Johannes Jensen f. 1876 i Vivede, Hylleholt sogn - et liv i Danmark eller USA?

Startet af Keld Molin, 21 Nov 2013 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

Keld Molin

Det siges at min farmors mor var den eneste i familien, som forblev i Danmark. De andre emigrerede til USA. Jeg er ved at have godt styr på den gren af familien, men jeg har problemer med den ene af hendes brødre.

Johannes Jensen, født den 13 Nov. 1876 i Vivede - Hylleholt, Fakse, Præstø og døbt den 18 Feb. 1877 i Hylleholt kirke.
Konfirmeret 5 Apr. 1891 i Hylleholt kirke.
Gift med Ane Kirstine Nielsen (født den 20 Mar. 1875 i Vallebo, Hylleholt sogn) den 15 Sep. 1899 i Hylleholt kirke.

Herefter forsvinder alle spor. Hvor levede han sit liv og hvor døde han?

Hans søskende er født samme sted: Jens Jensen (1870), Søren Peter Jensen (3 Jun. 1872), Birte Marie Jensen (16 Dec. 1873) og de emigrerede i 1888, 1893, 1893 og var på det tidspunkt alle ugifte.
Min oldemor Maren Sofie Jensen (30 Sep. 1881) (gift Hansen) døde i Svendborg i 1972.

Forældrene var smed Ole Jensen, født den 12 Jan. 1839 i Taagerup - Alslev, Fakse, Præstø og Maren Kirstine Petersen, født den 21 Dec. 1844 i Karise, Fakse, Præstø. De emigrerede i 1905.

Flere af hans søskende kan jeg finde i USA, men jeg synes ikke at have held med Johannes i udvandrerregisteret, amerikanske census m.m.. Mon der er andre der har større held med at finde ham?

Sven Lindhøj

Hej Keld
Min kone som har svenske aner , Karl Johan Molin f. 1841 i Skaraborgs Læn , var gift Catarina Andersdatter , som havde flere børn som imigrede til Danmark i 1900 tallet, min kones ane var Aksel Robert Molin , som boede på Silkeborg egnen, min søgen efter Molin slægten søgte jeg også diverse skibslister til USA ,men opgav da der mange Molin som kom til USA , jeg er lidt nysgerrig efter at vide om du er af samme slægt .
MVH Sven

Vivi Winther

Hej, har Ole og hustru flere børn end de nævnte?? Undre mig da jeg på et par slægtstræer ser børnene dog ikke din Oldemoder.

Jeg går ud fra at din Oldemoder er blevet i Danmark, og umiddelbart Johannes også, har du tjekket fødsler fra din Oldemoder om Johannes står fadder der?? Hvornår og hvor blev hun viet??

Johannes`s Hustru Ane har kun en søster kender du til hende og evt børn??

I 1910 bor Ole og Maren hos Søren i USA.

Nok ikke noget nyt, men håb at finde ham  ;)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Keld Molin

Til Vivi (og andre):

Min oldemor Maren Sofie Jensen blev gift med Jørgen Hansen d. 3. feb. 1901 i Hylleholt kirke.
Jeg tjekkede i KB for Hylleholt sogn, at Johannes og Ane Kirstine var faddere i 1901 og 1902 hos de 2 første af mine oldeforældres børn. Herefter flyttede mine oldeforældre en del rundt og fik yderligere 7 børn.

Da jeg var i gang med KB Hylleholt fandt jeg, at Johannes og Ane Kirstine fik en dreng (Jens Johan Ole Jensen) 21/4 1901 og en datter (Maren Magrethe Sofie Jensen) 27. maj 1907 – begge i byen Vallebo i Hylleholt sogn.

Jeg tjekkede frem til 1913 og der var ikke flere fødsler, ej hellere dødsfald. De er således i sognet til minimum 1907. Hvis de først er udvandret efter 1908 er de ikke med "Den danske Udvandrerdatabase", fik jeg også lige tjekket. Men så burde de vel kunne findes i amerikanske baser – i givet fald er de sandsynligvis som Johannes søskende/forældre taget til Midtvesten.

Vedr. "alternative" slægtstræer : Jeg har før set, at der har været nævnt en "Jens Jørgen", som jeg mener er fejlagtig, da det er Oles ansatte smedesvend. Nej, jeg kender ikke Ane Kirstines søster – men tager gerne imod referencer til hende.


Til Sven

Min gren af Molin-familien stammer fra Hurva/Skarhult-området (lidt NØ for Lund), hvor den første udvandrer slog sig ned på Lolland og hvor de følgende generationer vedblev at opholde sig. Der var tale om et uægte barn, som først tog efternavnet til sig efter en del år i DK. Hvorfor han gjorde det og hvor det stammer fra (evt. fra en (ikke-udlagt) barnefader?) er fortsat et mysterium.

Vivi Winther

Hej Keld lidt mere

11 april 1915 Konfirmation af Jens Johan Ole Jensen
1914-1920 Hylleholt, Fakse, Præstø opslag 68

2 okt 1921 Konfirmation af Maren Margrethe Sofie Jensen
1921-1928 Hylleholt, Fakse, Præstø opslag 97

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Keld Molin

Tak - ja, nu bliver det interessant. Så sent som 1921 er de i DK - så er de sandsynligvis ikke udvandret, som det ellers siges i familien. Men måske er de blevet uoverens?! - så det har været en bekvem undskyldning?!


Thestrup-Bjørn

Hej Keld!

Jeg synes ikke, du skriver noget om, at du har tjekket folketællingerne (for Hylleholt sogn), der på AO jo går helt op til 1930.

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Sven Lindhøj

Hej Keld
Tak for oplysning om din familie så vi er ikke i Familie.
Mvh Sven

Keld Molin

Spændende at vi kan finde Jens Johan Ole Jensen i Politiets registerblade. Her er åbenbart tale om udaterede oplysninger. Læser jeg adressen rigtigt: Sundevedsgade 33 - i Hylleholt/Faxe Ladeplads - jeg synes ikke at jeg kan genfinde adressen (men det er nu heller ikke vigtigt).
Det ser ud til at sandsynligheden bliver tiltagende mindre for at familien emigrerede. Godt at blive opmærksom på, at der er en FT 1930 - den skal jeg have tjekket når job og børn tillader det :-)

Keld Molin

Jeg har nu tjekket FT 1930 - og fundet familien. Samt fundet konen død i Hylleholt sogn i 1951. Efterlevende Johannes Jensen findes dog ikke som død i sognet. Konklusionen er således, at familien ikke emigrerede til USA! Såfremt der ikke nogen, der har tilføjelser vil jeg sige stort tak for hjælpen! :-)