Michel Salling og Ane Marie Bender gift i Horsens d. 09. nov. 1787

Startet af Geert Andersen, 10 Dec 2013 - 21:55

Forrige emne - Næste emne

Geert Andersen

AO:Skanderborg,Nim,Horsens Vor Frelser, 1787-1813, opsl.184 pos.16

Michel døde i Horsens og blev bisat fra Vor Frelser kirke d.17.nov.1818 (62 år).
Ane Marie blev bisat sammesteds d.20. sep.1808.
Jeg søger oplysninger om deres fødested/-år, da jeg ikke har fundet noget i Horsens.

Venlig Hilsen
Geert Andersen

Hans Poulsen



Hej Geert

Er det din Michel Salling, der står om enkemand ved ft. 1801?

Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Kattesund Nordre Side, , 473, FT-1801, B4921
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Marie Sillemann 29  Enke Huusmoder Jacob Isachs Encke 
Karen Pedersdatter 18  Ugift Tieneste Pige   
Michel Salling 40  Enkemand Logerende Byens Tiener 

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Hej Geert

Nygårds Sedler:

Igen: ER det din Michel? I så fald får du her hans patronym, Pedersen.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=328113&sort=e

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Geert Andersen

Hej Hans

FT 1801:
I følge folketællingen er Michel født i 1860/1861, hvilket betyder, at han på dødstidspunktet kun er ca.57 år.
Endvidere er Michel angivet at være enkemand. Dette passer ikke sammen med, at Ane Marie først dør i 1808, men navnesammenfaldet er tankevækkende.

Nygaards sedler:
Jeg er sikker på, at det er den rigtige Michel du har fundet, da han er anført som "fattigfoged" i kirkebogen ved sin død (Horsens Vor Frue,1814-1819, opsl.137 pos.58).

Venlig hilsen
Geert

Hans Poulsen



Hej Geert

Du kan ikke på forhånd udelukke, at det drejer sig om én og samme person, selv om der i to forskellige kilder, her henholdsvis en folketælling og en kirkebogsoplysning, er en aldersforskel på cirka 5 år.

I dette og lignende tilfælde "tror" jeg mest på den alder, der blev opgivet i forbindelse med dødsfaldet og begravelsen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Geert Andersen

Hej Hans

AO:FT 1801,Købstad,Skanderborg,Horsens,opsl.136

Der står øjensynligt enkemand (jeg er i tvivl);men der står noget mere som jeg ikke kan læse.
"byens tjener" betyder vel blot, at han er ansat af det offentlige hvilket også gælder en "fattigfoged", så jeg er enig i at det tyder på at være den samme person.

VH
Geert