Torslunde sogn, Smørum hd., Kbh amt - Hvem kan hjælpe ?

Startet af Karen Riis Jensen, 26 Dec 2013 - 18:26

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Torslunde sogn, Smørum hd., Kbh. amt

Jeg efterlyser oplysninger om Lars Christensen og hans familie; han blev gift den 30.04.1799 i Torslunde kirke – jf. opslag AO opslag 63, 1799 – med Kirsten Christophersdatter – begge tjente på godset Benzonsdal.

Den 14.07.1799 blev deres søn Christopher Larsen døbt i Torslunde kirke – jf. AO opslag 37, nr.8 – faderen Lars Christensen benævnes indsidder.

Og den 01.08.1802 blev datteren Ane døbt i Torlunde kirke – jf. AO 1801, opslag 39, nr. 9 – her benævnes Lars Christensen husmand.

Her er familien i FT 1801 og iflg. den originale FT 1801 er begge i deres 2. ægteskab:


Samtlige personer i husstanden
København, Smørum, Torslunde, , , 39, FT 1801, A3724


                    Lars Christensen        51   gift   Mand        inderste og dagleyer   
                    Kirsten Christophersd.   40   gift   Kone       
                    Christopher Larsen   2   ugift   deres søn        
                    Johanne Elisab. Bent.   80   enke   mandens beslægtede    inderste og almisselem   

Og hvem var Johanne Elisab. Bent. ?, og hvor er hun at finde i FT for 1787 ?

Måske er Lars Christensen her i 1787:
Navn: Lars Christensen Alder: 37 Civilstand: Ugift
Husstandsstilling: Tjenestekarl
Fam.nr: 9 Matr.nr: En gaard Stednavn: Hersted Øster Bye
Sogn: Herstedøster Kilde: FT-1787 KIPnr: B9025 Lbnr: 53

Jeg hører meget gerne fra personer, der har forsket i Torslunde sogn;  jeg har ikke kunnet finde Lars Christensen og Kirsten Christophersdatter registreret som døde - ej heller Johanne Elisab. Bent. - men synes heller ikke at kirkebogen dækker hele perioden.

Hvor ville jeg evt. kunne finde et skifte efter dem ? Ganske vist er mit syn ikke blandt de bedste, men jeg har ikke kunnet få øje på et alfabetisk register til arkivalierne fra Benzonsdal.
Så er der lægdsrullerne, hvor sønnen Christopher formodentlig er opført, men dem har jeg ikke den helt store erfaring med.

Som sagt har jeg generelt ikke den store erfaring, så jeg hører meget gerne fra andre, og alle oplysninger modtages med interesse !  På forhånd tak.  Mvh  Karen Riis Jensen
 

Hans Poulsen



Hej Karen

Godserne Gjeddesdal og Benzonsdal har på et tidspunkt haft samme ejere.

Muligvis skal du lede efter Lars Christensen under Gjeddesdal og ikke under Benzonsdal.

Dette link kaster lys over en del af godserne historie:

http://www.roskildehistorie.dk/gods/adelsgods/Tune/Gjeddesdal.htm

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karen Riis Jensen

Kære Hans !

Tak for rådet - jeg vil prøve at kigge endnu en gang i Gjeddesdals skifteptotokol ;  har du andre bud end Gjeddesdal ? 

Mvh

Karen

Hans Poulsen




Kære Karen

har du andre bud end Gjeddesdal ?

Desværre nej, men jeg har heller ikke dyrket dit indlæg.

Det var såmænd en lidt sentimental grund til, at jeg kastede mig over Gjeddesdal.

Begge mine brødre, hvoraf den ene nu er død, fik deres første uddannelse i landbruget på Gjeddesdal, og fra dem kendte jeg til relationerne mellem Gjeddesdal og Benzonsdal.

Venlig hilsen og godt nytår
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Hej Karen

Jeg er i besiddelse af bogen "Reerslev Kirkebog 1736-1856" af Bent Thestrup og Oscar Udsholt (renskrivning af kirkebogsoptegnelserne) og finder ikke umiddelbart der spor efter Lars og Kirsten (Gjeddesdal hører under Reerslev sogn).

