Marie Sørensen   27   Ugift   Deres Barn      Slesvig
Frederik Sørensen   23   Ugift   Deres Barn      Slesvig
Karen Jensen   12   Ugift   Deres Plejedatter      Højelse Sogn, Roskilde Amt
Niels Peter Jensen   23   Ugift   Tjenestefolk   Viskinge Sogn, Holbæk Amt
Trine Hansen   30   Ugift   Tjenestefolk      Sejerø Sogn, Holbæk Amt

/Ellen

Ole Ingvordsen

Hej

Det hjælper dig nok ikke så meget videre, men det ser ud til at han bliver i Flensborg ifølge København A. Hovedrulle 1856 (Gadstrup overføres til Kbh. A i 1856):
https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17412,775896

Venlig hilsen
Ole

Annette Kjærsgaard

Hej Ellen og Ole,

tak for jeres svar. Den Jens der er i Bregninge ser meget sandsynlig ud og hænger jo fint sammen med det Ole har fundet om at han bliver i Flensborg. Flere af Jens´s søskende er i området Ejby, Højelse, Køge så en plejedatter fra Højelse kan også indikere at det er den rette Jens, jeg kan dog ikke lige forbinde Karen Jensen som nært familie.

Jeg har kikket efter ham og familien i Bregninge, men de er der ikke i FT1890 og ingen af børnene - egne samt plejedatteren - bliver konfirmeret i Bregninge.

Og jeg har ikke den fjerneste idé om hvad jeg skal gøre omkring vielse og dåb i Flensborg / Slesvig !

Tak og god påske
Annette
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737

Inger Buchard

jeg har ikke den fjerneste idé om hvad jeg skal gøre omkring vielse og dåb i Flensborg / Slesvig !

Du tager på nærmeste afdeling af Rigsarkivet og slår op i kirkebøgerne (Nicolai, Marien, Johannes + evt. Adelby) - hvis vielsen er sket før 1875).

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Annette Kjærsgaard

Tusinde tak Inger for meget konkret og brugbar information :)

VH
Annette
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737