hvor skal jeg lede efter en person, der betegnes som "uden Forstandsevner"

Startet af Birthe Hollingbery, 24 Nov 2013 - 14:29

Forrige emne - Næste emne

Inger Toudal

Citat fra: Birthe Hollingbery [1368] Dato 29 Nov 2013 - 12:48

Jeg har for øvrigt tjekket FT 1901 for Lillemosegård; men jeg kan ikke finde ud af, hvilken adresse jeg skal lede efter Sct. Hans hospital - Roskilde amt kommer ikke frem på Ao.


http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp : Roskilde amt, Sankt Jørgensbjerg sogn - FT-1901 er indtastet.

AO: 1901, Landsogn, Skt. Jørgensbjerg - er placeret under Københavns amt!

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birthe Hollingbery

Hej Inger

Mange tak for dit svar - det vil hjælpe mig på gled.

Vivi. Jeg havde selv tjekket Brejning, men Melhede kendte jeg ikke til. Det er for øvrigt forbavsende, hvor mange anstalter for "de svage i ånden", der fandtes omkring forrige århundredskifte.

Venlig hilsen
Birthe

Vivi Winther

Hej Birthe, her er lige et godt link http://www.forsorgshistorien.dk/9023/Litteratur- At jeg tjekkede Melhede er Hans`s fine link til dig som jeg blev nysgerrig, at se da jeg ej kendte denne.

Lige et link mere og så fra Fyn http://www.anbragtihistorien.dk/

Nu slut med et super link her får man meget let læselig kirkebog mv hår fundet flere af familien men ikke noget nyt, måske du kender den (jeg ikke før nu) http://www.odensedatabasen.dk/avanceret

De oplysninger du har om Johannes 1 barn kan de evt bruges eller havde han ikke noget med familien at gøre?? Vil du prøve at ligge dem herind??



Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Birthe Hollingbery

Hej Vivi.

Igen tak for din interesse. Jeg kendte godt til Odensedatabasen, som jeg kiggede på for et par år siden, da jeg prøvede at finde ud af mere om familien - dengang opgav jeg.

Johanne Marie Christensen føder en dreng Hans Peder Pedersen Theilgaard d.2. januar 1860
Nr Broby KB 1844-1864, Svendborg amt, Sallinge Herred opslag 20.

Udlagt barnefader er Tjenestekarl Peder Hansen paa Theilgaard.

Barnet bliver øjensynligt hos faderen.

Konfirmation: Allested KB 1849 - 1891, Svendborg amt, Sallinge herred opslag 157
præstens udsagn er bemærkelsesværdig: Kundskab - ingen, Opførsel - god.

Død: Vejle KB 1877 - 1891, Svendborg Amt, Sallinge herred opslag 105.

Allested, Vejle og Nørre Broby ligger meget tæt på hinanden.

Drengen har sandsynligvis ikke været helt rask, men han er vist Peder hansens eneste barn se FT 1870 Vejle,  opslag 16.

Men jeg kan ikke se, hvordan Peders kranke skæbne hjælper os i eftersøgningen af Rasmus Nicolai Pedersen. Jeg har nu også set efter ham på Sct Hans hospital. Jeg må vist til Odense for at se i de kommunale arkivalier.

Venlig hilsen
Birthe

Vivi Winther

Lidt nyt men ikke lige Rasmus

Citat fra dig;
Karen Kirstine f. 27 november 1863 - hende finder jeg i politiets registerblade som kokkepige flere steder.

Ankommer til Odense 4 juni 1904 fra Emmelev eller Hjadstrup gift med Niels Madsen begge født i Skamby sogn 1863, ejer Adelgade 69 fra 1911 måske før dog ikke 1906 (FT 1911 opslag 97 , FT 1916 opslag 102 , FT 1921 opslag 73) de bor alene.

Hvis det er dette registerblad du har på hende er det måske ikke hende da FT oplyser fødselsdata til 26 nov 1867 og Karen er fra Skamby ikke Odense. Jeg kan tage fejl!!

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1855561&backside=0&searchname=polit_adv

Men nu kan hun udelukkes som at have Rasmus boende  :)


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Birthe Hollingbery

Hej Vivi.

"Min"  Karen Kirstine er hende, hvis registerblad, du har sat ind. Hun er født i Odense Sct Knuds Kirke d. 27. november 1863. Så på trods af navneligheden er hun ikke identisk med hende, du har fundet.

Jeg fandt først frem til hende, fordi hun var fadder ved min mormors dåb i 1895, og kordegnen havde været så venlig at skrive adresser på fadderne.

Jeg er desværre ikke i tvivl om, at hun forblev ugift - i hvert fald til længe efter 1901.

Venlig hilsen
Birthe

Vivi Winther

Hej Birthe, jeg har sat hende Karen ind da hun er datter af Peder Rasmussen og Johanne Marie Christensen

http://www.odensedatabasen.dk/kilde/person/18631127002

dette tager jeg som korrekt dok.

du har mange oplysninger om familien her, men som jeg forstod kendte du til dem

http://www.odensedatabasen.dk/kilde/person/18340124001

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Birthe Hollingbery

Hej Vivi.

Du er en sand ildsjæl, må jeg sige. Det er fint at henvise til Odensedatabasen - men der er fejl i den.

Johanne Marie Christensen er født 1. februar 1839 i Voistrup, Nørre Broby.

Men hendes børn er rigtige.

Den Karen Kirstine, du har fundet er ikke "min", for hun hedder Madsen til efternavn og "min" hedder Pedersen, og hun bor på Fyn, men "min" befinder sig i København. Se politiets registerblad.

Det fremgår dog af politiets registerblad, at hun to gange har været et smut i Odense. Måske har hun i de perioder passet sine gamle forældre og sin yngre bror. - Men det er ren spekulation.

Men du skal under alle omstændigheder have tak for at opstøve disse personer i Odensedatabasen.

Venlig hilsen
Birthe


Inger Toudal

#38

Der er født en Karen Kirstine Rasmussen i Skamby 27. nov. 1863 (Skamby, Skam, Odense 1854-1891, opslag 86, nr. 7), datter af Gaardeier Rasmus Knud Madsen og hustru Anne Kirstine Knudsen. Så der er nok en fejl i Odensedatabasen, hvilket de selv skriver der sandsynligvis vil være, se http://www.odensedatabasen.dk/om

Karen Kirstine i 1863 og 1870 er ikke den samme person som Karen Kirstine i 1921. De har jo også forskelligt fødested.

Odense, Lunde, Hjadstrup, Emmelev, 1, 118, FT-1901, D4726
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Madsen    2/9-1863    Gift    Husfader    Gaardejer    Skamby Sogn, Odense Amt
Karen Kirstine Madsen    27/11-1863    Gift    Husmoder       Skamby Sogn, Odense Amt
Jacob Hansen    18/4-1838    Ugift    Tjenestetyende       Vigerslev Sogn, Odense Amt
Kristian Peter Kristiansen    24/6-1880    Ugift    Tjenestetyende       Hjadstrup Sogn, Odense Amt
Hans Larsen    27/4-1883    Ugift    Tjenestetyende       Sverrig
Rasmus Larsen    12/5-1886    Ugift    Tjenestetyende       Østrup Sogn, Odense Amt
Anna Marie Kristiansen    28/4-1882    Ugift    Tjenestetyende       Hjadstrup Sogn, Odense Amt
Kaoline Hansine Hansen    28/10-1882    Ugift    Tjenestetyende       Hjadstrup Sogn, Odense Amt

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birthe Hollingbery

Tak til Inger for henvisningen til Odensedatabasen. - Så blev jeg lidt mindre forvirret.

Og du har jo ganske ret, her er sket en sammenblanding af to forskellige personer med hver sit fødested, der bare tilfældigvis har samme fornavne.

Venlig hilsen

Birthe

Vivi Winther

Hej Birthe, jeg forstår slet ikke at Bruger Inger T skriver det er fejl, da datteren som er født før ægteskab, følger FT , men jeg vil lige ligge vielsen på

Niels og Karen Kristine
Viet 2 sep 1887 Forlover Rasmus Petersen og Peter Madsen
1854-1891 Skamby, Skam Odense opslag 170

Karen Kirstine er viet Madsen

Jeg tror ikke alt dette arbejde er en fejl

Johane Marie Rasmussen

18631127 Barn født Skt. Knuds Kirkestræde
18631127002 Karen Kirstine Pedersen
1866622 Barn født Albanigade
18660622002 Anne Sophie Pedersen
1869212 Barn født Sct. Jørgensgade 11
18690212003 Carl Christen Pedersen
187021 Folketælling
1871106 Barn født Sct. Jørgensgade 11
18711006003 Elisabeth Margrethe Christophine Pedersen
1874618 Barn født St. Jørgensgade 17
18740618006 Rasmus Nicolai Petersen
187761 Barn født St. Jørgensgade 17
18770601001 Jørgen Gantzel Valdemar Pedersen
1878914 Barn født St. Jørgensgade 17
18780914006 Marie Kristine Pedersen
188021 Folketælling St. Jørgensgade 17, forhus stuen
1882212 Barn født Overgade 50
18820212006 Anders Julius Pedersen
189021 Folketælling Overstræde 8, stuen
190121 Folketælling Frue Kirkestræde 9. stuen
http://www.odensedatabasen.dk/kilde/person/18340124001

Jeg ønsker slet ikke at forvirre dig derfor henviser jeg til mine opslag, jeg beder dig undskylde at dette har skabt forvirring.


Din Karen Kirstine finder du fødsel/dåb samt sogn for moderens 10 måneders dag

1863-1871 Odense Sct Knud, Odense, Odense opslag 183
1849-1891 Allested, Salling, Svendborg opslag 90

Begge forældre tjente i Allested i 1863.

Du får også lige den jeg vil mene er Carl Christian Petersen på Vej til USA

Navn:   Petersen, Carl Chr.   Stilling:   Murer
Alder:   24   Bestemmelsessted:   Lemont, Ill.
Kontrakt nr.:   462100   Forevisningsdato:   6/24/1892
Fødested:   ?   Fødesogn:   ?
Sidste oph.sogn:   Skamby   Sidste oph. amt:   Odense
Sidste oph.sted:   Skamby, Odense   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   Lemont   Bestemmelses stat:   Illinois
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I9192P5902


Men "jagten" på Rasmus er ikke slut  :)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Birthe Hollingbery

Hej Vivi.

Alle de børn, du nævner, er Johanne Maries børn med Peder Rasmussen - dem har jeg allerede; men der hvor der er fejl i Odensedatabasen, er hvor de blander Karen Kirstine Pedersen født i Odense ,Sct Knuds KB 27, november 1863, med en Karen Kirstine født i Skamby. Du vil også se, at Min Karen Kirstine befinder sig i København, på det tidspunkt den anden , nu gifte, Karen Kirstine køber ejendom i Odense. Jeg mener helt bestemt, at der er sket en sammenblanding af to personer i Odensedatabasen.

Jeg synes, dine oplysninger om Carl Christian på vej til Amerika er interessante. Jeg har aldrig kunnet finde ud af udvandringsarkiverne, så det er helt nyt for mig. Det er dog besynderligt, at hans stilling er murer, hvorimod han står som bager i FT 1906, da han bor hos mine oldeforældre i København. Jeg ved ikke, hvordan det hænger sammen. Det undrer mig også, at han skulle være kommet fra Skamby; men da jeg ikke kender noget til hans færden efter konfirmationen, kan det godt være rigtigt.

Jeg har for øvrigt i dag fået det tip, at Rasmus måske bare var det vi kalder en sinke, og så kan han sagtens være kommet ud at tjene.

Jeg er stadig meget imponeret af din ihærdighed - den skal du have mange tak for.

Venlig hilsen
Birthe

Inger Toudal

#42
Hej Birthe

Ved FT-1901 har Rasmus' forældre, som tidligere nævnt, oplyst at der er 4 levende børn og 1 dødt barn i deres ægteskab:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=19613#2003683 (opslag 15)

dvs. 5 børn i alt, men det stemmer ikke. Karen Kirstine er født, før forældrene blev gift, og der er fundet 7 børn født i ægteskabet. Odensedatabasen omfatter alle børn født i perioden 1814-1891 - se http://www.odensedatabasen.dk/nyheder/17 - så der skulle ikke mangle nogen.

Jeg tænker på, om det døde barn kunne være Rasmus, om han er kommet på institution efter 1890 og måske er død der? For 7 af parrets i alt 8 børn er jo fundet i København efter 1901. (Det er vel usandsynligt, at der menes Johanne Maries søn f. 1860 i Nr. Broby, død 1879 i Vejle, Svendborg amt.)

Mon der findes et skifte 1904 efter moderen?

Noget om institutioner for handicappede i 1800-tallet: http://www.sa.dk/content/dk/undervisning_og_temaer/webudstillinger/nyt_i_arkivet/da_der_blev_taget_hand_om_handicappede

Venlig hilsen
Inger T.

PS: Fejlen i Odensedatabasen består i, at Karen Kirstine Pedersen, født 27/11-1863 i Odense, ved FT-1921 er blevet blandet sammen med Karen Kirstine Madsen, f. Rasmussen 27/11-1863 i Skamby. Førstnævnte ses her ved FT-1901: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=19910#2021299 (opslag 211, 4. sal) - fødselsdatoen afviger med én dag i forhold til Politiets registerblad.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#43

Det ser ud til, at Carl Christian vender tilbage til USA i april 1907:

Navn:    Petersen, Carl C.   Stilling:    Bager
Alder:    38   Bestemmelsessted:    NY.
Kontrakt nr.:    204900   Forevisningsdato:    4/18/1907
Fødested:    Odense   Fødesogn:    Odense
Sidste oph.sogn:    ?   Sidste oph. amt:    - USA
Sidste oph.sted:    USA.   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City   Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Oscar II
Bemærkninger:    ANM: Oscar II.   IDkode:    D0708P0514

Sammen med broderen Anders?

Navn:    Petersen, Anders   Stilling:    Fyrbøder
Alder:    25   Bestemmelsessted:    NY.
Kontrakt nr.:    205000   Forevisningsdato:    4/18/1907
Fødested:    Odense   Fødesogn:    Odense
Sidste oph.sogn:    Odense   Sidste oph. amt:    Odense
Sidste oph.sted:    Odense   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City   Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Oscar II
Bemærkninger:    ANM: Oscar II.   IDkode:    D0708P0515

Kunne være Carl Christian i marts 1893:

Navn:    Petersen, Carl Chr.   Stilling:    Bager
Alder:    24   Bestemmelsessted:    Omaha, Nebr.
Kontrakt nr.:    129100   Forevisningsdato:    3/20/1893
Fødested:    ?   Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    København   Sidste oph. amt:    København
Sidste oph.sted:    Kbhvn.   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Omaha   Bestemmelses stat:    Nebraska
Skibsnavn:    Indirekte
Bemærkninger:    STL: Her er anført: Bager & Konditor.   IDkode:    I9294P1916

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birthe Hollingbery

Hej Inger

Mange tak for de sidste oplysninger. Det kan meget vel være min oldemors to brødre, du har fundet på vej til Amerika.

Jeg gad vide, om Carl Christen har været hjemme i Danmark for at overtale sin yngste bror til at tage med tilbage til Amerika! Ja, det kan jeg jo bare gætte på. Jeg tror dog, at han forblev som fyrbøder i nogle år, eller også havde han været til søs tidligere; for jeg kan huske, at efter min mormors død i 1955, fandtes nogle "kineserier", som jeg fik at vide, hendes onkel, der sejlede, havde haft med hjem.

Jeg har efterhånden styr på alle hendes andre onkler,og fyrbøder lugter af sømand, mener jeg.

Med hensyn til Odensedatabasen har jeg forstået, hvordan det hænger sammen. Derimod ved jeg ikke, hvorfor FT 1901 kun har 4 levende børn og 1 dødt barn.

Jeg har længe forestillet mig, at Rasmus var det døde barn; men jeg har ikke kunnet finde ham under døde mandkøn. Hvis han er død hjemme, burde han være bisat fra Vor Frue kirke, Odense, dels fordi det er sognekirken, og dels fordi faderen var ringer, og derfor havde en tilknytning til netop den kirke.

Jeg er begyndt at søge i de sogne, forældrene havde slægtninge: Allested, Vejle, Nørre Broby.

Venlig hilsen
Birthe

Birthe Hollingbery

Glædelig jul til alle.

Jeg har endnu ikke fundet ud af Rasmus' videre skæbne. Jeg er tilbøjelig til at give Inger ret - han er død mellem 1890 og 1901; han må være det døde barn, der refereres til i FT 1901 for forældrene.

Jeg fik som følge af denne tråd øjne op for, at også medlemmer af min familie drog til Amerika, og jeg er begyndt at kunne bruge Ellisisland databasen - er rigtig guldgrube. Så dejlig tak for at få mig ind på nye veje, Inger.

Jeg har jo også lært en del om forsorg i Danmark for 100 år siden, så jeg vil sige mange tak for den inspiration til alle, der har deltaget i denne tråd.

Venlig hilsen

Birthe