Men måske skulle du prøve at kontakte lokalhistorisk arkiv:

http://ishoejlokalhistorisk.dk/lokalarkivet/

De har tilsyneladende en side om Thorslunde-slægter, men desværre får jeg en advarsel om at siden er skadelig:

http://enra.dk/gen/tng/thorslunde/index.php

og derfor tør jeg ikke gå ind på denne.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ole Dorch

Jeg var uden problemer inde og se på den nævnte Thorslunde hjemmeside og fandt noget interessant:-)

Her kan man finde en Johanne Elisabeth Bagger som aldersmæssigt svaret til den "efterlyste" Johanne Elisabeth Bent.

Hun bliver gift med en Poul Hansen, og der er det interessante ved dem bl.a, at de får en søn ved navn Svend Poulsen. Sidstnævnte er identisk med den Svend Poulsen, som optræder som forlover ved Lars og Kirstens vielse, og også som fadder ved deres barnedåb.

Her data vedr. Johanne: http://enra.dk/gen/tng/thorslunde/getperson.php?personID=I151&tree=Thors

Johanne ses også her i 1787 hvor hun kaldes Svendsdatter:

kbhv, Smørum, Torslunde, , , 20, FT-1787, A3721
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Povel Hansen 75  gift md husmand 
Johanne Svendsd. 64  gift k

...og ved nærmere eftersyn og sammenligninger af og i  den originale ft 1801 på Ao (opsl. 8) er jeg blevet overbevist om, at det også er meningen at der skal stå Svendsdt og ikke Bendt.

Hvordan hun så skulle være i familie med Lars Christensen ved jeg så ikke lige:-)

Bemærk også at både Lars og Kirsten benævnes at være enkemand henholdsvist enke. Så der ligger måske også nogle muligheder for at komme videre af den vej.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Karen Riis Jensen

Kære Judith og kære Ole !

:) I skal have så MANGE, MANGE TAK for jeres supplerende oplysninger !   Jeg vil prøve at komme videre ad den vej;  det er formodentlig Johanne Elisabeth, der "gemmer sig" dér og forbindelsen til Svend P. lyder meget sandsynlig.

Jeg var i maj 2012 i kontakt med Lokalhistorisk Arkiv i Ishøj, men synes ikke, at jeg kom videre via deres svar.

Gad vide om Lars Christensen og Kirsten Christophersdatter er flyttet til et andet sogn ? !

Mvh   Karen Riis Jensen

Judith Olsen

Hej Karen

Jeg har tjekket communicant-listerne i KB Torslunde 1751-1815.

Jeg tror, at Lars og Kirsten er i sognet i hvert fald indtil 1804.

Jeg har fundet Lars Xstensen og h(ustru) på følgende opslag:

212 - 3 post Trin 1802
215 - Dom Exaud 1803 - her kaldes Lars for Xstensen Rygter
216 - 1 post Epiph 1804 - og her kaldes han Rygter

Derefter har jeg ikke set dem, men jeg kan nemt have overset dem.



Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Karen Riis Jensen

Kære Judith !

Rigtig, rigtig mange tak for din assistance/ihærdighed - jeg har kigget de nævnte opslag efter og er enig med dig i, at Lars Christensen er nævnt.

Jeg har sendt dig en privat mail.

Mvh  Karen Riis Jensen

anette hansen

Hej. Har netop set dit indlæg. Lars Christensen og Kirsten Christophersdatter er mine tip-tip-tip oldeforældre og jeg har hele deres efterslægt frem til i dag. Desværre er jeg ikke nået længere end du; men hvis du er kommet videre vil jeg meget gerne vide det, så jeg også kan komme videre. Venlig hilsen Anette

Karen Riis Jensen

God aften Anette - tak for samtalen om vores "fjerne" slægt;  jeg vender tilbage, når jeg kommer videre.  Mange hilsener, Karen