Søger Lægdsrulle Johan Anthon Alexander Rossini

Startet af Helle Rossini Hansen, 27 Dec 2013 - 01:54

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig på vej, jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Jeg kan nemlig ikke finde min tip-tip oldefar i Lægdsrullen, af en eller anden grund har jeg problemer med ham.
Han hedder Johan Anthon Alexander Rossini

født 19. September 1826 i Helsingør
konfirmeret i 1841 i Helsingør

Ja boet i Helingør hele sit liv, well kan ikke finde ham i 1845 folketællingen.

Jeg ved at han deltog i 3-årskrigen fra 31. maj 1849 til 31. maj 1851. Jeg har nemlig fundet ham i stambogen 12. Bataljon 1st. kompani, menig nr. 421, ad andre veje.
Endvidere er noteret i stambogen  Københavns rulle nr. 28, nr. 5372, og 1852 Frederiksborg nr. 65 nr. 421. Hvilket jeg læser som noteret i lægdsrulle nr. 28, løbenr. 5372 i Københavns ruller og Lægdsrulle nr. 65, løbenr. 421 i Frederiksborgs ruller.

Jeg har også fundet ham på arkivet i navneregisteret i Helsingør for Lægdrullen 1864-1865 som nr. 422.

Så hvis jeg forstår brugsanvisningen ret, så skulle han være noteret ved fødselen i 1826 under Tikøb sogn (1808-1842) Frederiksborg Amt, lægdsrulle nr. 30-31.

Her er så problemet, jeg kan simpelthen ikke finde ham, nogen steder.

Jeg har kigget i tilgangsrullen for Frederiksborg i 1826 og hovedrullen for 1841, under Lægdsrulle nr. 30 og 31, løbenr. 421, uden held. Nu ved jeg godt, at hvis man var I en bestemt borgerklasse så blev man ikke noteret i Lægsrullen, men hvis han deltog I krigen, så må han jo være et sted.

Kigget i Hovedrullen for Frederiksborg i 1845, 1848 og 1852 under Lægdsrulle nr. 65 løbenr. 421, uden held.

Kigget i tilgangslisten for København i 1849, samt Hovedrullen, under lægdsrulle nr. 28, løbenr. 5372, hvor nummeret slet ikke går op til det nummer. Jeg undre mig over om jeg er i de rigtige lægdsruller. Måske findes der en anden bog for staden København.

Jeg ville blive meget glad, hvis der var en der kan få mig på sporet.

På forhånd tak for hjælpen.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Inger Toudal

Hej Helle

Hvis jeg læser informationerne på http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning/hvem_var_varnepligtige korrekt, så skulle Johan Anthon Alexander først optages i lægdsrullen i 1848, hvor alle mænd blev ekstraordinært indkaldt. Han var jo ikke af bondestand og heller ikke flyttet til byen fra landet.

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Helsingøers Kjøbstad, Steengaden 145, 1, FT-1834, C7789
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Anthon Rossini    42    Gift       Kjøbmand og Galanteriehandler    
Mariane Rossini    37    Gift       Hustrue    
Alexandrine Rossini    14    Ugift       Datter    
Alexander Rossini    8    Ugift       Søn    
Peter Rotbøll Martinn Hansen    24    Ugift       Handelsbetjent    
Ane Sophie Andersen    24    Ugift       Tjenestepige    
Christian Peter Wideman    37    Ugift       Wiinkyper hos Huset Chapmann

Men at finde ham i lægdsrullerne - det er så en anden sag.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Helle Rossini Hansen

Ja Inger nu kiggede jeg igen, denne gang i tilgangslisterne København 1848, men de indeholder kun København "omegn", Holbæk og Roskilde amt. Under København passer numrene ikke.
Så kiggede jeg igen under tilgangslisterne København 1849, som havde Frederiksborg Amt, Helsingør købstad Lægdrulle nr. 65. Heller ikke noget held der.

Jeg  har ikke haft noget problem med at finde andre slægtninge i Helsingør, men ham her, som skulle være nem, da jeg ligefrem har lægdrulle og løbenr. er umulig at finde. Findes der lægdruller på nettet for Københavns Amt Hovedstaden før 1861? Han må være der, da løbe nr. er så højt.

Med hensyn til Frederiksborg 1848, så findes der kun hovedruller, ingen tilgangsruller, og jeg fandt ham ikke i Hovedrullen. Så kiggede jeg i tilgangslisterne for 1847 Frederiksborg Helsingør, Lægdsrulle 65, men Løbenr. starter i 900 numrene.

I tilgangslisterne for 1864 for Frederiksborg amt, kan jeg ikke finde lægdsrulle 153, som i 1862-1913 har ændret nr. fra 65 til 153.

Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, enten er jeg totalt blind eller også mangler der nogle lægdsruller. Jeg ved at du har ret omkring indkaldelsen, jeg kan bare ikke finde ham. Findes der en bog specielt for indkaldelsen i 1848? Det kan jo være derfor han har sådan et højt løbenr. Men hvor er bogen?

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"