Digitaliseret lægdsrulle - født 1848 - indført hvornår og hvor?

Startet af Alita Tind, 11 Dec 2013 - 20:38

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg har kastet mig ud i noget jeg ikke rigtigt har forstand på - måske er der nogen der kan banke lidt forstand ind i hovedet på mig?

Jeg har i lang tid forgæves søgt min ane Jens T(h)ygesen f. 8.8.1848 i Hornslet - søn af T(h)yge Hansen. Sidste spor af ham er i 1872 i Vestenskov sogn, Maribo amt. Derfor vil jeg gerne se lægdsrullen i håb om at jeg her kan finde spor af ham - eller få oplysninger om hvornår han er død. Han kom til Lolland 10 dage før den store stormflod - så måske er han druknet?

Jeg søger ham i hovedrullerne 1789-1864 - Randers 1848. Der er jo sket en ændring i indførsel i lægdsrullen omkring dette tidspunkt, så jeg er usikker på om jeg kan finde min Jens her, indført i fødselsåret?  Jeg ved godt at jeg ikke burde starte med lægdsrullerne omkring dette tidspunk!! De første opslag er de indførte fra 18 og opefter - og eftersom der er 523 opslag vil jer gerne bruge tiden mere effektivt hvis jeg er helt galt på den.

Jeg vil være taknemmelig for lidt hjælp.

Vh
Alita 
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Jeg har læst om  lægdsruller det meste af aftenen og er kommet frem til at jeg nok skal finde Jens i 1863 - det år han er konfirmeret - og i udskrivningskreds 4, der dækker Hornslet sogn, hvor han boede ved konfirmationen, men.... det er nok lige akkurat den lægdsrulle som endnu ikke er digitaliseret  :-\  Jeg har gennemset 1863 N 1-143  uden resultat.

Kan nogen fortælle om jeg er på rette spor?

Vh

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Verner Bentsen

Hej Alita

Du har kigget i den rulle der indeholder lægd 1- 143.
Du skal bruge den rulle der indeholder lægd 298, som er Hornslet.
Hornslet 1861-1913 4.u.kreds lægd 298.

mvh Verner

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Alita Tind

Verner - tak for dit svar

Det gav pote - han er så vidt jeg kan tyde død i 3/74 efter af være overført til Lægd 238. Det må jeg undersøge nærmere  :)

Inger:

Tak for linket, det vil jeg gemme i favoritter så jeg er sikker på at finde det igen, næste gang jeg får brug for det.

Det var dejligt at få et gennembrud -jeg har søgt efter Jens i flere år.

Hilsen

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind