Personregister Sønderjylland. Hvilket Standesamt?

Startet af Inge Nissen, 25 Dec 2013 - 11:11

Forrige emne - Næste emne

Inge Nissen

Hej

Findes der et sted hvor man kan se hvilket standesamt de sønderjyske sogne hørte under fra 1874-1920?

Jeg er for nylig blevet opmærksom på, at der er adgang til de sønderjyske personregister fra 1874 og frem på John Nielsens www.denjyskekirkebog.dk/FT/PersonRegister.htm (tak for det!), men savner at finde ud af hvilket standesamt, sognene hørte under før 1920.

Jeg mange aner m.v. i Sønderjylland, flest på Als, der er født, gift og død fra 1874 til 1920, og synes det er spændende at se, hvem der har anmeldt begivenheden, f.eks. navnet på den jordmoder (die Hebamme), der var tilstede da min mor blev født i 1914, og at det var steddatterens mand, der anmeldte min tipoldefars død i 1901.

Jeg kan også se, at de oplysninger, der blev afgivet tilsyneladende blev noteret, som de blev oplyst, min tipoldefar står f.eks. noteret som Frederik Frederichsen, selv om han hed Johann Friederich Friederichsen (jeg har også fundet en FT hvor han står uden Johann-navnet, så har han vel ikke brugt), hans kone står som Anne Erichsen, selv om Erichsen-navnet er efter hendes stedfader, hun hed egl. Otzen.

Disse personer hører hjemme i Havnbjerg sogn på Als (Hagenberg på tysk), under det sogn er der ikke oplysninger før 1920, fordi sognet da hørte under Standesamt Lunden, det fandt jeg tilfældigt ud af.

Er man, som jeg, født på sygehus i Sønderborg, er det der registreringen finder sted, ikke under det sogn, hvor man vokser op og hvor forældrene boede både før og efter.

God jul og venlig hilsen
Inge


Inger Toudal

Hej Inge

Jeg har ikke kunnet finde nogen samlet oversigt. Se også http://www.sa.dk/media(634,1030)/LAA-Personregistre.pdf

Men jeg har fundet ud af, at f.eks. Hviding sogn hørte under Rejsby før 1920, vha. følgende link:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=personregisterf%C3%B8rer&d=1&e=2013

1. Vælg "vis arkivserier" for det sogn, hvor begivenheden fandt sted.

2. Vælg "Læs mere om arkivskaberen", tryk på "Vis hele teksten". Se Bemærkning sidst i teksten.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

#2
Hej Inger

Tak for hjælpen, det ser ud til at af de sogne jeg i første omgang er interesseret i, er det kun Havnbjerg, og Svendstrup, der har et andet Standesamt end sognebetegnelsen, i begge tilfælde Lunden, men for Stevning i Svenstrup Sogn også Dyndved og Guderup.

Venlig hilsen Inge