Kan ikke finde noget om Peder Hach i Kalvehave sogn

Startet af Helle Rau Hartmann, 26 Nov 2013 - 23:03

Forrige emne - Næste emne

Lis B. Jensen

Ja - men ikke desto mindre er datteren Magrethe altså gift med Henrik bødker iflg skiftet.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

#91
Ja det ser desværre sådan ud.

Godt nok sært.

Også sært at Margrethe Hansdatter kaldes Ane Margrethe i folketællingen i Mern.
Og at Hans Jørgensen er forlover for gommen ved MIN Margrethe Hansdatters enkemands vielse (med Villumsdatter).
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Ja. Men sjovt sammentræf, især med alle fadderne og slægtskabet til Hans Jørgensens hustru.

Men nu har jeg ledt efter skifter og dødsanmeldelser for min Margrethe Hansdatter i Lekkende, og hendes mand Hans Hansen 'Lydike'.

I Vordingborg Søndre Birk på AO, 1833 opslag 112, står der at Hans Hansen ønsker at sidde i uskiftet bo.
Sønner de har sammen: Ole på 14 år og 2 måneder. Peder på 12 år og 3 måneder. Hans på 7 år.

Folio 110, 156, 346, tilendebragt.
Margrethe Hansdatter, Indsidder Hans Hansens Hustru af Lekkende i Øster Egesborg Sogn.

Da Hans Hansen Lydike selv dør i 1848, er der som tidligere nævnt her på tråden intet skifte, og han er under fattigforsørgelse.

Skiftearkivalier Vordingborg Sønder Birk, 1847-1868, opslag 897:
17. Indsidder Hans Lydike af Lekkende.
Under Fattig?
Intet Skifte.

----

Det gav ikke flere spor at gå efter, som jeg ser det.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Nej - det gav ingen spor, desværre. Jeg havde håbet der havde været angivet en formynder ved skiftet efter hende der kunne lede os på sporet at hendes familie
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Peter Kyhl

Hej Helle og Lis.

Jeg har kigget lidt på sagen, og jeg tror, at din Margrethe Hansdatter faktisk er Margrethe Hansdatter, datter af Hans Nielsen og Birthe Pedersdatter i Stårby.

Jeg prøvede at spore en Hans Væver i Udby.

Jeg fandt 2 konfirmerede børn:

Udby 1813-1846.

Niels Hansen, opslag 139, søn af Hans Nielsen Væver i Udby, døbt 7. maj 1797 i Vordingborg.

Dorthe Marie Hansdatter, opslag 173, moder væver Hans Nielsens enke i Udby, døbt 6. oktober 1803 i Udby.
(der var en søster Dorthe).

Jeg kan ikke finde Dorthe Maries dåb i hverken Udby, Ørslev eller Vordingborg.

Jeg fandt derimod Niels Hansens dåb i Vordingborg 1781-1814, opslag 103, søn af Hans Nielsen i Bakkebølle. Moderen Birthe Persdatter.

Familien findes i FT 1801.

Samtlige personer i husstanden


praestoe, Baarse, Vordingborg Landsogn, Bachebölle Bÿe, gårdmand, 9.fam., FT-1801, B2147

Hans Nielsen 38  Gift mand indsidder og væver 
Benthe Jens Datter 41  Gift hans kone (i originalen opslag 3 læser jeg det som Birthe Jens datter) 
Christen Hansen 7  Ugift deres børn   
Niels Hansen 5  Ugift deres børn   
Anne Hans Datter 1  Ugift deres børn

Datteren Ane Hansdatters dåb findes på opslag 115. Moderens navn Birthe Persdatter.

Mon ikke det er Hans Nielsen og Birthe Pedersdatter fra Stårby, der havner i Bakkebølle og senere Udby.

Datteren Dorthe Marie havner i Ørslev. Hun bliver gift 29. december 1829 i Ørslev kirke med Ole Jørgensen. Hun dør 14. juli 1838 i Ørslev.


Præstø, Baarse, Ørslev, Ørslöv Bÿe, hus, 54.fam., FT-1834, B3561

Ole Jørgensen 28 Gift  indsidder og arbejdsmand 
Dorthe Maria Hans Datter 32 Gift  hans kone

Sønnen Christen Hansen dør 14. marts 1815 i Udby, 22 år gammel (opslag 322).

En Hans Hansen dør 14. april 1816 i Udby (opslag 323). Han nævnes som indsidder og væver. Er det Hans Nielsen Væver?. Han skal jo være død før Dorthe Maries konfirmation i 1818.

Hans Lydike og Margrethe Hansdatter får døbt sønner i 1817 og 1819 i Udby. Fadderne passer godt med ovennævnte.

Der er stadig mange huller. Hvor er Margrethe Hansdatter i 1801? Lige nu er det bedste at prøve at lede efter et skifte efter Hans Nielsen Væver i Udby.

Håber der er noget at arbejde videre med.

Mvh. Peter Kyhl

Lis B. Jensen

Hej Peter

Dejligt - du giver en hånd med. Der er jo noget at gå ud fra og kigge nærmere på.

Du skriver også:
CitatEn Hans Hansen dør 14. april 1816 i Udby (opslag 323). Han nævnes som indsidder og væver.

Kunne det være den Hans der fødes i Stårby 1787:
Øster egebsorg kirkebog 1718  1795:
Side 102 – venstre side - Opslag 104
1786 Dom Zvinvages?? d. 26 Februar Døbt Hans Nielsens Daatter af
Staarbye, kaldet Margaretha, baaren af Karen Vævers i Øster
Egitzborg; Test: Jens Jensen, Jens Pedersen og Hans Olsen ti-
enende Jeppe Jensen, alle af Staarby. Peder Andersens Hustru og
Niels Jørgensen begge af Ø. Egitzborg. Moderen Introd Dom Lætare

1787 – side 104 – venstre side - opslag 106
Peder Hansen dom 3 post Pasch d. 29 April døbt Hans Nielsens Søn af
Staarbye, kaldet Peder, baaret af Hemming Pedersens Hustru
Ibid: ?? Test Hans Krog, Jens Jensen, Ole Jensens Hustru
og Gregorius Hansens Hustru alle ibid. Moderen Introd fer 2 Pentec

1788 - side 139 højre side - opslag 140
Hans Hansen – Dom 22 p. Trinit d. 19 Octbr døbt Hans Nielsens Søn af
Staarby, kaldet Hans, baaren til daaben af Karen Vævers i
Øster Egitzborg; Test: Gregorius Hansøn, Hans Hansøn, Peder
??, Morten Hemmingsens hstr, Jeppe Jensøns hu-
strue alle af Staarbye, Peder Andersøns hstr og Niels
Jørgensøn begge af Ø Egitzborg. Moderen intord Dom 25 p. tr

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Hej igen her på tråden  ;D

Kære Peter Kyhl og Lis, ih tusind tak, det lyder rigtig interessant, og det vil da glæde mig meget hvis det forholder sig sådan her.
Fantastisk.

Jeg er meget tilbøjelig til at give jer ret, og nu har jeg da virkelig noget at arbejde videre ud fra.
Det er jeg utrolig glad for.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Ja - det var rart at få hul på den byld - det holdt også hårdt.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

#99
Ja mon ikke.
Men nu synes jeg faktisk brikkerne falder pænt på plads, stort set.

Tilbage står nu mysteriet, hvorfor søren jeg så har et DNA-match med en efterkommer af Hans Nielsen på Lerbakkegaard i Staarby :o)

Men måske skal vi ikke grave mere i dét ;-)

----

Peter Kyhl, jeg synes det er nogle meget fine fund du der har gjort, og det passer fint ind i de detaljer vi har om flere af personerne, fx søsteren Dorthe.

Men det har godt nok heller ikke gjort opgaven lettere, at der åbenbart forekommer en del fejlregistreringer/-aflæsninger vedrørende vores personer rundt omkring i systemet, så efternavne og selv fornavne ikke er hvad de burde. Så bliver det jo næsten umuligt at finde de rette personer.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

#100
Hej Helle

Den Hans Nielsen der er på Lerbakkegården er gift med Johanne Pedersdatter!

Det match i har er vel på Hans Nielsen og Birthe Pedersdatter - har jeg ikke ret i det?

Hvis min antagelse er rigtig kan du vist roligt glemme alt om Lerbakkegården   ;)

Den Hans Hansen Væver Peter Kyhl har fundet kan jo være denne:

Husstand: Præstø, Baarse, Udby, 1801, 27.fam., Udbÿes Bÿe, husmand
Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,

Hans Hansen, M, 47, Gift, 1, husbonde, husmand og har to tønder jord,
Karen Lars Datter, K, 43, Gift, 1, hans kone,
Kirsten Hans Datter, K, 8, Ugift, deres barn, døv og stum,

Jeg ved godt han ikke står som væver her - men et skifte vil vel kunne afgøre det.

Principielt kan Hans Nielsen være død et andet sted end Udby
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

#101
Hej igen, ja jeg ved godt at jeg skal vinke farvel til Lerbakkegården, i hvert fald når vi ser på hvad kirkebøgerne siger.

Men ud fra de aner som min fjerne amerikanske DNA-match-fætter har, så fører det direkte til Hans Nielsen og Johanne Pedersdatter på Lerbakkegård.

Med mindre altså at jeg skal lede efter grunden til DNA-matchet på en helt anden af amerikanerens slægtsgrene. Dette er bare ikke sandsynligt ud fra geografien.

Her er amerikanerens vej til Stårup, Øster Egesborg:


1. Min DNA-match-fætter, som hedder Barlow.
2. Hans mor, som hedder Gloria Merle Gregersen, (1922-1992, USA).
   Faderen ikke skandinav og irrelevant i forhold til mig.
3. Hendes far, som hedder James Sylvester Gregersen, (1891-1931).
   Ikke gift med en skandinav.
4. Hans far, som er født i Danmark og hedder Andreas Ferdinand Gregersen.
   Ikke gift med en skandinav.
   Født som uægte barn i Næstved, Sct. Mortens Sogn, i 1848.
   Emigreret til Utah, hvor han døde i 1922.
5. Hans mor var 'fruentimmeret' Anne Kirstine Nielsdatter, født 1826 i Mern, død 1901.
   Hun blev ikke gift med barnefaderen, som var dragon og hed Erik Gregersen.
   Erik Gregersen var født 1822 i Ledøje, hvor han var søn af Gregers Carlsen, husmand og smed,
   og hustru Benthe Erichsdatter. Jeg har ingen kendt forbindelse overhovedet til Ledøje.
6. Anne Kirstine Nielsdatters forældre var:
   Niels Rasmussen, der var rideknægt på Liljendahl,
   og som også var daglejer på Østergård i Mern.
   Senere blev han smed.
   Tidligere havde Anne Kirstines mor fået en anden uægte datter med en
   ungkarl Niels Jørgensen, som på det tidspunkt hvor han gjorde Anne Kirstines mor gravid,
   TJENTE HOS ENKEN JOHANNE PEDERDATTER på Lerbakkegård i Stårby!
   Anne Kirstine Nielsdatters mor var:
   Dorthe Hansdatter.
   Født 1801 i Stårby, og datter af Hans Nielsen og Johanne Pedersdatter på Lerbakkegård.
   Dorthe Hansdatter tjente på Østergård, da hun blev gravid første gang.
   Hendes første uægte datter døde som lille, mens Dorthe selv arbejdede som amme på Liljendahl.
   Så det tyder på, at hun første gang blev gravid med sin kollega på Østergaard, og anden gang
   med sin senere ægtemand, som hun sikkert har mødt på Liljendahl.

Og senere, da Dorthe Hansdatters egen datter blev gravid uden for ægteskab og blev enlig mor (indtil hun giftede sig med en anden og fik børn med ham), da passede Dorthe og hendes mand det uægte barnebarn:

Citat Præstø, Baarse, Mern, Østergaard, nr.113, en avlsgård, 145.fam., FT-1850, B7095
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Rasmussen   44    Gift       af dagarbejde   Mehrn
Dorthea Hansdatter   49    Gift       hans kone   Egesborg, Præstø amt
Andreas Ferdinand Gregersen   2    Ugift       deres plejebarn   Næstved, Præstø amt

Denne Andreas Ferdinand Gregersen er jeg 100 % sikkert blodsbeslægtet med, ifølge DNA-testen kombineret med de respektive slægtstræer.
   

Teoretisk set er der den mulighed tilbage, at jeg kunne være beslægtet med Niels Rasmussen, som jo er far til Anne Kirstine Nielsdatter og dermed også ane til Andreas Ferdinand Gregersen og hans efterkommer i USA, Barlow.
Niels Rasmussen er født i Søndermern By, Mern Sogn, i 1806, som søn af daglejeren Rasmus Christophersen og hustru Ane Hansdatter. Disse personer har jeg dog ikke i mit eget slægtstræ som aner, og vi kan næppe gå længere tilbage i generationsrækken, eftersom DNA-match bliver usikre herfra og bagud.

Man må så sige at det er et ganske pudsigt tilfælde, at DNA-matchet ledte mig tilbage til Hans Nielsen og Johanne Pedersdatter, hvor jeg i forvejen i mit eget slægtstræ havde troet at Hans Nielsen var identisk med dén Hans Nielsen, som JEG stammer fra, og som også boede i Stårby på dette tidspunkt.

Birthe Pedersdatter i Stårup er formentlig stadig den samme som hende jeg havde fundet frem til i første omgang, mens hendes mand, Hans Nielsen, så IKKE er identisk med Johanne Pedersdatters mand.

En version af historien, som vi aldrig vil kunne udrede, er så, at Hans Nielsen på Lerbakkegård i Stårby måske har kendt den anden Hans Nielsen i Stårbys kone (Birthe Pedersdatter) lidt for godt...ELLER, at Johanne Pedersdatter måske kendte den anden Hans Nielsen for godt. I givet fald tror jeg mest på den første af disse versioner, eftersom Dorthe Hansdatters forældre formentlig er hendes biologiske forældre.

Jeg kan ikke regne ud hvordan det her hænger sammen. Men blodsbeslægtet med efterkommeren af parret på Lerbakkegaard er jeg.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#102
PS, den første uægte datter som Dorthe Hansdatter fik, døde som sagt som barn.
Hun blev født i i Øster Egesborg 1822, og forlovelsen mellem barnefaderen og Dorthe var få måneder forinden blevet ophævet.

CitatAO 1813-1833, Øster Egesborg, opslag 306:[/b][/u]

Niels Jørgensen, Ungkarl, tjenende hos Johanne, Gmd. Hans Nielsens Enke i Staarbye. 25 Aar gl.

Pigen Dorthe Hansdatter, Enkens Datter samme Steds. 21 Aar gl.

Forlovere: Gmd. Peder Hansen i Søndermehrn.
for hende: Gmd. Hans Persen af Fæbye.

Dette Par blev ei viet, da de Forlovede ved et af Byefoged Kingh (?) sluttet Forlig ophævede deres Forbindelse d. 9de Dec. 1821.

Datteren Kirsten dør den 24. januar 1826 i Øster Egesborg, og da arbejder moderen Dorthe Hansdatter som amme på Liljendahl.

Sjovt nok ser det mange år senere ud som om Dorthe Hansdatter bor alene, selv om hun er gift:

CitatPræstø, Baarse, Mern, Mern Hestehave, 118 et Huus, 150, FT-1860, D5939

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Dorthe Hansdatter   54   Gift   Arbeide af forskjellig Slags       Østeregesborg Sogn

Det var jo så denne Dorthe Hansdatter, som jeg til at begynde med antog var hende, som stod fadder ved min Margrethe Hansdatters sønners dåb.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Nej det skal du IKKE - for Dorthe der er gift med Niels Rasmussen er jo datter af Hans Nielsen og Johanne Pedersdatter.
Derom hersker ingen tvivl.

Der hvor tvivlen opstod var ved Hans Niels og Birthe Pedersdatter - som jo er forældre til Margrethe Hansdatter - hende som er gift med Hans Hansen (Lydik)
Det er så også dine idet deres søn Peder Hansen jo er din Ane

Sådan ser jeg det i hvert fald - der er tale om 2 forskellige linier og to forskellige Hans Nielsen - bare for at gøre forvirringen total.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

#104
Ja det er korrekt.

Men DNA-matchet med Lerbakkegård-parrets nulevende efterkommer i USA er der jo stadigvæk.
For amerikaneren som jeg deler DNA med er jo efterkommer af deres datter Dorthe Hansdatter og dennes mand, Niels Rasmussen. Via dette pars datters uægte barn, Andreas Ferdinand Gregersen.

