Landdragon - hvad betyder oplysningerne i lægdsrullen 1798?

Startet af Peter Anderson, 27 Nov 2013 - 09:16

Forrige emne - Næste emne

Peter Anderson

Laurs Christensen (Sort) fra Hjermeslev i Hjørring Amt blev optaget i lægdsrullen i 1789 i Thise, Børglum Amt Amt.
Han blev overført til lægd 24, Hjermeslev, Aalborghus Amt i 1793.
I de følgende år findes han samme sted. Hjermeslev blev i 1794 til lægd 63, Hjørring Amt.

Laurs blev udtaget til landdragon - det er det jeg får ud af bemærkningerne, der kommer på i 1793 og som gentages i 1795 0g i 1798.

Men hvad betyder oplysningerne konkret? Står der hvor han var tilknyttet og om han var indkaldt til egentlig militærtjeneste?

Jeg vedhæfter et klip fra lægdsrullen fra 1798 fordi teksten her er den tydeligste.

Venlig hilsen

Peter Anderson


[vedhæfting slettet af admin]

Peter Anderson

Det kan vist betyde, at Lars er udskrevet til Jyske Lette Dragon Regiment i 1794.
Betyder resten så 4, eskadron nr 39?

Og mon det så betyder, at Lars har været udstationeret i Aalborg eller Randers?
Eller var Land dragonerne er lokal sag, hvor man øvede hjemme i sognet, men i krigstilfælde skulle møde op ved regimentet?

Venlig hilsen

Peter

Jørgen Green

Hej Peter

Ja, han var været udskrevet Jyske Regiment Lette Dragoner i 1784, hvor han er indskrevet i 4. eskadron under nr. 39.
Ved hærordenen af 1. februar 1785 blev det bestemt, at regimentet, som kom til at bestå af 4 eskadroner, skulle samles i Randers, hvor det blev indtil sommeren 1803, hvor i et par måneder var udstationeret i Hertugdømmerne, men allerede i september samme år vendte tilbage til Randers.

I efteråret 1805 afgik regimentet igen til Slesvig og Holsten, hvor det forblev indtil begyndelsen af 1814, hvor det vendte tilbage til Randers. I 1813 indgik det i Napoleons danske hjælpetropper (1. auxiliærkorps) og deltog i kampene i Nordtyskland.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Peter Anderson

Kære Jørgen Green
Mange tak for dit svar.
At Laurs Christensen har været udskrevet til dragonerne må vist betyde, at han er til at finde i stambøgerne for regimentet? (Stambogen er registreret i Daisy og findes på Rigsarkivet).
Venlig hilsen
Peter Anderson

Peter Anderson

Der er noget, der ikke stemmer i historien om Lars som dragon.

Lars blev udskrevet til "et eller andet" ved sessionen i 1794 (ikke 1784).
Regimentet blev først kaldt for "lette dragoner" i 1796, men reelt var det bare et nyt navn til samme regiment.

Jeg har kigget stambøgerne fra 1785 til 1804 igennem uden at finde Lars.
I 1794 kommer der en ny dragon ind på nr. 39 (ikke Lars, men en person der kaldes Wadum). Han aftræder efter 8 år i 1802.

Hvert dragonnummer har en selvstændig side i stambøgerne. Lars findes heller ikke under et andet nummer.

Jeg vedhæfter et udklip fra lægdsrullen fra Hjermeslev 1793. Lars er tilgået fra lægd 22, Thise.

Under bemærkninger står der - tror jeg da - REF (overstreget?) Landdragon 94
i Linjen nedenunder står der (måske) J R - 4 E--39

Der står således ikke helt det samme som i de følgende år.
(Jeg måtte en tur på arkivet for at få et bedre foto af 1793 siden).

Jeg vedhæfter udsnit fra 1795 i et nyt svar herunder - her får storebroder Søren fripas og der står så igen nogle bemærkninger ved Laurs.

Men hvad er det jeg har misforstået i alt dette?

Venlig hilsen

Peter

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Anderson

Her er teksten fra lægdsrullen i 1795 vedhæftet.
Peter

[vedhæfting slettet af admin]