Hvem er forældre til Dorethe Nielsdatter fra Allestrup?

Startet af Ulla Bente Hornbæk Hansen, 24 Jan 2011 - 14:13

Forrige emne - Næste emne

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Hun er født ca. 1733. Jeg ved ikke hvor. Måske i Hejlskov, måske i Allestrup el. ?

Hun bliver gift 16. nov. 1753, efter sigende i Lime kirke, Randers Amt, Sønderhald herred. Men jeg kan ikke finde hendes vielse i Lime kirke.
Hun er gift med Peder Hændriksen fra Allestrup. han er født ca. 1705 samme sted.
Allestrup hører også under Randers amt og Sønderhald herred.

De får en datter Nille Pedersdatter 1761, og hun er døbt 11. okr. 1761 i Vivild kirke.

Jeg søger forældrene til Dorethe Nielsdatter.

Ved Nilles dåb er fadderne: RAsmus Pedersen, Rasmus Rasmussen, Peder Christensen, Karen Nielsdatter og Anne Sørensdatter.

Hilsen
Ulla

Jens Døssing

Peder Henriksen dør i Allestrup, Vejlby sogn (KB-vejlby - begr), begravet 20.02.1774. 69 år.

Hun gifter sig igen med Niels Pejtersen ifg. ft 1787 - Vejlby sogn. Viet i Vejlby kirke den 34.06.1775,
Navn ved vielsen Niels Peitersen.

Men det var jo ikke det du spurgte om, så dette ved du måske allerede.


Husstand: Randers, Sønderhald, Vejlby, 1787, , Vejlby Sogn, Allestrup

Kildenavn : Niels Pejtersen
Alder : 42
Civilstand : Gift
Kildeerhverv : Bonde og Gaardbeboere
Matr.nr./Adresse : Allestrup
Kildestednavn : Vejlby Sogn
Nr. ægteskab : 1
Stilling i husstanden : Hosbonde
Køn : M
   
Kildenavn : Dorthe Nielsdatter
Alder : 53
Civilstand : Gift
Matr.nr./Adresse : Allestrup
Kildestednavn : Vejlby Sogn
Nr. ægteskab : 2
Stilling i husstanden : Madmoder
Køn : K
   
Kildenavn : Henric Pedersen
Alder : 20
Civilstand : Ugift
Matr.nr./Adresse : Allestrup
Kildestednavn : Vejlby Sogn
Stilling i husstanden : Søn af 1ste Ægteskab
Køn : M
   
Kildenavn : Peder Nielsen
Alder : 12
Civilstand : -
Matr.nr./Adresse : Allestrup
Kildestednavn : Vejlby Sogn
Stilling i husstanden : Søn af 2det ægteskab
Køn : M

Jens Døssing
www.doessing.eu

Jens Døssing

Rettelse: vielse 23.06.1775.

Jeg kan jo ikke rette mit eget indlæg??
Jens Døssing
www.doessing.eu

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak Jens. Jeg havde ikke sønnen Henric men ellers resten.

Jeg kan ikke finde DortheNielsdatters dåb nogensteder. Har du den?
Og heller ikke Peder Henrichsen og Maren Jensdatters data (Peder Henrichsens forældre)

Hilsen
Ulla

Jan Hyllested

#4
Hej Ulla Bente.

Jeg har nu siddet og rodet lidt med det. Peder Henrichsens data og børn havde jeg forlængst fundet samt et 1. ægteskab med en Else Cathrine Madsdatter i 1740. Hun dør 1742, og tilsyneladende er han herefter enkemand frem til 1753.

Han bliver viet 2. gang 16/11 1753 i Lime (Lime 1705-1773, opslag 360) med Dorthe Nielsdatter, f. 1733 i Hejlskov, Lime sogn, døbt 22/2 1733 i Lime (Lime 1705-1773, opslag 147), datter af Niels Nielsen i Hejlskov.

Om Niels Nielsen ved jeg ikke ret meget. Han får 18/2 1731 døbt en datter Anne, derefter kan jeg ikke finde flere børn hverken før 1731 og efter 1733. Noget bryllup har jeg endnu ikke fundet. Men han dør 1760 i Hejlskov, begravet 27/4 1760 i Lime, 52 år gammel (Lime 1705-1773, opslag 270).

Dette var, hvad jeg foreløbig fandt på Dorthe Nielsdatters familie. Det er også ret nyt for mig, eftersom jeg i sin tid ledte forgæves efter Dorthe Nielsdatter og hendes bryllup med Peder henrichsen.

Der er en lakune i Vejlby sogns kirkebog fra 1765-1770, derfor har det ikke været muligt at finde sønnen Henrichs dåb.

Men jeg skal nok i nær fremtid få lavet en liste over denne slægtslinje til både dig og Jens.


De bedste hilsner
Jan

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Jan!

Jeg er dig meget taknemmelig. Det er virkelig mange oplysninger, jeg ikke havde, og som du har sendt til mig via denne besked.
Jeg vil blive meget glad for at modtage oversigt over denne slægtslinie.

Du omtalte også tidl., at du måske har noget mere på Skoffer familien. Måske er det dette. du havde i tankerne. Jeg mangler nemlig også på Søren Olesen og Maren Sørensdatter, Ole Sørensens formodede forældre.

En stor tak.  :)

Hilsen
Ulla

Jens Døssing

Jeg takker for de mange nye oplysninger, Jan, Det er dejligt.

Ulla, jeg har sendt en besked til din private e-mail.

Venlig hilsen
jens
Jens Døssing
www.doessing.eu

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak Jens.
Jeg vil straks gå ind på min mail.


Hilsen
Ulla

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Jens!
Der var ingen besked.
Jeg har sendt dig min mailadresse på din mailadresse.
lad mig vide, hvis du ikke får den.

Hilsen
Ulla

Jens Døssing

hej Ulla

Jeg har sendt en mail til din nye adresse.

Du kan ændre e-mail ved at vælge "Min side" øverst til højre på siden. Der står ganske rigtigt en forkert e-mail adresse.

Hilsen Jens
Jens Døssing
www.doessing.eu

Bjørn Sommer

NIELS NIELSEN i Hejlskov, Lime Sogn, Sønderhald Herred, Randers Amt  (f. ca. 1708, begr. 27/4 1760 i Lime) kan formodes at være gift med ANNE PEDERSDATTER i Hejlskov, der var søster til NIELS PEDERSEN i Moeskjær, Hørning Sogn, og derved datter af PEDER NIELSEN i Moeskjær, Hørning Sogn(ca. 1659-1745, begr. 2/2 i Hørning). – Nævnes 1/10 1718 på 1688-Matr. nr. 2 af Moeskjær, som han må formodes at have i fæste sammen med ANDERS NIELSEN i Moskjær, der nævnes her 27/1 1720. –

PEDER NIELSENs og ANDERS NIELSENs forældre

NIELS PEDERSEN i Moeskjær og MAREN RASMUSDATTER af Fløjstrup, Hørning Sogn blev trolovede 18/11 1660 og gift 6/1 1661 i Hørning Kirke.
Denne Niels Pedersen var 1662 og 1664 gårdfæster i Moeskjær u. Gl. Estrup Gods (Htk. 11-7-1-1-). I Modelbogen står: "Niels Pedersen nu enken". 1688 bebor Niels Pedersens enke Matr. Nr. 2 af Moeskjær (Htk. 6-1-2-2-). -

- - - -

Sønnesønnen NIELS PEDERSEN i Moeskjær, Hørning Sogn, bliver trolovet 28/11 1740 og gift 7/3 1741 i Lime Kirke med MAREN RASMUSDATTER af Limmer, Lime Sogn. -

Jeg har ikke fundet deres død i Hørning Kirkebog. -

Men de fik døbt følgende børn:

a) PEDER NIELSEN (døbt 28/1 1742). Holdt frem af Niels Nielsens hustru fra Hejlskov. Faddere: Niels Nielsen af Vester Alling, Søren Knudsen af Råballe  og Peder Andersen af Moeskjær, Jens Pedersens datter Anne (Jensdatter) af Lund, og Rasmus Hjulmands datter af Limmer. -

b) SØREN NIELSEN (døbt 24/4 1746). Fremstillet af Jomfru Annike Vintmøller fra Estrup. Faddere: Monsr. Morten Andersen, Ridefoged på Estrup, Niels Nielsen af Hejlskov, og Frands Pedersen af Limmer, Kirsten Nielsdatter af Råballe og Bodil Andersdatter af Krogsager. –

c) ANNE NIELSDATTER (døbt 10/11 1748). Fremstillet af Anne Rasmusdatter fra Limmer. Faddere: Niels Nielsen af Hejlskov, Christen Andersen af Fløjstrup, Hans Nielsen ibid., Jørgen Ladefogeds datter af Lund og Niels Pedersens Pige af Moeskjær. –

d) DORETHE NIELSDATTER (døbt 17/1 1751). Fremstillet af Anne Pedersdatter fra Hejlskov. Faddere: Søren Knudsen af Råballe, Hans Nielsen af Fløjstrup og Rasmus Hjulmand af Limmer, Anne Jensdatter af Moeskjær og Anne Andersdatter af Krogsager. –

Min tese er, at den ANNE PEDERSDATTER fra Hejlskov, som 17/1 1751 bærer barn til dåben, er den samme som "Niels Nielsens hustru fra Hejlskov", der fremholdt barn 28/1 1742 - og Niels Nielsen af Hejlskov er selv fadder 24/4 1746 og 10/11 1748, -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.