familieudredning i Vinding v. Vejle 1700 +++++

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 02 Dec 2013 - 00:03

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

De fleste oplysninger er fra:

Vejle-Holmans-Vinding
1651-1742 - opsl. 124 hs nederst + 125 vs øverst

Jens Jensen * i Brejning (hvornår?)  -  Leene Nielsdatter * i Gårslev 1675 (død 62 år -1737 i Vinding)
                                                       hendes foræl.= Niels Nielsen smed + Dorthe Nielsdatter

Niels Jensen + Leene Nielsdatter - gift 11.06.1703 (i Gårdslev eller Brejning?) med sin 2. mand

De fik 7 børn: 2 sønner + 5 døtre - 1737 levede den ene søn og 2 døtre:


Vejle-Holmans-Gårslev/Pjedsted
1705-1748

Jens *1711 opsl. 19 død opsl. 20
Mette *1713 opdl. 22 vs - samme dag døbt i Pjedst. Jensens Datter Mette (fornavn mangler!!!)
Ane *1715 opsl. 31 hs - døbt i Pjedsted Niels J datter Ane
Jens *1719 opsl. 41 vs - 5 Marts - + sidste linie til "10. april":
                                                     og Niels Jensen ---------- Kone i Rantze (Rands)
Karen *1719 opsl. 41 hs - 23 april + opsl. 42 vs 2. sidste linie:
                                                     samme dag (18 maj) i Pjedsted intr.: Niels Jensens Kone

Der er noget "lusk" ved Jens og Karen, begge født forår 1719???
Min ane, skal være Jens

Der mangler 2 børn, født mellem 1703-1711 - men det er utydelige KB sider

1720 flytter familien til Vinding, Leene er nu 45 år og muligvis fået sit sidste barn, men:
igen i Vinding: opslag 88 - 14.11.1723
                                       Niels Jensen erhverver sig som skeemand hos Christen Rasmussen
                                       og får en søn Jens
                                       Leene vil nu være 48 år (er det dog muligt???)
                                       -men passer års mæsigt med Leenes død 1737 - 62 år (er det min Jens?)

Søges: Jens Jensens *+død - børns fødsel og død????!!!!!

Men mange hilsner
Karl-Peter

Jane Valkær

Hej
Ingen nyheder - bare nogle kommentarer - hvis altså at jeg har forstået det rigtigt.

Brejning lå/ligger i Gauerslunds sogn iflg. Krabsen. Så det er måske derfor, at det er svært at holde tungen lige i munde.

Lenes første mand hed Christen Jensen, skomager i Bregning (Brejning i Gauerslund), hvor også Niels Jensen var fra. De var gift i 7½ år og fik 3 børn. Efter et halvt år som enke blev Lene gift med Niels - dvs. at Christen må være begravet omkring nytår 1702/1703 - formodentlig i Brejning (Gauerslund), men kb fra dette sogn er først fra 1743.
Derefter venter Lene ca. 7 uger med at flytte til Niels' (...efter en ? 7 Ugers tid ere de kommet til hans og boede der i 17 aar...), som vist nok er Brejning (Gauerslund) - altså omkring sept. 1703.

Gauerslund/Gaverslund (1743)
F 1744-1891; K 1815-91; T 1743-98; V 1743-1891; D 1743-1891.
Det siges 21. nov. 1660, at pgd. var blevet adbrændt af "det svenske soldaterske", og nogen tid før 5. juli 1664 brændte det atter.
R.: Elbo-Holmans-Brusk.
http://www.nordgen.com/sites/nordgen.com/files/Udvidet%20sogn-herred-amt%202011.pdf

Jeg kan så forstå, at du har fundet en Niels Jensen i KB Gårslev, som fik ovenstående børn (Jens, Mette, Ane, Jens og Karen).
Har du fundet denne Niels sammen med Lene i kb Gårslev?

Mvh
Jane

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

God nyhed er dog, at præstegården i Gårslev brændte både i 1660+1664 - og pudsigt nok, at det lige var præstegårde og kirker Svenskerne gik efter!!

Nej, jeg har ikke fundet Niels Jensen sammen med Leene Nielsdatter i Gårslev, KB beg. først 1705 i Gårslev, og som bekendt blev moderens navn ikke nævnt ved fødsler (uhørt!!)

Og de første sider af  gårslev KB er ret utydelige, og måske gemmer sig der et par af deres første børn, de fik jo 7, og vi har kun de 5 - hvad mener du om beskrivelsen af børnene Jens og Karen, begge fra 1719???

Der er også en anden lille nød at knække!

Fik de mon først børn i 1711??

