Udlagt barnefader Rasmus Rasmussen 1829 i Køng sogn, Odense

Startet af Heidi Ilsoee, 05 Dec 2013 - 08:19

Forrige emne - Næste emne

Heidi Ilsoee

Hvem kan hjælpe med at finde Rasmus Rasmussen som blev udlagt barnefader til Johanne Kirstine Rasmussen f. 30.11.1829. Dåben kan ses i Køng, Odense (AO 54 nr. 29)

Forældre: Moderen Pernille Pedersdatter, ? Peder Hansens datter i Mogberg?. Barnefader ungkarl Rasmus Rasmussen ? Niels ? i Flemløse.

Heidi

Knud Erik Balle

Hej Heidi

I min søgen for spor efter Rasmus Rasmussen, faldt jeg over en anden historie, som du måske kender.
Da jeg ikke kunne finde Johanne Kirstine Rasmusdatter sammen med sin moder i FT 1834, troede jeg, at hun var død. Men hun var ikke i kirkebogen.
Efter søgning på DDD fandt jeg dette:

FT 1834 – Odense, Baag, Køng, opslag 19, nr. 1
Moiberg Gaard, en Gaard
Peder Hansen, 71 og hustru Karen Andersdatter, 72
Her bor Pernille Pedersdatter, 26, ugift. – Men ikke hendes datter.
(Her er også forklaring på det, som du ikke kunne læse i kirkebogen om Peder Hansen. Han var Lægdsmand)

FT 1834 – Odense, Baag, Køng, opslag 6, nr. 39
Kjøng Bye, en Gaard
Rasmus Jørgensen, 42 og hustru Gjertrud Pedersdatter, 38
Her er en Johanne Kirstine Rasmussen, 4 (Hun opgives som deres datter).

Min teori er, at Pernille Pedersdatter var syg og blev passet af sine forældre. De var nok for gamle til også at tage sig af hendes mindreårige datter. Derfor tråde Pernilles søster, Gjertrud Pedersdatter, til og overtog barnet.
Teorien understøttes af det der sker kort tid senere:

Pernille Pedersdatter, død 27. juni 1834
(AO: Odense, Båg, Køng, 1825-1841, opslag 236, nr. 11)

Det førte jo ikke frem til Rasmus Rasmussen, men i kirkebogen, som du henviser til, står der, at han tjente hos gårdmand Niels Karlsen i Flemløse (hvis hustru var fadder).
I FT 1834 for Flemløse sogn er der en daglejer Rasmus Rasmussen, 32. Men han har tilsyneladende været gift i mindst 10 år (ældste barn).
Så er der en 79 årig og et 8 årigt barn.

Desværre er til- og afgangslisterne for Flemløse noget mangelfulde, så der var ingen mulige spor. (Men Gjertrud Pedersdatter har været tjenestepige i Flemløse.)

En bredere søgning i hele Båg herred på DDD giver mange mulige emner.
Det gælder om at finde en Rasmus Rasmussen, som kan forbindes med Flemløse omkring 1829.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle