Findes der ikke en Stat over bankansatte ?

Startet af Carsten Friis Fischer, 22 Dec 2013 - 20:13

Forrige emne - Næste emne

Carsten Friis Fischer

Hej

Er der nogen som ved om der evt. findes en såkaldt "stat" over bankansatte ?

Vi taler her om perioden 1920-1950.

mvh

Carsten Fischer

Hans Poulsen



Hej Carsten

Jeg har svært ved at tro, at en sådan stat eksisterer.

Kan du eventuelt hjælpes ad anden vej?

Her tænker jeg på, om du har en konkret person i tankerne, for da kan det være, at han kan indfanges på anden måde.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ib Hansen

Hej Carsten,

Der findes helt sikkert ikke en fælles fortegnelse over samtlige ansatte i de danske pengeinstitutter. Du skal altså vide, i hvilket pengeinstitut vedkommende var ansat, finde den nuværende evt. fusionsbank - og derefter henvende dig dér.

I de fleste pengeinstitutter er der i øvrigt pensionist-/senior-foreninger så der er da store muligheder for at få et spørgsmål besvaret.

Mange hilsner
Ib

Henrik Jensen

Hej.

Måske kunne finansforbundet være en mulighed:
http://www.finansforbundet.dk/da/OmForbundet/Organisation/Sider/Historie.aspx

Forbundets forløbere er stiftet 1938 og 1939.

Mvh. Henrik.

Hans Poulsen



Hej Carsten

Vi taler her om perioden 1920-1950

En stat ville sandsynligvis bringer en række data, som andre kilder nok ikke har. Her tænker jeg på personens forældre, hans skolegang, hans videreuddannelse, hans ægteskab, evnntuelle børn, diverse tjenestesteder i karrieren etc.

Hvis den pågældende blev født lige omkring 1900, ville der være en god chance for, at han levede i 1968, og var det tilfældet, ville han have fået et CPR-nummer. På nærmeste folkeregister er der mulighed for at få oplysninger om personen. Det koster omkring 55 kr.; men du kan sælge en af dine julegaver og få pengene udbetalt, så er du ovre det problem.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Carsten Friis Fischer

Hej allesammen (ingen nævnt. Ingen glemt)

Takker for de f. skel. input.

Vi taler her om en person ved navn Harald Emil Olsen født 30-4-1884 i København, Sct. Paul.

Gift 29-1-1915 i København borgerlig, med Astrid Marie Jensen, født 23-12-1886 Roskilde.

De får nok kun 1 barn: Grethe Johanne Olsen i 1920. Hun tager sidenhen navneforandring til Sarbak.

Harald Emil Olsen er bankbestyrer i Københavns Diskonto- og Revisionsbank som krakkede.

Denne bank blev hvisnok sidenhen opkøbt af Landmandsbanken som igen blev til Danske Bank.

I 1946 har jeg fundet ham bosat i Brønshøj.

På folkereg. har jeg forsøgt både med ham selv - konen og datteren. Men uden held.

Harald Emil Olsen har 3 søskende som jeg ligeledes har forsøgt med for ad den vej måske at kunne få hul på bylden.

1. Ingeborg Marie Mathilde 1886
2. Ellen Johanne Kirstine 1888
3. Holger Viktor 1891

Så som Henrik og Ib foreslår er måske den mulighed som kunne være.

Man kan jo nogle gange blive overrasket over hvad der findes af Stater eller tilsvarende.

Ledte for et stykke tid siden efter en person ved DSB Centralværkstederne i Århus.

Hans ansættelse der, er jo nok noget i retningen af det vi idag ville kalde specialarbejder. Og vi snakker her om 1930`erne.
Og Gud hjælpe mig, om der ikke engang i 1930`erne netop var lavet sådan et opslagsværk over DSB ansatte fra hele landet.
Jeg ledte efter 2 personer. Og de var der begge 2 deri.

Så heldig (eller dygtig ?) har man jo engang imellem lov til at være.

Men som sagt: Denne bankmand driller mig lidt (meget).

mvh

Carsten Fischer



Ib Hansen

Hej Carstebn,

I den danske bank er der en pensionistforening der hedder: Danske Bank Pensionistforening. prøv at skrive til dem.

Mange hilsner
Ib


Carsten Friis Fischer

Hej Ib

1000 tak skal du have.

Men linket her http://foreninger.danskebank.dk/Link/pensionist?opendocument&1410201315

siger at jeg skal se i venstre menu.
Men det syntes jeg nu ikke rigtigt kommer frem.

Men jeg tror, at jeg måske spørger min lokale Dansk Bank rådgiver.

Har også nu skrevet til Finansforbundet.

mvh

Carsten Fischer

Michael Bach

Jeg har aldrig været i den, men kan denne mon være til nytte?

Wind, Jørgen:
Danmarks Sparekasser / samlet og udarbejdet af Wind. Haderslev, Wind, 1932. 416 s., ill.
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Carsten Friis Fischer

Hej Michael

Yderst god ide du kom med her.

Spørgsmålet er så, om han evt. har været indenfor sparekasse verdenen. Jeg mener, at man skelner imellem sparekasser og andre banker.

Men det skal prøves.

mvh

Carsten Fischer