Hans Vedel i Tårnborg sogn

Startet af John Toft Kristensen, 23 Nov 2013 - 10:24

Forrige emne - Næste emne

John Toft Kristensen

Hejsa

Jeg mangler lidt hjælp til at få afkræftet / bekræftet forbindelsen mellem Hans Vedel, selvejer på Svendstrupgaard i Tårnborg sogn og Anders Sørensen Vedel.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg ikke selv har været i stand til at finde en forbindelse, udover at Hans Vedel, efter flere kilder, skulle være en søn af Poul Hansen Vedel, provst i Hjortlund og Kalvslund

Jeg finder også udsagnene upaatvivlelig og rimeligvis, blandt andet i sognepræsten Thorkild Winther's "Taarnborg sogns historie".

Det store spørgsmål er så om denne forbindelse kan sikkerhed kan bevises ??

På forhånd tak

Med venlig hilsen

John

Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Thestrup-Bjørn

#1
Mon ikke "din" Hans Vedel fra Tårnborg er identisk med Hans Wedell?

Den 3. marts 1721 blev Svenstrupgaard solgt af Kong Frederik den. 4 til skibsbarber Hans Wedell for 1.189 rigsdaler og 43 skilling. Kongen skyldte imidlertid Hans Wedell for gage og fordring på matroser fra "den store nordiske krig" der sluttede i 1720.
Hans Wedell overtog derfor gården for den nette sum af 4 rigsdaler og 11 skilling. Hans Wedell bliver den første selvejende bonde i Tårnborg sogn.


Se her - http://svenstrupgaard.dk/historien-om-svenstrupgaard.html

-----------

Se også her - http://www.blomhoej.dk/slaegtstavle/-4C2.4-birthe-ped/index.htm

Hans Wedell ser på dette link ud til at blive gift med Cathrina Christensdatter; sammen skulle de få 2 sønner:
Hans Johannes og Ole Johannes Wedel.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Toft Kristensen

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 23 Nov 2013 - 10:42
Mon ikke "din" Hans Vedel fra Tårnborg er identisk med Hans Wedell?

Den 3. marts 1721 blev Svenstrupgaard solgt af Kong Frederik den. 4 til skibsbarber Hans Wedell for 1.189 rigsdaler og 43 skilling. Kongen skyldte imidlertid Hans Wedell for gage og fordring på matroser fra "den store nordiske krig" der sluttede i 1720.
Hans Wedell overtog derfor gården for den nette sum af 4 rigsdaler og 11 skilling. Hans Wedell bliver den første selvejende bonde i Tårnborg sogn.


Se her - http://svenstrupgaard.dk/historien-om-svenstrupgaard.html

Jo, det er der ikke tvivl om

Med venlig hilsen

John
Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Thestrup-Bjørn

#3
Ved du, hvor og hvornår Hans Wedel døde? - og hvor gammel han blev?

I Tårnborg kirkebog 1694-1787 har jeg lige fundet, at hans kone (uden navn) ses som fadder:

Den 29. april 1725 (opslag 30)
Den 3. febr. 1726 (opslag 31)
Den 26. jan. 1727 (opslag 33)

- senere har jeg ikke tjekket; men i hvert fald lever hun da så endnu i 1727.


Og ved du, hvor og hvornår børnene er døbt?

---------------

Jeg fandt lige på FamilySearch følgende:

Povel Hansen
christening: 30 November 1716 NIKOLAJ KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father: Hans Povelsen Wedel Skibsbarbeer
mother: Maren Hansdr

- og

Sara Hansen
christening: 7 November 1714 NIKOLAJ KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
father: Hans Pofvelson Vedel Barberer
mother: Marie Johansdr

- om moderen hedder Maren eller Marie må tjekkes i kirkebogen; Hansdatter og Johansdatter kan være den samme.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Toft Kristensen

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 23 Nov 2013 - 11:46
Ved du, hvor og hvornår Hans Wedel døde? - og hvor gammel han blev?

I Tårnborg kirkebog 1694-1787 har jeg lige fundet, at hans kone (uden navn) ses som fadder:

Den 29. april 1725 (opslag 30)
Den 3. febr. 1726 (opslag 31)
Den 26. jan. 1727 (opslag 33)

- senere har jeg ikke tjekket; men i hvert fald lever hun da så endnu i 1727.


Og ved du, hvor og hvornår børnene er døbt?

---------------

Det store spørgsmål er om Hans Vedel er en søn af Poul Hansen Vedel

Med venlig hilsen

John
Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Thestrup-Bjørn

#5
Har du mon set, at jeg har fundet, at patronymet er Poulsen - se mit sidste indlæg.

Har jo også fundet et par børn.


Grunden til, at jeg spørger efter Wedels dødsdata er, at et eventuelt skifte kunne bringe dig tættere på hans herkomst.

Det er svært at hjælpe med bevis for noget som helst, hvis du ikke giver lidt flere oplysninger om Hans Wedel.

---------

Og har du mon tjekket, om han får borgerskab i København? Eller i kongelig bevilling?
I ansøgningen (og/eller i bevillingen) vil der sandsynligvis står hans fødested - og måske endda faderens navn!

