Forum...Spilleregler

Startet af Hans Poulsen, 31 Jan 2011 - 10:10

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen



Der er nedfældet nogle spilleregler for, hvordan indlæggne i DIS-grupperne skal affattes, og der er tale om enkle og klare regler, som ikke burde kunne hæmme nogen.

Et enkelt af punkterne efterlader en anelse tvivl hos mig:

"Stil kun et spørgsmål ad gangen

Hvis du har flere spørgsmål, bør du oprette et indlæg for hvert spørgsmål. Det gør det både nemmere for dig at skrive en god og dækkende overskrift til dit indlæg og nemmere for den, der svarer".


Naturligvis må jeg ikke i ét og samme indlæg søge oplysninger om mine fynske, fædrene oldefars brors udvandring i 1872 og min mormors fødsel i 1860 i Vester Han herred i Thisted amt.

Overholder jeg *færdselsloven*, hvis jeg i ét og samme indlæg gerne vil have nogle udredninger om min mormors FØDSEL i 1860 i Thisted amt og hendes DØD i 1946 i Aalborg amt?

Sprogligt ville jeg med lidt fantasi godt kunne lave en dækkende overskrift, men hvad vil regnes for bedste fremgangsmåde i dette eksempel:

Ét eller to indlæg?

Selve foraet ville i begge tilfælde være AneEfterlysning, idet jeg i det konkrete tilfælde ser bort fra fx DIS-gruppen *Hjælp til tydning*.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Det er vel pincipielt ligegyldigt om ovenstående kommer i et eller 2 indlæg.
Det vil være regelrytteri at udforme reglerne så rigidt.

Meningen med denne regel må - efter min mening være - at undgå at der bliver samlet en masse helt uafhængige spørgsmål sammen, som derefter bliver stillet i et indlæg.

Dit eksempel ville ikke kunne angribes, hvis det kom som en eller som to tråde, det må være op til den enkelte forsker at afgøre.

Men - hvis jeg husker korrekt, så stiller du jo aldrig spørgsmål om din slægt  :D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



"..Men - hvis jeg husker korrekt, så stiller du jo aldrig spørgsmål om din slægt..".

Du husker ikke korrekt.

Dit indlæg medfører fortrydelse hos mig over, at jeg ikke stilede mit indlæg til moderator, for det er moderators svar jeg tillægger værdi i det konkrete tilfælde.

Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette Fløjborg

Hej Hans!

Det er op til den enkelte at vurdere. I det tilfælde du nævner, vil jeg oprette det som to emner, da fødsel og død foregår i hvert sit amt; men var mormor født og død i samme sogn ville jeg kun oprette et emne.

Spillereglerne er udformet sådan, for at emnerne bedst muligt kan holde fokus på det oprindelige emne. Det bliver uoverskueligt for alle, hvis der kører to eller flere sideløbende 'debatter' i samme tråd.

Men der kommer ikke noget 'ordenspoliti' efter dig - uanset hvad du vælger i den situation. Det overlader vi trygt til din og andre forfatteres sunde dømmekraft.
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Hans Poulsen



Tak for et sobert, venligt og nemt brugbart svar, Mette.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hans - jeg har faktisk lidt ondt af, at du ikke forstår værdien af en smiley.

For jeg forsøgte jo faktisk at give dig et seriøst svar
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)