Oplysnijnger i Indfødsretsmatriklen

Startet af Agnete Waagstein, 01 Dec 2013 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

Agnete Waagstein

Hej,

Jeg har en ane som ifølge familietraditionen er fra Mechlenburg-Schwerin. Det er en noget upræcis angivelse, og jeg vil gerne kende hans forældre eller fødested nærmere. Jeg kan ikke finde ham i DDA's indvandrerdatabase, jeg har også kigget de gule sedler i de små brune æsker på RA igennem, men forgæves.

På sønnens lægdsrulle er der følgende bemærkning: "Faderen dansk Undersaat af 21.1.1883". Den bemærkning må betyde at min ane vitterlig har søgt indfødsret og fået den! Mit håb er derfor, at der findes i det mindste en afskrift af hans dåbsattest eller andet i hans sag i arkivet. Jeg har derfor bestilt Indfødsretsmatirklen 1848-1967.

Det kræver dispensation for 75-årsreglen ifølge Daisy. Det har jeg så søgt om, og nævnt navnet og årstal på den pakke jeg ønsker. Jeg har fået svar fra RA at indfødsretsmatriklen er frit tilgængelig!

Er der nogen der har erfaring med indfødsretsmatriklen og de oplysninger der er der, og kan det svare sig for mig at tage til RA på dette grundlag?

- Eller skal jeg søge dispensation en gang til, og i ansøgningen explicit nævne at Daisy giver besked om at søge dispensation? Eller er det et andet arkivalie jeg har brug for?

Venlig hilsen
Agnete Waagstein

Kurt Palshøj


Agnete Waagstein

Hej Kurt,

Ja, det har jeg da.
Uden at finde ham. Selv med kun første bogstav i for og efternavn. Og oplysningerne om fødested er svært summariske i den database.

Men tak for din interesse.

Venlig hilsen
Agnete