----------

BEMÆRK, at en Berthel Povelsen Wedel er fadder for sønnen Povel 30.11.1716 (Nic. ao-opslag 234).

Denne er sandsynligvis barnets farbroder!

HER har du vist nævnte Berthel - http://billebrahe.com/getperson.php?personID=I113193&tree=tree1
◦Rektor Nyborg 1717, Præst Gunslev 1727, Mag. 1742.

LÆG mærke til, at hans mor hedder Sara (som Hans Wedels datter i 1714!)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Toft Kristensen

Hejsa

Hans Vedel køber Svendstrupgaard 3 marts 1721 af Frederik IV

Hans Vedel dør 20 juli 1740, og gården overgår derefter til hans søn Johs. Vedel

Med venlig hilsen

John
Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Thestrup-Bjørn

#7
Se mine VIGTIGE tilføjelser i sidste indlæg!

For nu er jeg tæt på (og på ret kort tid) at have fundet det bevis, du mangler.


Hvis der i Wibergs præstehistorie skulle stå, at præsten i Gunslev, Berthel Povelsen Wedel (Wellejus) blev hører ved Vor Frue kirke FØR han som nævnt var fadder den 30.11.1716, så har du efter min mening et klart bevis på, at Hans (Povelsen) Wedel er hans broder.


Og så håber jeg da, at du er glad for det, jeg har fundet.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Toft Kristensen

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 23 Nov 2013 - 12:51
Se mine VIGTIGE tilføjelser i sidste indlæg!

For nu er jeg tæt på (og på ret kort tid) at have fundet det bevis, du mangler.


Hvis der i Wibergs præstehistorie skulle stå, at præsten i Gunslev, Berthel Povelsen Wedel (Wellejus) blev hører ved Vor Frue kirke FØR han som nævnt var fadder den 30.11.1716, så har du efter min mening et klart bevis på, at Hans (Povelsen) Wedel er hans broder.


Og så håber jeg da, at du er glad for det, jeg har fundet.

Der er lidt at abejde med  -:)
- tusind tak for hjælpen

Med venlig hilsen

John
Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Thestrup-Bjørn

#9
Så lige det sidste efter have tjekket Wibergs præstehistorie.

Du finder den her - http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=wiberg1&sideid=252&storleik=

Se Bind I - foto nr. 252 - og bogens side 503 i Gundslev sogn.

Bertel Poulsen Wellejus (Wedel), født 1689, afsat jan. 1742 og død 1752 - uden børn.
Var hører i København, før han blev rektor i Nyborg den 4. aug. 1717 og før han blev magister i 1718..

Så han er helt sikkert IDENTISK med fadderen i Nic. Kbh. den 30. nov. 1716 - på det tidspunkt står der netop, at han var hører i København ved Vor Frue Latinskole (Nic. ao-opslag 234).

Da Wiberg skriver, at Bertel ingen børn fik med de to hustruer, kunne det være rigtig interessant at finde et skifte efter ham. Hans søskende (og/eller) søskendebørn burde jo arve ham.

Desværre skriver Wiberg intet om, hvor han døde (som afsindig!).

--------

Ergo - jeg tør godt tro på, at ovennævnte Bertel er broder til "din" skibsbarber Hans Povelsen Wedel og dermed sønner af præsten Povl Hansen Wedel (Vedel), som netop skulle få i alt 1 datter og 2 sønner.
Og så se rigtig godt på familiens fornavne.

Der fødes faktisk en Berthel Vedel i Tårnborg sogn den 30. nov. 1776 = en efterkommer efter "din" Hans Povelsen Wedel.


Behøver du mon yderligere bevis?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Arne Lago von Kappelgaard

Kære John Toft Kristensen!

Jeg tillader mig herved at sende et udpluk af Vedel-slægtens mandslinie:

Søren Sørensen (Wellejus), d.1571 Vejle,
købmand + rådmand i Vejle.  Søn:


Anders Sørensen Vedel, f.9.11.1542 Vejle, d.13.2.1616 Ribe,
gift 20.8.1581 Mette Hansdatter Tavsen/Tausen, f.6.2.1561 Ribe, d.27.12.1633 Ribe.  Søn:


Lauge Andersen Vedel, f.1592 Vejle, d.1648,
g.m.Lisbet Johannesdatter Mauritii.   Søn:


Hans Laugesen Vedel (1624-1674), magister, præst i Andst-Gersten og provst.  Søn:


Poul/Povel Hansen Wedel, præst i Hjortlund-Kalvslund pastorat.  Sønner:


Bertel Povelsen Wedel, f.1689, d.1752
Hans Poulsen Wedel til Svendstrupgaard/Tårnborg, d.20.7.1740.   Søn:


Povel Hansen Wedel, f.1716 København.




Slægten Tavsen/Tausen:


Hans Tausen, f.ca.1494 Birkende/Fyn, præst, biskop og reformator, d.11.1561.   Datter:

Dorthe Hansdatter Tausen, f.1538, d.15.4.1601 Ribe, g.m. Hans Lausesen, f.31.1.1530 Ribe,
d.16.8.1594 Ribe. biskop i Ribe.   Datter:


Mette Hansdatter, f.16.2.1562 Ribe, d.27.12.1633 Ribe, g.m. Anders Sørensen Vedel, se dette ægtepar. Anders svigerfar var Lauge Steffensen/Lave Staffensen/Lago Stefanus Ripæ, født engang i 1490érne, død 1.10.1554 Ribe, hvor han var rådmand. Han var gift med Mette Kristiernsdatter, d.15.6.1554 Ribe, datter af den bekendte borgmester i Varde, Christen Nielsen.

Jeg har "kun" taget et udpluk af det væsentlige, der viser linierne, der kan findes mere.

Som en krølle på halen, fra denne Lago/Lave/Lauge har jeg mit mellemnavn, iøvrigt kan man følge dette specielle navn gennem mange linier, helt ned til dato, men det er en helt anden historie. Portrætter af dette ægtepar kan stadig ses i Viborg domkirke, og navnet Lago Andreæa Wellejus er optegnet på præstetavlen i Sct.Katarina klosterkirke.
Slægten Vedel er en gammel præsteslægt, med mange linier. Den mandlige linie er stadig i fuld vigør.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Thestrup-Bjørn

#11
Hej Arne!

Kunne du ikke lige oplyse din kilde til dit anførte om slægten Vedel?
- ellers er der ingen muligheder for at kontrollere oplysningerne og dermed be- eller afkræfte dine påstande.

Det er jo netop en bekræftelse, John ønsker - og som jeg (med mine oplyste kilder) mener at have givet ham.

------------

For øvrigt forstår jeg ikke, at I skriver, at Hans Povelsen Wedel døde den 20. juli 1740

- det passer da vist ikke med Tårnborg kirkebog - se 1740 ao-opslag 96.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#12
Gentager lige

Hans Povelsen Wedel døde IKKE den 20. juli 1740

Han blev begravet onsdag, den 20 januar 1740 (Tårnborg kirkebog ao-opslag 96).


Iflg. Bauers kalender:
Ephiphania = Hellig tre Konger =  6. januar
2. Post Ephip. er = 17. jan
- og "onsdagen derefter" (som det anføres i kirkebogen) er altså den 20. januar!
(den næste begravelse sker den 31. januar = Dom 4. post Epiph.)

Så nogen har klokket gevaldigt i det og læst et 1-tal (jan.) for et 7-tal (juli).


Det kan undre, at ingen åbenbart har tjekket den originale kilde  ???
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Arne Lago von Kappelgaard


Thestrup-Bjørn!
Du skrev selv i går den 23.11. kl.14:33 følgende:
"Ergo - jeg tør godt tro på, at ovennævnte Bertel er broder til "din" skibsbarber Hans Povelsen Wedel og dermed sønner af præsten Povl Hansen Wedel (Vedel)."

Hvad er problemet? Hvis du går ind på Google og skriver følgende i søgefelt: Hjortlund-Kalvslund Pastorat-Ribewiki, så kommer der en Poul Hansen Wedel frem ved år 1682, vel den af dig omtalte person, og han står som"- søn af Hans Laugesen Vedel (1624-1674), magister, præst i Andst-Gersten, og provst."

Ergo Thestrup-Bjørn, jeg tør godt tro på, at denne Hans Laugesen Vedel kun kan være søn af Lauge Andersen Vedel, igen søn af Anders Sørensen Vedel (1542-1616). Hvis man bærer navnet Vedel og samtidig er præst, så er der altså nogle klokker der ringer, eller de burde ringe, hvis ellers man har beskæftiget sig med genealogi i nogle år.

Jeg gik ud fra, at John Toft Kristenssens oplysning om dødsdag var korrekt, har ikke tjekket det, da jeg "kun" ville vise den eventuelle forbindelse som han efterlyste til Anders Sørensen Vedel, men som han ikke kunne finde bekræftigelse på.
Nu skal man ikke gøre det sværere end det er. Det har åbenbart ingen interesse for vedkommende, da indlægget står som ubesvaret nu snart 24 timer efter. Sådan er det, bare lidt dumt man har brugt tid på tid, men man bliver jo klogere for hver dag der går.

Med hilsen

Arne Lago von Kappelgaard



Litteratur Vedel til anbefaling:


Danske Magasin (1843), I bd. 3 hefte s.43-47.

Adolph Georg Halling: "Meine Vorfahren und ihre Verwandtschaften," Vol.II, (1844).

C.F.Wegener: "Historiske Efterretninger om Anders Sørensen Vedel," (1847).

J.Kinch: "Ribe Bys Historie og beskrivelse før Reformationen," (1869).

O.Nielsen dr.phil., arkivar: "Ribe Oldemoder," (1869). (Avia Ripensis).

Jens Vahl: "Slægtebog over afkommet efter Anders Sørensen Vedel," (1896-Missionstrykkeriet).
             " Afkommet efter Christjern Nielsen, Borgmester i Varde, o.1500. (1879-1897).

Th. Hauch-Fausbøll: "Slægtshåndbogen," (1900), s.1165-1187).

Nyt Dansk Adelslexicon (1904), s.308-309.

Slægtstavle-Samlingen, (1931), s.181.

Knud Secher: " Meddelelser om slægten Secher (Siker)," (1939-2. udgave), s.16.

T. Glahn: "Slægten Vedel i Sønderjylland," (Sønderjydsk Månedsskrift 1943, s.127-133).

Dansk Biografisk Leksikon (1943), s.177-235.

Våbenførende Slægter i Danmark, bd.2 side 303, og bd.3 s.58 (1946).

Danmarks Adels Årbog 1946 II, s.83-89, samt senere tilføjelser.

Poul Nedergaard: "100 danske præsteslægter," (1954), s.91-93.

Allan Karker: "Anders Sørensen Vedel og den danske krønike," (1955).

Trap Danmark (1965), bd.12, Odense Amt, Veflinge sogn, s.388.

"Danske slotte og herregårde" (1965), Holsegaard, s.323-328, Kærsgaard, s.329-336, Elvedgaard, s.337-350.

Per Hougaard: "Heraldisk Tidsskrift" (1967) nr.16, s.249-260.

Søren Lago Vedel: Breve til Arne Lago von Kappelgaard, (1969/1970).

Danmarks Historiens Blå Bog (1970), s.439-441.

Ole Degn: "Livet i Ribe 1560-1700 i samtidiges optegnelser," (1971), s.60-62, 79-81, 140-142, 164-166.

Danske Adelsvåbener (1973), s.496 og 605.

Personalhistorisk Tidsskrift 114,1994, I, s.1-51. (Jens Ingvordsen: "Bidrag til den Vedel´ske personalhistorie (1542-1807).

Personalhistorisk Tidsskrift 1995:I, s.44-51 og 58-59.

Anne Riising: "Skoler og undervisning i Odense i Hans Tausens barndom," i Fynske årbøger 1994 s.21.

Vejles Historie, bd.I: "Fra vadested til by-indtil 1786," (Vejle 1997).

Ernst Peter Vedel: "Anders Sørensen Vedel", (2002).

Jakob Kieffer-Olsen: "Anders Sørensen Vedel," (Vejlebogen 2002, s.83-87).

Marita Akhøj Nielsen: "Anders Sørensen Vedels filologiske arbejder," (2004).

Marie Christensen: "Fra Birkende til Ribe."

På det Kongelige Bibliotek (Add.110.8), ligger Lauge Andersen Vedel´s stambog, videreført af hans søn, Johan Laugesen Vedel, igen af hans søn, Lauge Johansen Vedel, og den slutter med hans søn, Bagge Laugesen Vedel.

To breve fra Anders Sørensens Vedel´s hustru til hendes søn Søren Andersen Vedel (uden årstal), meddelt af justitsråd Molbech i Danske Magasin´s 1.bd. første hefte.

Casper Frederik Wegener: "Om Anders Sørensen vedel," (1846/2.oplag 1847).

Om ASV-Dansk Biografisk Leksikon – 25/183.




John Toft Kristensen

Kære Arne og Thestrup-Bjørn

Jeg spurgte som udgangspunkt om forbindelsen mellem Hans Vedel på Svendstrupgaard og Anders Sørensen Vedel, idet jeg fra flere sider havde fået at vide at det ikke var muligt at fastslå denne.

Jeg har været i kontakt med flere forskellige, der påstod at have svaret, men jeg synes ikke at der var indhold nok i de forklaringer jeg fik, så jeg var som udgangspunkt slet ikke klar over at det var så forholdsvist simpelt og nemt at komme videre med at finde et holdbart bevis

Jeg er glad for den hjælp I begge har givet mig, det er dejligt at møde hjælpsomhed og indsigt

igen, mange tak for hjælpen
- og jeg har faktisk ikke haft mulighed for at svare før nu  :)

Med venlig hilsen

John

- der har en hustru der hedder Vedel
Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Hej John Toft Kristensen!

Jeg har lige "rodet" lidt mere med dine Vedel i Tårnborg, men jeg ved ikke hvor stor din interesse er.
Det klogeste ville nok være, at lave et slægtstavle ud fra de give oplysninger, så man får overblikket. Men nedenstående er hvad jeg har fundet indenfor nogle timer.

Da Hans Povelsen Vedel dør i 1740 står der "i sit alders  Aar", men ingen alder er påtegnet, desværre.
Men den Madame Wedels i Svendstrup, 54 år gammel, jeg har fundet død i Tårnborg 5.11.1738 (ops.95) er efter al sandsynlighed Hans Vedels kone Cathrina Christensdatter, der så må være født ca.1684. Så Hans Vedel er vel født ca.1675-80 ?

Så langt så godt. Den Bertel Wedel der bliver født 30.11.1776 Tårnborg (ops.80-højre side) og vel opkaldt efter den "afsindige", står som søn af Johannes Vedels og Maren Nielsdatter i Svendstrup, og forældrene samt Bertel står optegnet sammen i FT 1801 Tårnborg/Svendstrup by/24.familie (ops.6), og Bertel er 25 år, moderen Maren Nielsdatter er 62 år, men faderen Johannes Vedels alder er ikke noteret!

Da Bertels mor Maren er 62 år i 1801, så må hun være født ca.1739, og da mændene gennemgående er nogle år ældre, så må Johannes Vedels vel være født i 1730érne. Men hvor hører han til?
Er han barnebarn af Hans Povelsen Vedel? Han havde jo 2 sønner, Hans Johannes og Ole Johannes, men deres fødsel har jeg ikke. De er måske født i Tårnborg fra 1721 hvor faderen overtog gården Svendstrup, så du burde nok søge efter dem der.

Jeg har så prøvet FT 1787  Sorø/Slagelse/Tårnborg/Svendstrup, og der står en familie (ops.3):

Hans Vedel, 47 år (altså født ca.1740)
Catrine Christensdatter, 37 år (altså født ca. 1750)
Maren Hansdatter, 16 år (altså født ca. 1771)
Christen Hansen, 13 år (altså født ca. 1774)

Går vi så bagud til fødte i Tårnborg 1740, intet, men på Hellig Tre Kongers dag i 1741 (ops.47) står der en Hans, søn af Johannes Wedel - eller rettere "-Johannes Wedelsens Søn døbt Hans."

Hans + Cathrine har ihvertfald 4 børn:

Maren Hansdatter, f.1772 (ops.76),
Christen Hansen, f.1775 (ops.79),
Niels Hansen, f.1782 (ops.114),
Birte Hansdatter, f.1784 (ops.120),

Hans står som Hans Johansen Vedel eller Hans Vedel. Efter hans patronymikon burde faderen hedde Johannes eller Hans, og da vi ved, at Hans er født 1741 så kunne han godt være søn af Hans Povelsen Vedels søn Hans Johannes (fødeår ukendt), som jo er dobbeltkonfekt, da Hans/Johannes er identiske.

Aldersmæssigt ville Bertel passe ind i denne søskendeflok, men den går jo ikke, for vi ved jo, at faderen hedder Johannes Vedels og kunne godt være identisk med (Ole) Johannes Wedel.
I 1770 dør en Joh.Vedels hustru i Svendstrup-55 år 9 mdr. gammel (altså født ca.1715). Det kan hverken være Hans Johansen Vedel eller Johannes Vedel´s koner, for de lever ifølge FT i 1801. HMMM

I forbindelse Maren Hansdatters dåb i 1772 står der som testes/faddere: Anne Johannesdatter Vedel, Johannes Vedel I Svendstrup og søn Ole Johansen Vedel, Ladefoged på Dyrehavedgaard. Så kan man spørge, om Ole Johansen Vedel er identisk med Bertel Wedels far Johannes Wedel, og de nævnte Ole Johansen Vedel og Anne Johannesdatter er vel søskende, og vel så søskende til Bertel.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Thestrup-Bjørn

#16
Hej Arne!

Jeg tror, at der er noget galt.

Du skriver i starten:
Da Hans Povelsen Vedel dør i 1740 står der "i sit alders  Aar", men ingen alder er påtegnet, desværre.
Men den Madame Wedels i Svendstrup, 54 år gammel, jeg har fundet død i Tårnborg 5.11.1738 (ops.95) er efter al sandsynlighed Hans Vedels kone Cathrina Christensdatter, der så må være født ca.1684. Så Hans Vedel er vel født ca.1675-80 ?


MEN den Madam Wedel (død 1738) må være identisk med Hans Povelsen Wedels børns mor: Marie (eller Maren) Hansdatter (eller Johansdatter) – børn Sara født 1714 og Povel født 1716 (Skt. Nic., København, se mine tidligere indlæg).

Vi har kun navnet Cathrine Christensdatter fra en website med nogle tvivlsomme oplysninger  ???

Du skriver videre:
Er han barnebarn af Hans Povelsen Vedel? Han havde jo 2 sønner, Hans Johannes og Ole Johannes, men deres fødsel har jeg ikke. De er måske født i Tårnborg fra 1721 hvor faderen overtog gården Svendstrup, så du burde nok søge efter dem der.

Disse sønners navne stammer også fra den tvivlsomme website,
som jeg desværre i starten af denne tråd kom til at linke til  ???

Tilsyneladende har forfatteren blandet de to Hans Wedel sammen, for Cathrina Christensdatter er anført som født 1749  - så hun kan jo umuligt være død 1738
Her er igen det uheldige link med FEJL
http://www.blomhoej.dk/slaegtstavle/-4C2.4-birthe-ped/index.htm

-------------------

Her er et par Vedel i Oeders Efterretninger 1771 i Tårnborg sogn:


Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Hans Johansen Vedel Mandens erhverv:  Selv-Eyer
Mandens alder:  30 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 - Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  22
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Taarnborg - Herred:  Slagelse
Amt:  Sorø Stednavn:  Svendstrup Bye
Indtastningsnr:  C0640 Løbenr.:  6



Kilde: OE-1771
Mandens navn:  Johannes Vedel Mandens erhverv:  Selv-Eyer i Aftægts Huus
Mandens alder:  52 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  2 - Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  30
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Taarnborg - Herred:  Slagelse
Amt:  Sorø Stednavn:  Svendstrup Bye
Indtastningsnr:  C0640 Løbenr.:  12

[Denne Johannes er således født ca. 1719]

--------------------------------------------------------------------

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Taarnborg, Taarnborg, Svendstrup, 11, FT-1787, C5284

Johannes Wedels Enke 48 Enke Madmoder i Huuset nærer sig af Spinderokken  
Bertel Wedel 11 Ugift Hendes Søn

Denne enke må være identisk med Maren Nielsdatter  
--------------------------------


Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Taarnborg, Taarnborg, Svendstrup, 1, FT-1787, C5284

Hans Wedel 47 Gift Hosbond Selvejer-Bonde  
Catrine Christensdatter 37 Gift Madmoder  
Maren Hansdatter 16 Ugift [Børn]  
Christen Hansen 13 Ugift [Børn]  
Jens Hansen 24 Ugift Konens Syster-Søn gevorben National  
Peder Pedersen 8 Ugift Konens Broder-Søn  
Michel Pedersen 23 Ugift [Tienestefolk]  
Peder Madsen 16 Ugift [Tienestefolk]  
Karen Olsdatter 27 Ugift [Tienestefolk]  
Ellen Rasmusdatter 17 Ugift [Tienestefolk]


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#17
Johannes Hansen Wedel er som sine 2 søskende født i København
og døbt 13. sept. 1719 i Skt. Nicolai Kirke (ao-opslag 282)

Præsten har godt nok kaldt faderen for Anders, hvilket jo er helt forkert.
Desværre er det ikke første gang, vi har set fejl i kirkebøgerne.

Der er absolut ingen tvivl
- det er den rigtige Johannes [og dermed lillebror til Sara (1714) og Povel (1716)]


-------------

Vi har således:
Hans Povelsen Wedel, død 1740 gift med Maren Johansdatter, død 1738

Med sikkerhed kendes foreløbig 3 børn:

Sara Hansdatter Wedel, født 1714 København (Nic.)
Povel Hansen Wedel, født 1716 (samme sted)
Johannes Hansen Wedel, født 1719 (samme sted), død mellem 1771-1787
- 1. gang gift med ukendt (død 1770)
- 2. gang gift med Maren Nielsdatter, lever 1787 som enke
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Toft Kristensen

Citat fra: Arne Lago von Kappelgaard [18221] Dato 26 Nov 2013 - 15:14
Hej John Toft Kristensen!

Jeg har lige "rodet" lidt mere med dine Vedel i Tårnborg, men jeg ved ikke hvor stor din interesse er.
Det klogeste ville nok være, at lave et slægtstavle ud fra de give oplysninger, så man får overblikket. Men nedenstående er hvad jeg har fundet indenfor nogle timer.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Arne

Jeg er meget interesseret i alt der har med Vedel at gøre, idet Birgit ( min hustru ) er en Vedel og hun blot venter på at jeg involverer mig endnu mere i hendes slægt, så interessen er der helt klart

Jeg står desværre med et ben i flyveren til Gran Canaria, og jeg har ikke tid til at kigge nærmere på alle oplysningerne du giver, men det vil jeg helt sikkert gøre så snart jeg er hjemme igen

Så indtil da, mange tak for hjælpen og jeg skal nok vende tilbage

Med venlig hilsen

John
Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

John Toft Kristensen

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 26 Nov 2013 - 17:21
Johannes Hansen Wedel er som sine 2 søskende født København
og døbt 13. sept. 1719 i Skt. Nicolai Kirke (ao-opslag 282)

Præsten har godt nok kaldt faderen for Anders, hvilket jo er helt forkert.
Desværre er det ikke første gang, vi har set fejl i kirkebøgerne.

Der er absolut ingen tvivl
- det er den rigtige Johannes [og dermed lillebror til Sara (1714) og Povel (1716)]


Hej Thestrup-Bjørn

Tak for dine informationer om Vedel slægten, det er meget prisværdigt, og Birgit ( min hustru ), der en Vedel venter på at jeg involverer mig endnu mere i hendes slægt.

Jeg står desværre med et ben i flyveren til Gran Canaria, og jeg har ikke tid til at kigge nærmere på alle oplysningerne du giver, men det vil jeg helt sikkert gøre så snart jeg er hjemme igen

Så indtil da, mange tak for hjælpen og jeg skal nok vende tilbage

Med venlig hilsen

John
Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Thestrup-Bjørn

God tur, John

Vær lige opmærksom på, at jeg i mine to sidste indlæg gør opmærksom på nogle af Arnes misforståelser!


Og jeg gentager det, du vist i farten ikke så (med lidt tilføjelser):

Vi har således:

Hans Povelsen Wedel, født 16xx, død 1740
gift med Maren (Marie) Johansdatter, født ca. 1684, død 1738

Med sikkerhed kendes foreløbig 3 af parrets børn:

a) Sara Hansdatter Wedel, født 1714 København (Nic.)
b) Povel Hansen Wedel, født 1716 (samme sted)
c) Johannes Hansen Wedel, født 1719 (samme sted), død mellem 1771-1787
- 1. gang gift med ukendt (død 1770) - børn Hans, døbt 1741
- 2. gang gift med Maren Nielsdatter, lever 1787 som enke - børn Bertel, døbt 1776
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

John Toft Kristensen

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 26 Nov 2013 - 17:52
God tur, John

Vær lige opmærksom på, at jeg i mine to sidste indlæg gør opmærksom på nogle af Arnes misforståelser!

Og jeg gentager det, du vist i farten ikke så (med lidt tilføjelser):

Vi har således:

Hans Povelsen Wedel, født 16xx, død 1740
gift med Maren (Marie) Johansdatter, født ca. 1684, død 1738

Med sikkerhed kendes foreløbig 3 af parrets børn:

a) Sara Hansdatter Wedel, født 1714 København (Nic.)
b) Povel Hansen Wedel, født 1716 (samme sted)
c) Johannes Hansen Wedel, født 1719 (samme sted), død mellem 1771-1787
- 1. gang gift med ukendt (død 1770) - børn Hans, døbt 1741
- 2. gang gift med Maren Nielsdatter, lever 1787 som enke - børn Bertel, døbt 1776

Johannes Hansen Vedel
- døbt 13 sep 1719 i Skt Nikolaj
- død 24 oktober 1777 i Tårnbog sogn

- gm Maren Olesdatter 7 juni 1739 i Tårnborg Kirke

Maren Olesdatter
- født ca 1714
- død 22 maj 1770 i Tårnborg sogn

Jeg har følgende børn efter dem :
Hans Wedel døbt 6 januar 1741
Johannes Wedel, født 1742, død 1743
Maren Johannesdatter, døbt 26 januar 1744
Ole Johanesen Wedel, døbt 24 oktober 1745
Johannes Wedel, født 1747
Anna Johannesdatter, født 1750

Johannes Hansen Vedel bliver Maren Nielsdatter og de får en søn der bliver døbt Berthel i 1776

Det er svært st slippe det her  -:)
- men jeg er nødt til at få pakket kufferten nu !

Med venlig hilsen

John









Med venlig hilsen

John Toft Kristensen

Se mere på www.1uz.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Thestrup Bjørn

Den "døve" støtter den "blinde", ved forenede kræfter, hiv og slæb, o.s.v., o.s.v. .
Det laver jo lidt ravage, når der bliver opgivet 2 navne (Hans Johannes og Ole Johannes), hvor førstnævntes eksistent er mere end tvivlsomt, og den anden hedder delvis noget andet. Men det er altid rart at have sådan en kapacitet som dig som tovholder, så kan det ikke gå helt galt, og skulle det gå "galt" så må vi jo gifte os, som de sagde for ikke så mange år siden.

Der er blevet reddet nogle tråde ud, og jeg har været på loft og finde tavler frem, selvom det ikke gav så meget, ud over at Johannes Hansen Vedel var gift to gange. I dette ægteskab var der ihvertfald 6 børn, hvor Hans Johansen Wedel vist var den ældste (f.1741 Tårnborg).

Hans Johansen Vedel/Wedel havde mindst 5 børn. Så med det du har opgivet, og egne noter, kan der med fare for at blive korrekset af Thestrup Bjørn, med forsigtighed opstilles  følgende:

Povel Hansen Vedel g.m. Sara, Søn:

Hans Povelsen Vedel, f.ca.1675-1684, begr. 20.1.1740 Tårnborg (ops.96), g.m. Maren/Marie
                               Hansdatter/Johansdatter, f.ca.1684, d.5.11.1738 Tårnborg, (ops.95). Søn:
                               (Har 2 sønner + 1 datter).

Johannes Hansen Vedel, dbt.13.9.1719 København/Sct.Nicolai, gift (1) Maren Olsdatter, gift (2)
                               Maren Nilsdatter. (Har 4 drenge + 2 piger), Søn:

Hans Johansen Vedel, f.1741 Tårnborg (ops.47), g.m. Catrine Christensdatter, f.1749/50. (Har
                                 3 drenge 2 piger), Søn:                               

Christen Hansen (Wedel), f.2.4.1775 (ops.79), lever med forældrene i Tårnborg 1801.

Personerne Anne Johannesdatter/Ole Johansen Vedel der nævnes ved Maren Hansdatters fødsel i 1772, er sønner af Johannes Johannessen Vedel-en bror til Hans Johansen Vedel.

Du har jo stor viden Thestrup Bjørn, og du skriver: "Johannes Wedels Enke 48 Enke Madmoder i Huuset nærer sig af Spinderokken 
Bertel Wedel 11 Ugift Hendes Søn."

Derfor vil jeg spørge dig, om du før har været ude for, når ovennævnte personer plus manden der skulle være død, optræder på FT 1801? Bertel opgives til 25 år, hans mor Maren Nielsdatter til 62 år, og hans far Johannes Wedel er nævnt men uden alder!!!
Er det ikke usædvanligt?

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard




Thestrup-Bjørn

#23
Hej Arne!

Johannes Wedels enke ses som bekendt i 2 folketællinger
– og selvfølgelig er hans alder ikke nævnt i FT1787 og FT1801 (når han er død)
Det var KUN levende, der blev optalt (som i alle senere folketællinger) – og dermed kun de levendes data, der anførtes.

At den afdøde mands navn nævnes, er jo nok for at bemærke, at hun via hans sociale status som selvejer havde været  "noget ved musikken" – og, at hun altså (som enke) ikke var en helt almindelig husfæster, der lever af at spinde.

Det mest "normale" ville have været, at hun stod som (fru eller Madam) Maren Wedel; men optælleren har valgt en anden måde at identificere hende på - i hvert fald skulle ingen være i tvivl om, at netop hun var enke efter selvejeren Johannes Wedel.

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Taarnborg, Taarnborg, Svendstrup, 11, FT-1787, C5284

Johannes Wedels Enke 48 Enke Madmoder i Huuset nærer sig af Spinderokken  
Bertel Wedel 11 Ugift Hendes Søn
----------------------------------------------------

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Taarnborg, Svendstrup, , 24, FT-1801, B6888

Johannes Wedels enke Maren Nielsdatter 62 Enke(mand) huusmoder huus med jord  
Berthel Johannesen 25 Ugift hendes søn søe bevis  
Kiersten Pedersdatter 19 – tjenestepige

----------------------------------------------------------

Som jeg har påvist fra Oeders Efterretninger, lever Johannes Wedel endnu i 1771, 52 år gl. (som selvejer på aftægt) = født 1719
– og John har i går oplyst, at Johannes Hansen Wedel  er død  24 oktober 1777 i Tårnbog sogn, hvilket er korrekt iflg. kirkebogen (ao-opslag 109)
– deri kaldes han dog for Johannes Vedel (begr. 29.10.1777; hans alder beviser, at han netop er født 1719).

---------------------------

Nu synes jeg, vi skal lade John være på ferie – for de forhold, han var i tvivl om, er ALLE BEVIST.
Jeg er bange for, at det forvirrer mere, end det gavner, hvis vi bliver ved med diverse teorier, som jo slet ikke mere er nødvendige.
John har tilsyneladende i forvejen ALT om Hans Povelsen Wedels efterslægt i selve Tårnborg sogn.
Det havde bare været rart, hvis de var oplyst i Johns allerførste indlæg, så havde man sparet lidt tid.


HUSK, at vi intet kender til Hans Povelsen Wedels fødeår  - kun, at det må være før 1693 (og før moderens død, som jeg dog ikke kender). Gætværk i denne videnskab er så absolut et onde!
Selvom faderen iflg. Wiberg dør 1692, kan moderen sagtens være frugtsommelig på det tidspunkt (derfor er Hans med bestemthed født FØR 1693).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Brejl

Jeg ved ikke om nogen stadig følger med her, men skiftet efter [Bertel Poulsen] Wellejus findes i Stubbekøbing


W 360:12 Gundslev
Han dør i Stubbekøbing og begraves 13.4.1752 opslag 266
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118864#156991,26325577

Stubbekøbing Byfoged
Skifteprotokol
1719-1768

216    [Bertel Poulsen] Wellejus, magister i Stubbekøbing. 10.4.1753, fol.449.
E: Inger [Lauridsdatter Hald]. LV: Frederik Bøgh, degn i Torkilstrup. A:
1) bror [Hans Poulsen Wedel, ejer af Svenstrupgård [i Tårnborg sogn] ved Korsør. 2B:
a Johannes Wedel, ejer af Svenstrupgård
b datter g.m. Adolf Wahl, gartner og slotsforvalter på Jægersborg.
[Afdøde havde været præst i Gundslev på Falster, men afsat 6.4.1742. Han døde 7.4.1752]. 
Erik Brejl
https://brejl.dk

Anton Blaabjerg

Brejls uddrag ville have været et godt udgangspunkt (der synes dog at være en manglnende]) et sted i.f.m. fyren ved Korsør.

Erik Brejl

Tak Anton.
Men hov, hvad er nu det?
Jeg er gået ud fra som givet, at de to arvinger er søskende, for "de to rette og sande arvinger" kan vel ikke være en brorsøn og en datter, så jeg gik ud fra fra at datteren var datter af afdødes bror, men der står faktisk om hende: "den salig afdødes havde (hafte) datter" .
Hvordan hænger det nu sammen?
Erik Brejl
https://brejl.dk

Anton Blaabjerg

Kære Erik og andre!
Tø - hø, det må I da finde ud af, men efterhånden er der jo mange spor at få efter - også ud over gamle Christiern Nielsen i Varde - og sådan.