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg har dette DNA-match med den amerikanske efterkommer (og altså med sikkerhed er blodsbeslægtet med i hvert fald Andreas Ferdinand Gregersen). For jeg stammer jo fra den anden Hans Nielsen og hans hustru Birthe Pedersdatter, som formentlig ikke har noget slægtskab med Lerbakkegård-parret.

Meget, meget mystisk.

Jeg er ikke desto mindre helt enig i, at det er væveren og Birthe der er mine aner her.

Jeg må kigge nærmere på Dorthe Hansdatters mand, Niels Rasmussen, som må være eneste mulige blodsbeslægtede med mig på Lerbakkegård-siden. Eftersom Dorthe Hansdatter ikke kan være beslægtet med mig ud fra vores ihærdige research.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#105
Peter Kyhl:

Du skriver:
CitatDatteren Dorthe Marie havner i Ørslev. Hun bliver gift 29. december 1829 i Ørslev kirke med Ole Jørgensen. Hun dør 14. juli 1838 i Ørslev.

Denne Dorthe bør ifølge dine fund være søster til min Margaretha Hansdatter.
Da hun bliver viet i Ørslev 1829, er Niels Hansen i Stokket hendes forlover.

Denne Niels Hansen er morsomt nok stedfar til dén kvinde, som Margaretha Hansdatters søn, Peder 'Lydik' Hansen bliver gift med.
Og samme Niels Hansen i Stokket står da også fadder ved Peder 'Lydik' Hansens dåb i Øster Egesborg.

Niels Hansen var husmand og skovfoged i Stokket skov, og giftede sig med den langt ældre Maren, 'Hans Oxes datter'.
Hun havde en uægte datter, Maren Hansdatter, som blev gift med Peder 'Lydik' Hansen.
Denne familie er vældig rodet.
Maren Hans Oxes datter var nemlig ikke datter af Hans Oxe, han var kun hendes stedfar. Moderen hed også Maren.

Jeg stammer fra Maren Hans Oxes datter, hvis rigtige far vist hed Jacob, og jeg stammer fra denne Marens uægte datter, Maren Hansdatter, som hun fik med 'en tjenestekarl på Beldringe, Hans Hansen'. Ham har jeg ikke tjek på hvem er.

Maren Hansdatter den yngre var i øvrigt væverske. Hun fik som 'fruentimmer' flere børn med flere mænd, og blev kun gift med min ane, Peder 'Lydik' Hansen. Men de blev også skilt igen. Deres ægtefødte søn, Peder Pedersen, er min tipoldefar. Der var 3 børn i ægteskabet. Resten af Marens børn havde følgende fædre: Christian Frederik Hansen fra Skallerup, Udby - Hans Hansen, tømmermand på Lekkendegård - Ole Hansen af Ørslev. Hun var om sig.

Niels Hansen i Stokket er ikke min ane, men har øjensynligt haft enorm betydning for mange i min slægt. Jeg tror at han har været det faste holdepunkt og den, der har forsøgt at skabe lidt orden i kaos.

Derfor er det faktum, at netop han er forlover for min Margaretha Hansdatters søster, Dorthe Maria Hansdatter, endnu et godt indicium på, at du har fat i de rigtige personer.

I 1850 bor Niels Hansen i Udby:

CitatPræstø, Baarse, Udby, Udbÿ Bÿ, nr.6, et hus, 7.fam., FT-1850, B7099
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Hansen   50    Gift       husmand, skovfoged, husfader   Vordingborg landsogn, Præstø amt
Maren Hansdatter   70    Gift       hans kone   her i sognet, Udby
Peter Hansen   29    Gift       indsidder   Øster Egesborg, Præstø amt
Maren Hansdatter   37    Gift       hans kone   Baarse, Præstø amt
Lars Christian Frederiksen   14    Ugift       deres børn   Øster Egesborg, Præstø amt
Kirsten Hansdatter   11    Ugift       deres børn   Øster Egesborg, Præstø amt
Hans Olsen   9    Ugift       deres børn   Øster Egesborg, Præstø amt
Karen Petersen   6    Ugift       deres børn   her i sognet, Udby
Peter Petersen   2    Ugift       deres børn   her i sognet, Udby

Som det ses, bor Peder 'Lydik' Hansen og hans kone hos konens mor og stedfar (Niels Hansen). Plus den unge Marens børn, hvoraf Peder (Lydik) Hansen er far til Karen og Peter, samt endnu et barn der fødes efter denne folketælling (Christen Pedersen).
Peter Petersen (Peder Pedersen) blev senere far til min oldemor, Karen Sophie Pedersen fra Udby.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

#106
Helle

Dit match til Hans Nielsen i Lerbakkegaarden er vel via Datteren Dorthe - der bliver gift med Niels Rasmussen??

Og nu er spørgsmålet så om Niels Hansen skovfoged i Stokket er den søn Hans Nielsen og Birthe Pedersdatter får i Vordingborg 1797? - for så er det jo Dorthes broder.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Ja det er sandt. Så jeg må dele aner med mindst én af dem. Enten med Dorthe Hansdatter (og dermed også en eller begge hendes forældre) eller med Niels Rasmussen fra Mern.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

#108
Hej Helle

Fra en anden forsker har jeg så denne information om Niels Hansen:

Niels Hansen er gift ung 1.gang, men hans hustru døde hurtigt efter : Ungkarl Niels Hansen Udby, 20 år, blev viet til Karen Madsdatter, 28 år pige i Udby, den 24.november 1817 i Udby. Forlovere var Gmd. Niels Frandsen og hmd. Niels Lydike i Udby. Karen Madsdatter dør allerede 18.maj 1818 og begraves 22.maj 1818. Der står intet om årsagen, eller heller et dødfødt barn

Det bør vist efterprøves

PS: det er opslag 204 og 205 i Udby 1813-1846

Du skriver jo længere oppe en lang forklaring - hvoraf det fremgår at Dorthe Hansdatter er mor til anne Kirstine osv... - Altså må hun jo være forbindelsen.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Væver-familien styrkes som den rette i forhold til mig, ved at Niels Hansen i Stokket, skovfoged og husmand, er forlover for dén Dorthe Maria Hansdatter, som Peter Kyhn har fundet frem til må være min Margaretha Hansdatters søster. Dette fordi, skovfogeden er stedfar til Margaretha Hansdatters svigerdatter, og fordi han også står fadder til Margaretha Hansdatters børn med Hans Hansen Lydike.

Nu sidder jeg så og læser vielsen mellem denne skovfoged Niels Hansen og min ane, Maren 'Hans Oxes Datter'. De blev viet i Udby kirke 1818.

Maren 'Hans Oxes Datter' er svigermor til Peder 'Lydik' Hansen, som var Margaretha Hansdatters og Hans Hansen Lydikes søn.

Og nu sidder jeg så og morer mig over denne vielse i Udby 1818, for hvem er forloverne ved skovfogedens og festlige Maren 'Hans Oxes Datters's vielse? Det er såmænd Hans Oxe (Marens stedfar) og: Hans Hansen Lydike i udby! Altså ham der er gift med Margaretha Hansdatter og mange år senere bliver svigerforældre til Maren 'Hans Oxes Datter's datter, Maren Hansdatter.

Det synes jeg er sjovt, og i hvert fald er der tydeligvis meget tætte relationer mellem disse familier.

Skovfogeden Niels Hansen var ung enkemand da han giftede sig medden ældre femme fatale i Udby.
Citat
AO 1813-1846, udby, Bårse, Præstø, opslag 205:


Niels Hansen, Enkemand i Udbye, 21 Aar.
Maren Hans Oxes Datter, ugift Qvindemenneske i Udbye, 37.
Forlovere:
Gmd. Hans Oxe og Indsidder Unge Hans Lydike, begge i Udbye.

Grunden til at der står unge Hans Lydike, er at hans far også hed Hans Hansen Lydike.


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Lis, hvor er det sjovt!
Vores indlæg krydsede lige hinanden, og sikke da de supplerer hinanden fint.

Mange tak for den oplysning.
Jeg skulle netop til at lede efter den :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Skovfoged Niels Hansen i Udby døde 1878  - 81 Aar gl. Opslag 129

Det passer jo fint med Hans Nielsen og Birthe Pedersdatters Søn født i Bakkebølle 1797

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

#112
Det bliver sjovere og sjovere!

Det ser umiddelbart ud til, at skovfoged Niels Hansen i Stokket er:

CitatAO 1781-1814, Vordingborg Landsogn, opslag 103:

den 7. maj 1797

Af Bakebølle Hans Nielsens liden Søn døbt.
Rasmus Stages kone bar det.
Christopher Hansens kone gik hos.
Fadderne: Hans Jensen, Anders Larsen, Jacob Olsen.
Det blev født ???? Klokken 4.
Moderens Navn: Birte Pers Datter

Barnets Navn: Niels

Tadaaaah!

Så dén skovfoged som jeg troede blot havde stor betydning for en del af mine aner, uden at være blodsbeslægtet som sådan, han er det så alligevel.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Igen krydsede vi hinandens indlæg - og bingo-banko - vi er helt enige  ;D
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#114
Gårdmand Niels Frandsen, som var forlover ved Niels Hansens første vielse, optræder i øvrigt også som fadder ved Margaretha Hansdatters børns dåb.
Den anden forlover var Niels Lydike, som er farbror til Margaretha Hansdatters mand (Hans Hansen Lydike den unge).

I øvrigt, for lige at forholde mig til denne tråds overskrift og hele dynens start: Så ser det stadig ud til at min direkte ane, Peder Hack i Kalvehave sogn, holder!
For han er jo far til den Birthe Pedersdatter, som alligevel viste sig at være min direkte ane.
Skønt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Nu ville det være helt vidunderligt dejligt hvis vi kunne finde et skifte efter Hans Nielsen eller Birthe Pedersdatter - der kunne give os det endegyldige bevis.

Hvorvidt hendes far er Peder Hack - skal jeg ikke kunne afgøre - dertil er hendes navn for almindeligt.

Du har din DNA - og den tror du på og det skal du have lov til.

Det er ikke det jeg holder mig til som bevisførelse med et så almindeligt navn som Birthe Pedersdatter.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Nej jeg er heller ikke helt sikker endnu, på at det er Birthe Pedersdatters far.
Jeg leder videre efter dokumentation. For selv om der er DNA-matches der peger i en retning, har vi jo netop set, hvor det også kan snyde, fordi tingene er mere indviklede end man tror.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Skovfoged Niels Hansen blev konfirmeret her, og faderen er, som nu forventet: Hans Nielsen Væver i Udby:
Citat
AO 1813-1846, Udby, Bårse, Præstø, opslag 139:

Konfirmeret i Påsken 1815:
Niels Hansen, Udbye, søn af Hans Nielsen Væver i Udbye.
Døbt i Vordingborg, den 7. maj 1797.
Opførsel god. Kundskab antagelig.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#118
Jeg er så glad for at have fået sat min ane, Margaretha Hansdatter, endeligt på plads.

Nu kan jeg ikke lade være med lige at tilføje, at jeg i går fik endnu et dna-match i USA, som ved research i match-personens anetræ hurtigt pegede på samme geografiske område som Margaretha Hansdatters.

Og nu efter ihærdig research er det lykkedes mig at udrede dette nyfundne DNA-slægtskab, ud fra blot personens oldeforældre fra Danmark, og - TADAAAA!

Gæt hvilken slægtsgren dette nye og helt tilfældigt opdukkede DNA-match har forbindelse til????

Ingen andre end Margaretha Hansdatters ægtemands direkte aner!

Er det ikke mere end pudsigt?

For jer der interesserer jer for regionens slægter, er der også en smule nye oplysninger.

Bl.a. har jeg en Ane Hansdatter, som savner forældre m.m. på Aneopslag.dk.

Derfor vil jeg kort ridse personerne på linjen op her:

DNA-match-personen Richard C. i Michigan.
-
Hans mor samme steds.
-
Hendes far, Otto Andersen i Michigan.
-
Hans mor, Johanne Marie Rasmussen, født 4. februar 1874 i Skibinge Sogn.
(hun blev gift i USA med Hans Ferdinand Andersen fra Snesere Sogn).
-
Johanne Marie Rasmussens mor, Karen Marie Hendriksen, født 10. september 1841 i Skibinge Sogn.
(gift med Hans Rasmussen fra Mern).
-
Karen Marie Hendriksens far, Henrich Pedersen, født i Skallerup, Udby Sogn, 1789.
Heldigt nok refereres i kirkebogen ved hans dåb til hans moster Ane, og dennes mand Hans Hansen (Lydike) i Skallerup - de er mine aner. Og de var svigerforældre til denne tråds meget omdiskuterede Margaretha Hansdatter :-)
-
Henrich Pedersen blev gift med Johanne Rasmusdatter fra Jungshoved.
-
Henrich Pedersens mor er: Ellen Hansdatter, født 1755 i Skallerup, Udby Sogn. Gift med Peder Hansen i Skallerup (1756-1810).
-
Jeg stammer fra Ellen Hansdatters søster, Ane Hansdatter, født i Skallerup, Udby Sogn, 1761. Gift med Hans Hansen Lydike (1767-1841).
-
Søstrenes forældre, og altså det seneste fælles anepar mellem min nye DNA-match-person og mig:
Hans Jensen i Skallerup (1729-1762) og hustru Kirsten Hansdatter (1731-1768).
Som det ses, døde dette par ret tidligt, og faderen er derfor ikke forlover ved datteren Ane Hansdatters vielse i Udby 1788.

