Hvornår dør rådmand i Skive, Peder Christensen Friis' hustru Else Michelsdatter

Startet af Ulla Bente Hornbæk Hansen, 21 Dec 2013 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Peder Christensen Riis var rådmand i Skive. Han var født ca. 1624/25 og dør 9. dec. 1683 i Skive. (opslag 127)

Han gifter sig 5. febr. 1676 i Skive kirke med Else Michelsdatter.

Jeg har desværre ingen data på hans hustru, da kirkebogen ikke indeholder de årstal, hun må være født. Og jeg har ikke kunnet finde hendes død i Skive. Men Hun får sit sidste barn 1681. Og manden dør 1683, og ved hans død står han ikke nævnt som enkemand.

Kan nogen fortælle mere om Else Michelsdatter?


Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak Lissa. Men jeg har det, du sender.
Det er konen Elsa, der volder mig problemer. Og jeg kan ikke finde nogen Gambø kirke, men jeg kan finde deres vielse i Skive kirke 1776 opslag 4.
Måske kommer hun fra Gambø, men jeg aner ikke, hvor Gambø er og kan ikke finde den i kirkeoversigten på kirkebøgerne.

Hilsen
Ulla

Lissa Pedersen

På Krabsen er der et stednavn "Gambøt", men det er ikke et sogn.

Mvh Lissa


Lissa Pedersen

www.krabsen.dk: Gambøt, Thurø sogn (Sunds, Svendborg).

Mvh Lissa

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak. Men det er noget langt fra Skive oppe i Jylland. Men intet er jo umuligt.
Men jeg er sikker på, Else Michelsdatter dør i Skive - næsten.
Peder var jo rådmand i Skive, godt nok lidt oppe i årene, da jeg ser ham født omkring 1724/25. Han dør 59 år gammel i 1776. Hun er måske hans 2. kone. Og måske gifter hun sig igen. Hun får børn hhv.
1676, 1677, 1679, 1680, og 1681. Han har været særdeles aktiv.

Lissa Pedersen


Ulla Bente Hornbæk Hansen

Peder Christensen Riis er født ca. 1624/25.
Han gifter sig 1676 med Else Michelsdatter, og de får de flg. år nævnte børn.

Jeg ved ikke, hvornår Else Michelsdatter er født eller dør, og det er det, jeg meget gerne vil finde ud af.

Og jeg tror, det hele foregår i Skive eller omegn og ikke på Thurø.
Jeg har den første søns fødsel 1676, og dåb 11 dec. 1676, opslag 42 i Skive kirke. Det er sønnen Mikkel. Men jeg kan ikke tyde det skrevne (og slet ikke fadderne, som evt. kan give mig et tip om Else's fødested).