I forbindelse med evt. arvelig prostakræft søges dødsårsag død Kolding 1987

Startet af Ruben Højmark Jensen, 12 Dec 2013 - 21:25

Forrige emne - Næste emne

Ruben Højmark Jensen

I forbindelse med at kortlægge om der er arvelig prostatakræft i min familie, har jeg brug for at vide hvad min farbror døde af.

Farbror Richard Højmark Jensen døde i Kolding 23. november 1987.

Det er de oplysninger, jeg har.
Intet om døden skete i hjemmet eller på sygehus.

Gode ideer efterlyses m.h.t., hvor jeg kan finde dødsårsagen - eller give mig ideer til, hjor jeg kan søge.

På forhånd mange tak for hjælpen

Ruben Højmark Jensen

Gitte Lund

Hej Ruben

Prøv på Borgerservice, der kan du få sidste adresse og navn på evt. børn, det koster 52 kr. pr. søgning.

I Kolding kan man få det gratis, hvis ikke det skal søges straks.

Finde mellemnavnet i telefonregistre på nettet. Så kan du ringe eller skrive.

Vh Gitte Lund


Helle Høgh Busted

Hej Ruben

I forbindelse med arvelige sygdomme vil enten Panum Instituttet elle Rigshospitalet (alt efter hvem der har sagen) finde papirerne frem fra de fam. medlemmer hvor du ikke selv kan oplyse det og/eller for at be/af-kræfte årsagen.

Der er lavet "køreplaner" for hvordan tingene udredes og behandles/forebygges så det bør forgå på samme måde i hele landet.
Man får tilknyttet et familie nummer og tingene burde gå helt af sig selv.

Kh.
Helle

Leif Sommerdal

Men husk alligevel:

Der er flere, der dør med prostatacancer - end af prostatacancer.
Det er ikke sikkert, at det blev diagnostiseret, selvom det er relativt nemt at få  PSA tallet via en blodprøve.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ruben Højmark Jensen

Tak til jer alle for ideer m.m.

Det kan se ud til at jeg skal en tur på Rigsarkivet for at læse i Sundhedsstyrelsens arkiv med dødsattester.

Ruben Højmark

Leif Sommerdal

#6
Hej Ruben

Hvis det er det eneste du skal slå op kunne det måske være en ide at bede en anden om at slå det op for dig (selv om det måske kan være lidt tricky med dispensation).

Jeg har selv for kort tid siden slået en sag op for en anden. Hvis dødsstedet og datoen er kendt tager det ikke mere end 5 minutter at finde sagen.

Dokumentation kan klares via den nye skanner, som RA har stillet op.

Desværre har jeg ikke planer om besørg på RA inden jul selv, eller ville jeg gerne have hjulpet.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Erik Rødsgaard Jensen

Hej Ruben.

Jeg svarer dig ud fra de erfaringer, som jeg har i forbindelse med en lignende undersøgelse i min familie. Det var så i Aarhus vi fik undersøgt dødsårsager i familien. Vi fik indhentet fuldmagter af pårørende til de personer i familien, som kunne være "interessante" at kortlægge med hensyn til dødsårsagen. Ud fra fuldmagterne kunne man herefter indhente relevante journaloplysninger til brug for kortlægning af det genetiske stamtræ. Det var så en anden kræftform der var tale om, men i princippet burde det jo være samme fremgangsmåde. Sygehusene ligger jo inde med journaler et godt stykke tid tilbage, og et dødsfald i 1987 skulle kunne findes i journalarkiverne på sygehuset eller hvor man nu opbevarer dem. Det var ikke os der indhentede oplysningerne, men det sygehus i Aarhus som vi konsulterede, og de gjorde det på baggrund af fuldmagterne. Det var ved klinisk genetisk afdeling på Skejby Sygehus. Håber du kan bruge det.

Med venlig hilsen

Erik Jensen
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Ruben Højmark Jensen

Tak til alle for svar.

Disse svar har givet mig input nok til at gå videre - måske ikke i år, men så næste år.

God jul og tak til jer alle.

Ruben