For, prøv igen at se det, jeg har skrevet om 1720, fra Vinding

Og så, kan vi finde Jens´s død, har vi måske en alder, og dermed hvornår han kan være født!!

mvh
Karl-Peter

Jane Valkær

Hej
Måske var denne Niels Jensen i kb Gårslev en anden Niels Jensen end din. Men jeg kan tage fejl.
Om ikke andet, så tolker jeg teksten fra dødebogen, at Leene med børn flyttede hen til Niels i Brejning. Men igen - jeg kan tager meget fejl.

Hvis det nu er din Niels Jensen i Gårslev, så må parret have fået deres to første børn - døtre - i Brejning (Gauerslund).

Har forsøgt at tyde dødebogen:

Kyndelmissedag d. 2. feb. Begravet Niels Jensens
Kone i Vinding Leene Nielsdaatter født i Gorslef
Ao 1675. Faderen var Niels Nielsens Smed,
Moderen Dorthe Nielsdaatter. Blev hiemme til
Hun var 20 aar. Saa gift med ung karl
Christen  Jensen Schomager i Bregning 7½ år.
...lertid havde 3 Børn 2 Sønner og 1 Daatter. Daatteren
Død, men de 2 Sønner lever, sad Enche derpå ½ aar
Blev saa gift med en ung karl Niels Jensen i Bregning
og stod deres Bryllup 1703 paa 3die pindtzedag, ef-
ter en 6 eller 7 ugers tid ere de komne til hans og boede
der i 17 aar og imidlertid haft 7 Børn, 2 Sønner
og 5 Døttre af hvilke den eene Søn og de 2 Døttre endnu
lever. Der fra kom de til Vinding og Boede der i an
dre 17 aar tilsammen 34 aar. D. 23 January  Sø..a.
maaneds – bede- dag, da en af mine Di.iepler første gang
præchide i Vinding, Sc. Jørgen Torlund var hun
i Kirche men da hun kommen hiem, fick
hun en sting i Hendes side og maate til seng
D. 27 Janu. Sønd: Dom 3p. Epiph betient  efter
Tienesten og døde .. strax derefter om efter
middag klochen omtrent 2½ .. i hendes alders
62 aar.


Hvad ved du om Jens Jensen, som skulle være den ane, der har betydning? Har du navne på nogen børn? - en kone? Det vil være godt at kunne knytte ham til et andet navn - Jens Jensen var et meget almindeligt navn ;)
Han er formodentlig ikke begravet i Vinding sogn - du har helt sikkert kigget.

Mvh
Jane

Karl-Peter Dammeyer

Tak for din indsats og din tydning af den lange tekst, som jeg godt nok havde

jeg tror du er kommet til at skrive et forkert navn (Jens Jensen) - det kender jeg godt, det er svært at holde alle disse Jens Niels Jensen Nielsen adskilt i diverse kombinationer

Men en rigtigheds bekræftelse på, at det er det rigtige vi har fat i:

Min 4. tip: Jens Nielsen, er død 1756 i Vinding, 37 år - altså *1719 - 5. marts
det passer med 5. tip: Niels Jensens og Leene Nielsd.s søn fra Rands, døbt i Pjedsted 1719

Men denne Karen, som også er født 1719, i april (opsl 41+42) spøger endnu hos mig!

Og så tror jeg, at Niels Jensen er blevet gift igen, da jeg har børn af Niels Jensen 1723 (opsl. 88) Anne Kirstine 1725 (opsl. 92) Karen 1734 (opsl. 118)

Måske findes der mere!!

mvh
Karl-Peter

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej

Det var ofte vore hjælpere Brandenborgere og især katolske Polakker som "gik" efter præster, idet de var repræsentanter for protestantismen, og også "det offentliges repræsentanter i sognet".

I en ansøgning til kongen i november 1660 beder præsten Rasmus Jensen i Gaurslund om hjælp, han skriver blandt andet: " Og formeldest jeg ikke ville forlade, men hellere have salveret Hans Majestæts præstegård, om det havde været muligt, er jeg fattige mand mange gange blevet afklædt, huggen, stukken og slagen, men måtte dog omsider, efter at alle mine sognefolk var forjagede, med min fattige hustru og mange småbørn løbe ud i skov og morads og skjul, indtil vi ved nattetide udi største livsfare kom til Vejle, hungrige og nøgne, og måtte længesiden af hungersnød være omkomne, dersom gode venner ikke havde forbarmet sig over os og os noget til underholdning og medynk meddelt".

Mvh

Bendt Spendrup Mathiasen

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Der er dette fantastiske ved dette forum, man kan af og til blive glædeligt overrasket, og det skete så denne gang, mange tak for det, - historien skal absolut med i min fortælling om slægten
Der er et enkelt ord jeg er usikker på:  salveret - hans Majestæts .....

mvh
Karl-Peter