Jakob Kristensen og Berte Maria Tuesdatter Sønder Esp i Torsted

Startet af Frode Myrheim, 17 Dec 2013 - 11:37

Forrige emne - Næste emne

Frode Myrheim

Jakob og Berte Maria er nevnt som bosatt i Sønder Esp i Torsted (Ringkøbing amt) ved folketellinga i 1870. Men jeg kan ikke finne dem som døde i kirkeboka.

Er det noen som kan hjelpe her?

Gitte Johansen

Jacob er i

Ringkøbing, Hind, Thorsted, 1866-1892, opslag 57, nr. 2 i 1876.

Aftægtsmand hos Moustgaard




Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Hind, Torsted, Søndre og vester distrikt, Sønder Esp, 7, FT-1870, D2966
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen Moustedsgaard Nielsen    39    Gift   Huusfader    Jordbruger   Staby
Maren Jacobsen    30    Gift   Huusfader      Thorsted
Ane Marie Nielsen    11    Ugift   Datter      Thorsted
Jacobine Marie Nielsen    9    Ugift   Datter      Thorsted
Laurids Nielsen    7    Ugift   Søn      Thorsted
Christiane Nielsen    2    Ugift   Datter      Thorsted
Jacob Christensen    76    Gift   Oldefader      Thim
Birthe Marie Thuesdatter    65    Gift   Oldemoder      Thorsted
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen





Birte er der også i 1880.

Ringkøbing, Hind, Torsted, Sønder Esp, En Gaard, 13, FT-1880, C8249

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Kristen Moustergaard Nielsen    49    Gift   Husfader, Gaardeier      Staby Sogn, Ringkøbing Amt
Maren Jakobsen    40    Gift   Hans Hustru      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Ane Marie Nielsen    21    Ugift   Deres Datter      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Kristiane Nielsen    12    Ugift   Deres Datter      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Kjersten Nielsen    9    Ugift   Deres Datter      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Ane Nielsen    9    Ugift   Deres Datter      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Niels Kristian Nielsen    5    Ugift   Deres Søn      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Nielsine Sofie Nielsen    4    Ugift   Deres Datter      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Birte Marie Tuesdatter    75    Enke   Aftægtskone      Thorsted Sogn, Ringkøbing Amt
Anders Jensen    61    Gift   Tjenestekarl      Madum Sogn, Ringkøbing Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Jan B. Hansson

Hej Frode

Jacob Christensen død 18 apr. 1876, begr. 27 apr. 1876 83 år
KB 1866-1892 Thorsted, Hind, Ringkøbing opslag 57
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Egon Hansen

Hej Frode.
Hvorfor bruger du ikke mit tilbud istedet for at skifte tråd, så jeg ikke kan følge med i diskusionen?
Efter Jacob Christensens død i 1876 mageskifter Christen Moustedsgaard i 1881 gården i Sdr Esp med Søren Christen Sørensen i Lambæk Vestergaard i Lem.
Her dør Birthe Marie Thuesdatter 1 oktober 1882.
Senere ( jeg har ikke tidspunktet) afstår Christen Moustedsgaard gården o Lambæk og flytter til Ringkøbing og får arbejde hos en murermester, hvor hans yngste søn kommer i Murerlærer.
Mvh Egon

Frode Myrheim

Først. Takk til Jan og Gitte for opplysninger.

Jo, det var dumt av meg Egon. Beklager det :)!

Birte Marie er altså gravlagt i Lem kirke. Er det egne kirkebøker her?

Har sett litt på opphavet til hennes mann Jakob Kristensen født ca. 1793.  I følge dette forumer skriver du at Jakob var født i Tim, men jeg kan ikke finne noen her. Hans farbror var Laurits Mikkelsen og hans far skal da ha hett Kristen Mikkelsen. Har du funnet Jakobs dåp?

Hans svigersønn Kristen Moustesgaard Nilsen skal være født i Staby ca. 1831. Har du funnet ham som døpt?

Egon Hansen

Hej Frode
alt forladt. Lem er et sogn på egnen. Jeg fik oplysningen om mageskiftet og Birthe Maries død gennem een som kendte til egnen.
Jacob Christensen er født på gården Reikjær i Tim sogn, som ligger op til Madum sogneskel, og familien på Reikjær har altid brugt Madum kirke. Det var samme præst, men to forskellige kirkebøger i nogle perioder
Familierne på Reikjær kan føres tilbage til 1685
Jeg har tidligere haft en længere tråd løbende om netop disse familier. du kan finde den i det nederste af de link som er i et af de svar du har fået i din nye tråd, men hvis der er nogle uklarheder må du skrive igen.
Mvh Egon

Frode Myrheim

Ja, nå fant jeg Jakob døpt i Madum som sønn av Kristen Vester Rejkær og Anne Knutsdatter.

Kristens farsnavn var vel Mikkelsen. Har du navnet på Kristen og Annes foreldre og dåp?

Jeg fant også dåpen til Kristen Moustgaard Nilsen i Staby kirke. Han var født 3. mai 1830. Han var sønn av Jens Nilsen (podemester) og Anne Marie Tuesdatter. Kan Anne være søster av Berte Marie eller var Tue et vanlig navn i disse egne?

Mvh Frode

Jan B. Hansson

Her er vist noget fra DDD der kan bruges:

Ringkøbing, Hind, Torsted, Sønderup Bye, en Gaard, 26, FT-1834, C4974
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jacob Christensen   42   Enkemand      Gaardmand   
Birthe Marie Thuesdatter   30   Ugift      Tjenestepiger   
Kirsten Jensdatter   13   Ugift      Tjenestepiger   
Laurids Mikkelsen   73   Gift      Inderste og Aftægtsmand   
Maren Nielsdatter   71   Gift      hans Kone
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

glemte denne:

Ringkøbing, Hind, Torsted, Torsted, Sønderup By, En Gaard, 45, FT-1845, B4778
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jacob Christensen   52   Gift      Gaardmand   Thiim Sogn, Ringkøbing Amt
Birthe Marie Thuesdatter   41   Gift      hans Kone   her i Sognet
Laurids Jacobsen   10   Ugift      deres Barn   her i Sognet
Maren Jacobsen   6   Ugift      deres Barn   her i Sognet
Laurids Mikkelsen   84   Gift      Aftægtsmand   Madum Sogn, Ringkøbing Amt
Maren Nielsdatter   82   Gift      hans Kone   her i Sognet
Andreas Chr.Christensen   23   Ugift      Tjenestekarl   her i Sognet
Christiane Pedersdatter   25   Ugift      Tjenestepige   Ulfborg Sogn, Ringkøbing Amt
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Egon Hansen

#11
Hej Frode
Tak for mailen, du er på rette spor. Christen Michelsens forældre er Michel Christensen Østerby i Madum og Anna Jacobsdatter. Anna er datter af Jacob Miltersen og Maren Christensdatter,Reikjær. Jacob igen søn af Milter Jacobsen som giftede sig med enken på Reikjær, Maren Christensensdatter.
Milter jacobsen må være født omkring 1646 og døde på Reikjær i 1723.
M h.t. "Thue", med eller uden "h", så vrimler det med dem i sognene der ude i det nordvestligfe Jylland.
Den tråd her i Forum som der henvises til er "Jacob Røjkjær --" den startede 3 februar 2013 af "Anni" og jeg gik som den første ind med svar. Der var flere deltagere og hele tråden fylder 7 sider og løber over ca 1/2 år. Du kan få mange af svarene i det link, men kan du komme ind på tråden her i forum, kan du samle næsten alle oplysninger om slægten.
Vil du hellere forske selv, og det er jo det mest interesandte, ønsker jeg dig god jagt. bliver du i tvivl undervejs så bare spørg.
Niels Podemesters kone , Anna Marie Thuesdater, er datter af Thue Pedersen på Søgaard i Tim, Thues far Peder Nielsen,Søgaard, er søn af Niels Miltersen som i 1725 giftede sig med den tidligere fæsters eneste datter, og Niels er faktisk bror til Jacob Miltersen på Reikjær!
Og for at gøre forvirringen total, så hed Peder Nielsens kone også Anna Marie Thuesdatter, men hun var fra Stadil sogn og absålut ikke i familie med de mange Thuer i Tim og Thorsted
Mvh Egon  

Egon Hansen

Jeg har sat en post ind i den gamle tråd om Jacob Røjkjærs bryllup.i håb om kommentarer
Mvh Egon

Frode Myrheim

Ja, takk for det Egon. Her er det mye opplysninger ;)

Frode

Frode Myrheim

Du sier et sted i "Jacob Røjkjær --" lenken at Kristen døde i 1780 og Anne Marie i 1776. Er dette Mikkel Kristensen Østerbys foreldre? Jeg kan ikke finne dem i kirkeboka for Tim.

Frode

Frode Myrheim

Vet du hvor og når Mikkel Kristensen og Anne Jakobsdatter ble gift? Kan ikke finne dem i Tim. Det ser ikke ut til at vielser finnes for Madum i denne perioden.

Frode

Egon Hansen

Hej Frode.
Det er helt rigtigt at det er Michel Christensens forældre. De døde på den gård som Michel havde overtaget  i Østerby i Madum og blev begravet fra Madum kirke.
Jeg mangler også data for Michel og Annas vielse, men jeg antager at de må være gift i Madum kirke.
Mvh Egon