Til yderligere bestyrkelse af relationerne kan jeg sige, at netop Ellen Hansdatter og hendes mand optræder som faddere ved Ellens søster Ane Hansdatters førstefødte søn, min direkte ane Hans Hansen Lydike den yngre:

CitatAO 1776-1814, Udby, Bårse, Præstø, opslag 16:

Hans Hansen, Skallerup

1788

blev Huusmand Hans Hansen og H: Anna HansD: af Skallerup deres første Barn døbt og kaldet Hans.

Lisbeth, Ole ?'s ibid, bar ham. ?
Faddere vare: Hans Hansen, Barnets Morbroder, boende i Udbye, Husmand Peter Hansens Hustru Ellen Hansdatter. Karen Nielsdatter ?, Peder Hansen og Ellen Pedersdatter, tjenende Niels Rasmussens Enke, alle ? af Skallerup.
Moderen introduceret d: 16 Trin

Til sammenligning er fætteren Henrich Pedersens dåb her:

CitatAO 1776-1814, Udby, Bårse, Præstø, opslag 17:

Henrich Pedersen
Skallerup

Dom. Oculi
Introduceret F:2 Pasch

blev Huusmand Peder Hansen og Hustru Ellen Hansdatter af Skallerup deres Søn døbt og kaldt Henrich.

Baaren til Daaben af sin Moster Anne Hans Hansens ibid.

Fadderne vare: ? ?, Niels Olsens Søn Ole, begge ibid.
Maren Hans Hansens og Johanne Nielsdatter, begge i Udbye.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Bjørn Marcher

Hej Helle,


Det er da en fornem hjælp du har fået her - ikke mindst fra Lis B.Jensen, der som altid har en masse fine oplysninger og villigt deler ud af dem!

Som du ved, er mine aner også flettet ind i hele denne slægt - gennem Christian Frederik Hansen og de to gange Maren nedenfor...

" Niels Hansen var husmand og skovfoged i Stokket skov, og giftede sig med den langt ældre Maren, 'Hans Oxes datter'.
Hun havde en uægte datter, Maren Hansdatter, som blev gift med Peder 'Lydik' Hansen.
Denne familie er vældig rodet. Maren Hans Oxes datter var nemlig ikke datter af Hans Oxe, han var kun hendes stedfar. Moderen hed også Maren.

Jeg stammer fra Maren Hans Oxes datter, hvis rigtige far vist hed Jacob, og jeg stammer fra denne Marens uægte datter, Maren Hansdatter, som hun fik med 'en tjenestekarl på Beldringe, Hans Hansen'. Ham har jeg ikke tjek på hvem er.

Maren Hansdatter den yngre var i øvrigt væverske. Hun fik som 'fruentimmer' flere børn med flere mænd, og blev kun gift med min ane, Peder 'Lydik' Hansen. Men de blev også skilt igen. Deres ægtefødte søn, Peder Pedersen, er min tipoldefar. Der var 3 børn i ægteskabet. Resten af Marens børn havde følgende fædre: Christian Frederik Hansen fra Skallerup, Udby - Hans Hansen, tømmermand på Lekkendegård - Ole Hansen af Ørslev.
"

Jeg ser lige dette overvældende store materiale igennem ved lejlighed (i juledagene formentlig....) og supplerer hvor jeg kan..... gårdmand Niels Frandsen skal jeg have set lidt mere på, han dukker også op som fadder i andre grene af min slægt...

mange varme julehilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark